13 februari 2024

Grammis samarbetar med YouTube

Den 41:a upplagan av Grammis äger rum på Annexet i Stockholm den 8 maj. Nytt för i år är att Grammis  inleder ett partnerskap med YouTube, som livesänder galan.

Grammis 2024 delas ut i 23 kategorier och de nominerade presenteras den 5 mars på Grammis Instagram och officiella hemsida. I år  är YouTube ny officiell sändningspartner som kommer att livesända galan den 8 maj direkt från Annexet i Stockholm.

– Vi välkomnar YouTube som ny sändningspartner till Grammis. Det känns väldigt kul att kunna erbjuda tittarna en livesänd gala av högsta kvalitet och även skapa ett hem för Grammis på YouTube, där vi kan presenterar både årets gala och historiska klipp på ett sätt som YouTube-publiken är van vid, säger Ludvig Werner, VD Ifpi Sverige.

– Vi är glada att Sveriges mest prestigefyllda musikpris, Grammis, nu streamas på YouTube. Det är en naturlig fit för oss då många av Sveriges artister har miljontals fans som tittar på deras musikvideor och lyssnar på deras låtar på YouTube. För många tittare är idag streaming och TV en och samma sak. Med Grammis på YouTube kan fler tittare än någonsin få tillgång till sändningen och uppleva galan från TV-soffan. Vi ser fram emot att fira vinnarna av Grammis 2024 tillsammans med alla musikälskare på YouTube, säger Michelle Kadir, Sverigechef för YouTube.

Grammis delas ut i 23 kategorier: Årets album, Årets alternativa pop, Årets artist, Årets barnmusik, Årets dansband, Årets elektro/dans, Årets folkmusik, Årets hiphop, Årets hårdrock/metal, Årets jazz, Årets klassiska, Årets kompositör, Årets låt, Årets musikvideo (i samarbete med YouTube), Årets nykomling (i samarbete med Spotify), Årets pop, Årets producent, Årets rock, Årets soul/RnB, Årets textförfattare, Årets visa/singer-songwriter, Årets hederspris samt Årets specialpris.

För sjunde året i rad kommer galan att produceras av den erfarna tv-makaren Ulrica Örn och hennes produktionsbolag Mooncake Media i samarbete med United Stage. Även kommunikationsbyrån Patriksson och design- och reklambyrån WDW Creative Studio fortsätter att förtroendefullt hantera galans kommunikation och formgivningen av evenemanget.

Årets värdpar och liveakter kommer att presenteras senare i vår.

Christel Valsinger