8 augusti 2023

Spotify lanserar AI DJ i Sverige

Den 8 augusti släpptes Spotifys AI DJ som beta i Sverige och på 50 andra marknader runt om i världen. Erfarenheterna från de länder där funktionen redan finns visar att AI DJ fått stor betydelse för musiklyssnandet.

I februari 2023 meddelade Spotify att man skulle lansera en ny rekommendationsfunktion på plattformen, baserad på artificiell intelligens. De första länderna som AI DJ släpptes i var USA och Kanada, som sedan följdes av Storbritannien och Irland i maj.

Nu är det dags för Sverige, och ett femtiotal andra länder runt om i världen. Från den 8 augusti kan alla Premium-användare hitta funktionen i sitt musikflöde.

Spotify avslöjar att på de marknader där AI DJ redan finns, sker närmare en tredjedel av allt lyssnande numera genom AI DJ.

Genom att trycka på DJ-ikonen får man av AI-rösten information om vad som komma skall, vilken genre det är, artist, låtnamn samt annan information som t ex årtionde, varför DJ:n har valt just den låten, eventuell personlig kontext och det blir som en personaliserad upplevelse med kommentator.

MI fick en liten förhandsvisning, och passade på att ställa några branschrelaterade frågor.

Hur kan AI DJ hjälpa artister och branschens olika aktörer?

Jenny Hermanson, Managing Director för Norden:

– Vi vet att artisterna lägger stor vikt vid att kunna upptäckas av nya och återkommande lyssnare av musiken de skapar. Men det är också sällan det finns möjlighet för dem att djupare presentera sina produktioner för lyssnarna.

– Med DJ:n kan våra musikexperter nu utnyttja kraften i AI för att hjälpa till att presentera artisters berättelser och bättre kontextualisera deras låtar. Med kommentarer från DJ:n kan vi ge användarna en djupare förståelse för musiken och artisterna de lyssnar på. Vi upptäckte till och med att när lyssnare hör kommentarer tillsammans med personliga musikrekommendationer så är de mer villiga att prova något nytt och lyssna på en låt som de annars kanske hade hoppat över.

Går det att pitcha musik till AI DJ, på samma sätt som till vanliga spellistor?

Emily Galloway, Head of Product Design på Spotify:

– De personliga musikvalen som presenteras för användarna är en blandning av redaktionella förslag samt förslag baserat på algoritmer – men det finns inget sätt för artister att pitcha sin musik för att visas i just DJ-upplevelsen.

Ni använder er av ett slags Writers Room-metodik för AI DJ, hur fungerar det?

Jenny Hermansson: – DJ:n levererar musik vald just för dig med en realistisk röst som läser upp kommentarer kring låtarna och artisterna som vi tror att du kommer att gilla. Och för att skapa vad DJ:n säger har vi satt samman ett författarrum med Spotifys musikexperter, kulturexperter, data-specialister, manusförfattare och generativ AI.

– Vi lägger generativ AI i händerna på våra musikexperter så att de kan skapa kommentarer i stor skala och sätta en personlig touch på det genom DJ:ns personlighet.

Bakom AI-rösten finns Sonantics teknologi, som Spotify köpte för ett år sedan. Rösten är engelsk även i den första svenska versionen och baserad på Xavier “X” Jernigans röst, som till vardags jobbar som Head of Cultural Partnerships på Spotify.

AI DJ är planerad att släppas på fler språk, men användarresearch som Spotify gjort under de senaste månaderna visar att även den svenska marknaden var mottaglig för den engelska versionen, därför har man fokuserat på att få ut den versionen så fort som möjligt.

Funktionen befinner sig fortfarande alltså i betaversion och är än så länge främst en mobil upplevelse, det går t ex inte att höra DJ-rösten på smarta högtalare, även om flödet fortfarande styrs av AI DJ. Men detta är ju den första versionen, och många uppdateringar lär komma.

Efter att ha testat AI DJ några timmar, får jag känslan av att den framför allt uppmuntrar till ett mer aktivt lyssnande, jag kommer på mig själv med att trycka på DJ-knappen om och om igen, ofta innan låten nått 30 sekunder. Kanske nyhetens behag, men jag kan ändå inte låta bli att fråga:

Eftersom AI DJ tar upp ”lyssningstid” mellan låtarna så blir det mindre tid till rent musiklyssnande, samt att jag får känslan av att skip raten före 30 sek kan öka med AI DJ? Finns det någon data på det, eller är det för tidigt?

– Med DJ är vårt mål att skapa en personlig lyssningsupplevelse för varje användare. Även om det är för tidigt att säga vilken total inverkan det har haft på en användares upplevelse, har vi upptäckt att när DJ-lyssnare hör kommentarer tillsammans med personliga musikrekommendationer så är de mer villiga att prova något nytt, eller lyssna på en låt som de kanske annars hade hoppat över, säger Emily Galloway.

Tiden får utvisa vad AI DJ kommer att innebära för musiklyssnandet, men med AI DJ tar Spotify steget till att bli en personligare guide, mer ”nära” än att bara upptäcka ny musik genom spellistor och vanliga rekommendationer. Än så länge är det ingen annan streamingplattform som har något liknande, och kanske var den oväntat höga tillväxten i antalet användare under kvartal 2, även på mogna marknader som USA och Storbritannien, ett tecken på att användare gillar funktionen?

Personligen ser jag fram emot fler möjligheter att kunna styra DJ:n åt ett visst håll, mot mer definierad ny musik, mot valda genrer, mot kanske helt galna upptäckter, samt att kunna kommunicera med AI DJ med den egna rösten. Men, det är fortfarande bara en betaversion, och som sådan är den lite revolutionerande. Vi kan nog räkna med att den här sortens personliga AI-guider baserade på mänskliga röster kommer bli en naturlig del av alla streamingtjänster på sikt, både för musik och video.

Men Spotify var först.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se