29 augusti 2023

4 Snabba: Leroy Junior Joweihan
, A&R manager, Sony Music Publishing

Förra veckan avslöjades namnen på årets Nordic Music Biz Top 20 under 30. En av de utvalda svenska branschtalangerna på listan är Leroy Junior Joweihan på Sony Music Publishing, som brinner för att utveckla den urbana scenen i Norden. MI bad honom svara på ”4 snabba”.

Vad betyder utnämningen för dig?

– Det är en bekräftelse på alla timmar, all passion och allt engagemang jag har lagt ner i min roll. Även om det känns som om det bara är början på min karriär, känns det fantastiskt att få senaste tidens insatser erkända. Att uppmärksammas av kollegor och hela branschen är hedrande och inspirerande, och det ger mig motivation att fortsätta på den inslagna vägen.

Du har kontrakterat bl a Sarettii, 01an, Venus Anon, Alawee, Sticky och ORIO. Hur vill du se den nordiska urbana scenen utvecklas framöver?

– Jag önskar att den urbana scenen i Norden får den globala uppmärksamhet den förtjänar. Våra kreatörer, oavsett om det är producenter eller låtskrivare, besitter en talang som bör belysas mer internationellt. Visst har framsteg gjorts, men jag tror starkt på behovet av fler plattformar och samarbeten, både inom och utanför Norden, för att lyfta fram våra artister och fördjupa vår kulturarv. Spännande internationella projekt är i sikte, och dessa kan verkligen bidra till att främja denna kultur. Ljudmässigt rör vi oss i en riktning där styrka och kvalitet sammanstrålar, vilket ger en förnyad och kraftfull aura inom den urbana musiken. Jag hoppas att fler unga människor tar chansen att tänka utanför boxen och revolutionera den urbana musikscenen.

– Genrer som hiphop och R&B förändras ständigt, och framöver tror jag att en symbios av tradition och innovation kommer att dominera.

Du samverkar med skolor och unga människor från förortsområden, för att främja framväxten av nya kreatörer, står det i pressmeddelandet. Berätta!

– Att växa upp i Gårdsten, har starkt påverkat mitt arbete och engagemang. Jag har alltid mött talanger i min omgivning, från framtida fotbollsstjärnor och doktorer till musiker, lärare och influencers. Dock är det musikkulturen som har stuckit ut mest. Förutom att främja nya kreatörer, strävar jag efter att inspirera ungdomar från utsatta områden att se sina egna unika värden och potentialer. Från freestyles på gården till den professionella musikindustrin, har resan varit otrolig. Samtidigt som musikkulturen växer i förorterna, ser vi dock en oroande trend där fritidsgårdar/anläggningar stängs ner och de ungas möjligheter från utsatta områden att skapa musik minskar.

Vilken är den viktigaste musikbransch frågan för dig personligen, just nu?

– Personligen brinner jag för att säkerställa att kvinnor i större utsträckning integreras i hiphop-scenen. Det är avgörande att de tar sin plats, delar med sig av sin expertis och etablerar sig inom alla områden – från låtskrivande till produktion. Jag är övertygad om att genom att stödja och uppmuntra denna mångfald kommer det att leda till en rikare och mer inkluderande urban musikscen.

Läs mer om alla på listan Nordic Music Biz Top 20 under 30 här.

Christel Valsinger