27 november 2023

JOHANSSON om AI-förordning, Anghami, TikTok mm

Spotify lämnar Uruguay efter nyår. Flera europeiska branschorganisationer uttrycker oro inför den kommande AI-förordningen. Anghami går ihop med OSN+, och BMI delar ut 100 miljoner dollar extra till rättighetshavare. Veckans spalt från Daniel Johansson.

—–

Spotify har meddelat att de kommer stänga ned tjänsten i Uruguay på grund av ändringar i landets upphovsrättslagstiftning, specifikt införandet av en s.k. oavvislig ersättningrätt för artister. Från och med den 1 januari 2024 kommer Spotify gradvis avveckla verksamheten i Uruguay, med en fullständig nedstängning av tjänsten i februari.

Det är ännu inte officiellt exakt hur rätten ska implementeras, t ex hur stor andel av Spotifys intäkter som skulle gå direkt till artisterna genom ett insamlande sällskap, men Spotify menar att om de blir ansvariga för den här nya betalningen skulle de behöva ”betala två gånger för samma musik”, vilket skulle göra deras verksamhet ”ohållbar”.

Sedan tidigare finns en liknande ersättningsrätt på plats i Spanien och Belgien, samt i Tyskland för UGC-tjänster som t ex YouTube.

—–

Flera europeiska branschorganisationer uppmanar gemensamt EU-politiker att återinföra ”transparens” som en central del av EU:s kommande AI-förordning. Representanter för författare, översättare, artister, kompositörer, låtskrivare, regissörer, manusförfattare, bildkonstnärer, journalister och andra kreativa arbetare betonar vikten av öppenhet kring träningsdata för att kunna skydda kreatörers rättigheter.

Helienne Lindvall, president för ECSA (European Composer & Songwriter Alliance), säger:

– Vi behöver obligatoriska krav på transparens, utan breda undantag och kryphål. Utan en balanserad AI-lagstiftning som garanterar dessa grundläggande rättigheter är alla skapares försörjning i fara. Utan en solid människocentrerad syn på skapande skulle AI helt enkelt förlora sitt syfte – som borde vara att stödja samhällets framsteg.

Branschorganisationerna uttrycker en oro över att formuleringarna i AI-förordningen kommer att bli urvattnade och leda till att plattformar som tränar upp innehåll på upphovsrättsskyddat material inte får tillräckligt starka krav på sig att redogöra för exakt vilket innehåll man har tränat upp AI-modellerna på.

Läs mer

—–

BMI, USA:s största insamlande upphovsrättsorganisation som numera är bolagiserat, och som representerar en repertoar på 22,4 miljoner låtar från över 1,4 miljoner upphovsrättsinnehavare, har sålts till investeringsgruppen New Mountain Capital. År 2022 hade BMI 1,573 miljarder dollar i intäkter, medan ASCAP hade 1,522 miljarder dollar.

Detaljer om affären, som beräknas vara värd ungefär 2 miljarder dollar, har inte offentliggjorts, men som en del av överenskommelsen kommer 100 miljoner dollar av försäljningsintäkterna fördelas till låtskrivare och förlag som är anslutna till BMI.

Bolaget skriver: ”BMI:s nuvarande aktieägare kommer att allokera 100 miljoner dollar från försäljningsintäkterna till våra partners kort efter transaktionens avslut. Fördelningen av dessa medel, som inte är en distribution av royalties, kommer att ske i enlighet med företagets distributionsmetodik, som baseras på prestation under en viss period.”

Affären väntas slutföras under första kvartalet 2024, och Mike O’Neill, CEO på BMI kommenterar försäljningen:

– Idag markerar början på ett spännande nytt kapitel för BMI som placerar oss i bästa möjliga position för att ligga före industrin och säkerställa långsiktig framgång för våra musikskapare. New Mountain är en ideal partner eftersom de tror på vår mission och förstår att nyckeln till framgång för vårt företag ligger i att leverera värde till våra affiliates.

Läs pressmeddelande

—–

Anghami, den största streamingtjänsten i MENA-regionen kommer att gå samman med den största videostreamingtjänsten i regionen, OSN+. Det är det första samgåendet av det här slaget i regionen, där två lokala plattformar går ihop och skapar en stor gemensam plattform för TV, musik, poddar, filmer mm.

Anghami har en katalog på över 100 miljoner låtar, inklusive exklusiva utgivningar från många arabiska artister, medan OSN+ har över 18 000 timmars eget videoinnehåll och partnerskap med bolag som HBO, NBC Universal, Paramount m fl.

Affären, där OSN går in med 50 miljoner dollar i Anghami, innebär att den nya tjänsten kommer ha 120 miljoner registrerade användare, varav 2,5 miljoner betalande. Elie Habib, medgrundare av Anghami, som också kommer bli VD för det sammanslagna bolaget, säger:

– Att gå samman med OSN+ är ett stort steg i Anghamis resa att utveckla underhållning i arabvärlden. Vi samlar teknik, musik och video för att bygga ett omfattande medieekosystem. Det är en möjlighet att fördjupa vår koppling till våra användare och att skapa något som de verkligen kommer att älska.

Affären förväntas slutföras under det första kvartalet 2024. I och med att OSN+ har meddelat att de kommer investera i Anghami på nivån 3,65 dollar per aktie, rusade aktien med ca 200 procent på bara ett par dagar på New York-börsen.

Läs pressmeddelande

—–

Kinesiska OnePlus har lanserat OnePlus AI Music Studio, en ny plattform som möjliggör för användare att skapa musik med hjälp av AI. Plattformen gör det möjligt att generera musik i olika genrer, såväl som lyrics och musikvideos.

Ishita Grover, Director of Marketing OnePlus, kommenterar lanseringen:

– OnePlus AI Music Studio är inte bara ett verktyg, det är en sammansmältning av teknologi och kreativitet, som ger användarna möjlighet att frigöra konstnären inom sig. Det handlar om att ge kreatörer kraften att forma sin musikaliska resa.

Plattformen liknar många andra, som t ex Boomy, AIVA, Endel, Beatoven m fl, och skulle kunna kallas urvalsbaserad generativ AI, där man väljer ett antal kriterier som grund, och på OnePlus AI Music Studio kan man också med prompter rikta in AI-n åt ett visst håll, en viss känsla, eller en viss textrad.

https://aimusicstudio.oneplus.com/

—–

The Orb och David Gilmour, från Pink Floyd, har släppt Metallic Spheres in Colour, en AI-stöttad ny tolkning av deras album från 2010. Projektet, presenterat tillsammans med Sony Music Entertainment, använder sig av AI för att kunna generera bilder och skapa musik.

På Metallicspheres.io kan fans använda en svit av AI-verktyg för att remixa albumet Metallic Spheres In Colour, användarna kan välja stämning och tempo för att anpassa musiken. Webbplatsen erbjuder även möjligheten att remixa albumets omslag, där fansens känslor och tankar integreras i det nya AI-genererade konstverket, som ett slags personliga tolkningar av albumet.

https://metallicspheres.io

—–

En ny studie från Luminate bekräftar TikToks inverkan på marknadsföringen av musik och betydelsen för streaming. Undersökningen visar att 62% av TikToks användare i USA betalar för en streamingtjänst, jämfört med 43% av konsumenterna generellt. 89% av TikTok-användarna strömmar musik på olika DSPs, jämfört med 74% av musiklyssnarna i stort.

Enligt undersökningen har dock bara 8% av TikToks användare deltagit i live-evenemang under det senaste året, jämfört med 33% av musiklyssnare i stort, medan 45% har köpt merchandise jämfört med 35% av musiklyssnare i allmänhet.

Nästan hälften (46%) av TikToks användare i USA lyssnar på musik som inte är på engelska, vilket är 27% högre än hos musiklyssnare generellt. Denna publik anses också vara 33% mer benägen att anse tillgången till global musik som extremt viktig.

Läs mer

—–

Lästips: Spotify re-positions two-tier licensing (we are getting closer, and it can be even better)

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se