8 augusti 2023

JOHANSSON om Metas AI-satsning, Deezer, VoiceSwap mm

Meta lanserar AudioCraft, nya AI-verktyg för musikskapare och producenter. Deezer verkar ha problem med tillväxten. Live Nation har lanserat en meditationsapp, och nu finns en legal tjänst för AI-röster, VoiceSwap. Det och mer med Daniel Johansson.

—–

Meta har just släppt flera modeller för generativ AI av ljud och musik under namnet AudioCraft. MusicGen och AudioGen genererar musik och ljud baserat på textinput, och EnCodec skapar bättre kvalitet på ljudet.

Att Meta är ute efter att konkurrera på musikområdet är tydligt, satsningen är inte något man gör lite i skymundan utan målet är att Metas AI-verktyg ska användas av musikskapare, artister och innehållsskapare på bred front framöver.

I samband med releasen skriver företaget:

”Imagine a professional musician being able to explore new compositions without having to play a single note on an instrument. Or an indie game developer populating virtual worlds with realistic sound effects and ambient noise on a shoestring budget. Or a small business owner adding a soundtrack to their latest Instagram post with ease. That’s the promise of AudioCraft — our simple framework that generates high-quality, realistic audio and music from text-based user inputs after training on raw audio signals as opposed to MIDI or piano rolls.”

Eftersom man dessutom släpper koden på GitHub finns möjligheter för andra att bygga vidare på modellerna, något som flera företag och tjänster redan börjat göra.

Även Google har som bekant släppt flera AI-modeller, som t ex MusicLM för promptbaserat musikskapande, AudioLM för autogenererat ljud, och Brain2Music, en modell för att generera musik baserat på skanning av hjärnaktivitet.

Än så länge är AI-modellerna bättre på vissa genrer och ljud, och klart sämre på andra, men med både Meta och Google som konkurrerande aktörer på området finns möjligheter att tekniken kommer utvecklas snabbt framöver.

Läs mer om AudioCraft

AudioCraft på GitHub

Lyssna på exempel från MusicGen

—–

Deezer rapporterar att de inte hade någon tillväxt i antalet användare under det andra kvartalet 2023, i samband med att de nyligen presenterade halvårssiffrorna. Jämfört med det första halvåret 2022 har de faktiskt tappat 100 000 användare globalt, från 9,4 miljoner till 9,3 miljoner.

Samtidigt ser ekonomin bättre ut än tidigare, med ökade intäkter och mindre förlust. Skälet till de ökade intäkterna verkar vara nya samarbeten och partnerskap med olika företag och varumärken.

Jeronimo Folgueira, CEO på Deezer, kommenterar resultatet:

– Our H1 results confirm that our strategy is bearing fruit, and that we are able to drive significant operational performance improvements. We continue to grow and have cut our losses by almost half compared to last year. Additionally, the recent signatures and launches of large, new partnerships will help us accelerate growth in the years to come.

Deezer inledde tidigare under 2023 ett samarbete med Universal Music Group som syftar till att hitta nya  sätt och modeller för att kompensera artister på, det som har kallats för en artist-centric modell. Deezer har fortfarande som mest användare i Frankrike, och börsnoterades på Paris-börsen under år 2022.

Läs halvårsrapporten

—–

DJ Fresh och Nico Pellerin är grundare av VoiceSwap, ett AI-verktyg där man kan omvandla sin egen röst till någon av de röster som licensierats. Till skillnad mot alla AI-modeller av artister som sprids online är det här alltså en helt legal tjänst som signar upp artister för att tillhandahålla deras röst som AI-klon.

Det tar ca en halvtimme så har VoiceSwap tillräckligt med material för att kunna skapa klonen, och från starten finns Liam Bailey, Jamie McCool, Dominique Young Unique, Nikki Ambers, och Angie Brown med som röster.

Syftet är framför allt att underlätta för musikskapare:

“You can use voice-swap to make demos, but you cannot share any voice-swap generated audio publicly, or monetize it in any way without permission from an artist representative who we will connect you to. We use state of the art technology to make the AI models output traceable, and the audio is the legal property of the singers. It can’t be used publicly without their permission, just like a real demo made in the studio.”

VoiceSwap har tre olika prenumerationsnivåer som kostar mellan 6 – 30 dollar i månaden.

www.voice-swap.ai

—–

Epidemic Sound introducerade i juli en ny AI-baserad funktion som gör att kunder lättare ska kunna hitta rätt musik, Soundmatch. Verktyget analyserar en kreatörs video och jämför med mängder av andra videos för att ge förslag på musik från Epidemics katalog som skulle kunna passa.

Oscar Höglund, VD på Epidemic Sound, kommenterar lanseringen i ett pressmeddelande:

– AI is triggering a renaissance of creativity; it has the potential to increase both content creation and consumption tenfold. Innovation and AI-powered tools will supercharge existing content creators and lower the barrier of entry for emerging creatives, likely leading to a huge surge in people producing and consuming online content.

Läs pressmeddelande

—–

Samplab har utvecklat en VST3-plugin som kan skapa samples baserat på textprompts. Man kan också dra in ljudfiler och använda som inspiration för nya AI-skapade samples och ljud.

Pluginen heter TextToSample och använder sig av Metas AI-modell MusicGen, samma modell som jag skrev om inledningsvis. TextToSample klarare inte av att generera hela låtar, utan ska ses som ett verktyg som musikskapare och producenter kan använda sig av för att utöka sin kreativitet när man sitter och arbetar i sin DAW.

https://samplab.com/text-to-sample

—–

Cher säljer en stor del av sina rättigheter till Iconic Music Group, som tidigare köpt upp kataloger av bl a David Crosby och Dean Martin. Ingen information finns tillgänglig om köpeskillingen, men Cher säger:

– I’ve known Irving for 50 years. I am thrilled to still be friends and pleased to have Iconic on board to represent my past work in entertainment from music, TV, and film. While I’m still working away, it’s good to have a long-time friend to honor and market what I’ve already accomplished these last decades.

Läs mer

—–

Live Nation har lanserat en mindfulness-app som heter MINDFUL NATION. Appen innehåller ett tusental olika sessions som man kan välja mellan, beroende av vilken slags meditation man vill göra, inklusive sessions med tränare.

Appen har tidigare funnits för anställda på Live Nation, och har uppskattats så mycket att man bestämt sig för att släppa den publikt. Bakom appen står framför allt Niamh McCarthy, tidigare manager som bl a jobbat med U2 och Madonna och som upplevde den enorma stress som musikbranschen ofta innebär. Hon säger:

– Music is transcendent and has the power to connect and support. The artists on MINDFUL NATION are vehicles to that higher source which we are bringing into people’s everyday lives through our meditation classes. We are all totally overstimulated by the extraordinary amount of data and connectivity that exists in today’s world that we are not equipped to deal with. The classes on the MINDFUL NATION app are like a timeless album, never out of date. Users can keep going back to these resources again and again to support themselves through the highs and lows of life.

Appen finns i dagsläget endast tillgänglig på Apple App Store.

Läs pressmeddelande

—–

Amazon Music har integrerat merch-försäljning på streamingtjänsten i samarbete med Bandsintown. Närmare 600 000 artister har nu möjlighet att kunna sälja fysiska produkter till sina fans på tjänsten.

Sean McMullan, Director of Artist Services på Amazon Music säger:

– Amazon Music and Bandsintown are coming together to make it even easier for fans to find merch from their favorite artists. Merchandise and touring are uniquely intertwined, and we’re making it easier than ever for artists and fans to connect.

Läs mer

—–

Google-utvecklare har skapat den musicerande AI-fågeln Viola the Bird, som liknar Blob Opera som man släppte för ett par år sedan. Viola the Bird är mer ett roligt experiment baserat på maskininlärning, en sajt där man kan styra en fågel som spelar cello. Tja, något ska man väl göra för annonsmiljarderna.

https://artsandculture.google.com/experiment/nAEJVwNkp-FnrQ

—–

Moises.AI har skapat en ny lösning som gör det möjligt att identifiera huruvida en sångröst är genererad av AI eller inte. Moises har flera olika populära verktyg som många musikskapare använder sig av, inklusive ett verktyg där man kan syntetisera sångröster, men även stem-separering och annat.

Bland kunderna finns labels, artister och producenter, totalt har man 30 miljoner användare av de olika verktygen.

Läs pressmeddelande

—–

Luxemburg-baserade investeringsplattformen ANote Music meddelar att man tagit in motsvarande ca 35 miljoner kronor i nytt kapital. Plattformen gör det möjligt för rättighetshavare att sälja ut delar av sina intäktsströmmar till investerare, vanligtvis ligger prissättningen på 10–15 euro per andel.

Marzio Schena, CEO för ANote Music, kommenterar det nya kapitalet:

– This news reflects the growing interest that professional investors and family offices have in the music sector. The second half of the year promises to be packed full of more news, as we plan to bring to market our first Asian music catalogue later this summer and launch the ANote Backstage Pass loyalty programme.

Läs mer

—–

Veckans AI-citat:

Chris Lake, brittisk producent och DJ:
”Could this be the era that forces creators into a more ’pure’ form of creativity that stays ahead of the technology curve through the magic of human ingenuity (something I REALLY hope AI will never be able to replicate)? I do think AI should be taken seriously in the music industry, but I also am using this as a reminder (and I’m writing this to hopefully encourage other creatives to consider this thought too) that if we focus on trying new ideas (this is getting harder and harder, but I don’t think creating should just be easy), I think we can create things a computer absolutely cannot, and that is where all our energies should go towards.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se