31 juli 2023

JOHANSSON om TikTok Music, Spotify, Brain2Music mm

Daniel Johansson är tillbaka från regnet och analyserar några av nyheterna i juli, som Googles nya Brain2Music-modell, Kulturdepartementets AI-enhet, TikToks streamingtjänst och branschorganisationernas gemensamma uttalanden kring AI.

—–

Google fortsätter satsa på forskning och utveckling inom AI och musik. Nu släpper man Brain2Music, en AI-modell som konverterar tankar till musik genom hjärnscanning.

”Musikskaparna” har helt enkelt legat i en fMRI-skanner, fått lyssna på låtar, och sedan har hjärnans aktivitet skannats av och signalerna skickats till en annan av Googles modeller för generativ AI, MusicLM, som autogenererat ny musik baserat på vad deltagarna tänkt.

Resultaten är minst sagt intressanta, framför allt kanske för att det låter som riktig musik, även om tankeversionerna av t ex Britney Spears Oops!… I Did It Again inte lär hamna på några topplistor.

I artikeln Brain2Music: Reconstructing Music from Human Brain Activity, skriver forskarna bl a:

”Specifically, we assessed where and to what extent high-level semantic information and low-level acoustic features of music are represented in the human brain. Although text-to-music models are rapidly developing, their internal processes are still poorly understood. This study is the first to provide a quantitative interpretation from a biological perspective. Given the nascent stage of music generation models, this work is just a first step. Future work may improve the temporal alignment between reconstruction and stimulus or explore the reconstruction of music from pure imagination.”

En spännande upphovsrättslig fråga uppkommer självklart. Om jag lyssnar på valfri samtida dunderhit, lägger mig i skannern och tänker på den, varpå MusicLM genererar en ny dunderhit baserat på det jag tänkt, är det upphovsrättsligt intrång, eller är det bara en annan form av inspiration?

Läs mer och lyssna på ”tankelåtarna”

—–

Den svenska artisten Flammentanz, eller Frida Herchenröther, släppte nyligen sin debutsingel My Enemy, helt och hållet finansierad av fansen genom crowdfunding på Indiegogo.

Frida var tidigare sångare i Tikkle Me, och hennes musik lockar framför allt yngre lyssnare inom hbtqia+, anime och cosplay. My Enemy är skriven av Frida själv som även har medproducerat låten tillsammans med Niels Nielsen (In Flames, Ghost, MCC), och ges ut på bolaget Jordskalv Music Group.

www.jordskalv.com

—–

Kulturdepartementet startar en ny AI-enhet som bl a ska jobba med upphovsrättsliga frågor relaterade till den nya tekniken och möta de utmaningar som förväntas komma.

Kulturminister Parisa Liljestrand säger till Kulturnytt på Sveriges Radio: ”AI innebär enorma möjligheter naturligtvis, men det finns också risker. Speciellt på kulturdepartementets område kommer konsekvenserna vara genomgripande.”

Kulturdepartementet har olika enheter som är inriktade mot olika områden, t ex Enheten för kultur och kulturmiljö (KKM), Enheten för medier och demokrati (MD) och Enheten för språk, nationella minoriteter och arkiv (SNA). Huruvida den nya enheten kommer att vara fristående eller ingå under någon av de befintliga enheterna har inte avslöjats.

Förhoppningsvis kommer enheten aktivt kunna bidra till att de olika kulturområdena får stöd på olika sätt för att hantera det skifte tekniken på sikt skulle kunna innebära, och inte bara bli en papperskonstruktion för att kulturen efterfrågar det.

På samma sätt som de övriga enheterna på departementet t ex ansvarar för ekonomiskt stöd till konstnärer, regionala stöd, bibliotek, demokratifrämjande arbete, kulturarv osv, skulle en sådan enhet specifikt kunna arbeta för att samordna resurser mellan de olika kulturområdena och driva arbetet med hur juridiken ska anpassas.

Hör Parisa Liljestrand om den nya AI-enheten

—–

En ny AI-cover har blivit viral, med en modell av Johnny Cash som gör en cover på Aquas Barbie Girl, men med bakgrunden och melodin till Folsom Prison Blues. AI-modellen slänger in lite Spice Girls också. Låten släpptes för ett par veckor sedan, lagom till premiären av filmen Barbie, och tja, det låter helt enkelt som Johnny Cash.

Bakom låten står kanalen There I Ruined It, som enbart publicerar olika varianter av AI-covers, som t ex Michael Jackson som framför Bad i bluegrass-version och Lady Gaga som gör Poker Face i swing-version. Än så länge verkar låtarna få finnas tillgängliga, åtminstone på YouTube och TikTok.

Lyssna på Johnny Barbie

—–

TikTok har lanserat sin ”Spotify-konkurrent” TikTok Music i Indonesien, Brasilien, Australien, Mexiko och Singapore, samtidigt som man tagit bort gratisversionen av Resso på de marknader där den tjänsten finns. Samtliga majors är med på tåget från start.

Ole Obermann, Global Head of Music Business på TikTok, säger:

– We are pleased to introduce TikTok Music, a new kind of service that combines the power of music discovery on TikTok with a best-in-class streaming service. We are excited about the opportunities TikTok Music presents for both music fans and artists, and the great potential it has for driving significant value to the music industry.

Kostnaden för ett Premium streamingabonnemang på TikTok Music ligger på motsvarande ca 70-75 kronor i månaden i de olika länderna.

Läs mer

Samtidigt har TikTok ingått ett nytt licensavtal med Warner Music Group, som är flerårigt och som innebär mer än bara att musiken kan användas på TikTok och TikTok Music. I ett pressmeddelande skriver WMG:

”As part of the deal, WMG and TikTok will find new ways to harness TikTok’s revenue generation and promotional capabilities, as well as a wealth of insights. In addition, artists and songwriters will have access to new ways of working with TikTok’s vibrant brand partners, as well as to new fandom development and monetization features, like merchandise, ticketing, and digital goods and services, among other opportunities. Further, the deal will see the joint development of additional and alternative economic models.”

Warners pressmeddelande

—–

Zara Larsson finns med från början när AmazeVR lanserar sin app för VR-konserter. Appen fungerar på Meta Quest och SteamVR.

Undertecknad fick lite förhandsvisning av AmazeVR´s teknik i samband med branschkonferensen Sørveiv tidigare i år, och förutom att jag blev något snurrig var det en mäktig upplevelse, både det rumsliga ljudet och den visuella närhet man får till artisterna.

När appen nu lanseras finns Zara Larsson med, ett set på fyra låtar som är specialfilmade för AmazeVR, och som kostar 6,99 dollar. Många fler konserter är planerade, men produktionen av dem är idag rätt dyra. Gohree Kim, VP Marketing på AmazeVR, berättade att produktionen av en konsert på ca en kvart kostar en halv miljon kronor idag.

Men, utvecklingen går i rasande fart, där AI spelar en viktig roll för den här sortens produktioner. När Apple släpper sina Vision Pro nästa år lär intresset öka för musikupplevelser av det här slaget. AmazeVR har siktet inställt på att det ska bli lika enkelt att spela in och skapa VR-upplevelser som att filma vanliga konserter.

www.amazevr.com

—–

Epidemic Sound har lanserat lokala versioner av plattformen i Italien, Portugal och Brasilien. Under 2022 lanserade man liknande lokala versioner i Mexiko, Spanien, Frankrike och Tyskland.

Kunder kan hitta musik på sitt eget språk och också få tillgång till musik som är specifikt anpassad för marknaden. Oscar Höglund, VD för Epidemic Sound, säger:

– With the expansion of our localized offering to more markets, Epidemic Sound continues to fuel the global growth of the creator economy. Today, creators seek simplicity that solves their needs across their creative journey. By offering our service in the local language and currency, and by offering local payment options, Epidemic Sound caters to creators’ needs – from inspiration and discovery to seamless purchase experiences.

Epidemic meddelar att fler marknader kommer få lokala varianter av tjänsten framöver.

Läs pressmeddelande

—–

Amazon, Anthropic, Google, Inflection, Meta, Microsoft och OpenAI har samtliga skrivit under en frivillig avsiktsförklaring med ett antal målsättningar och krav, initierat av Vita Huset med Biden/Harris-administrationen.

På en presskonferens sade president Joe Biden bl a:

– Vi kommer att se mer teknikförändring under de kommande tio åren eller till och med under de närmaste åren än vad vi har sett under de senaste 50 åren. Det har varit en häpnadsväckande uppenbarelse för mig.

Avsiktsförklaringen fokuserar på säkerhet, transparens och hur tekniken ska kunna användas på bästa sätt utifrån användarnas perspektiv. Egentligen är det kanske inte jättemycket nytt i själva överenskommelsen, men att samtliga företag skriver under visar ändå att det finns ett slags konsensus om vad som ska gälla, t ex när det gäller information om när AI använts:

”The companies commit to developing robust technical mechanisms to ensure that users know when content is AI generated, such as a watermarking system. This action enables creativity with AI to flourish but reduces the dangers of fraud and deception.”

Deezer är än så länge den enda streamingtjänsten som meddelat att man kommer tagga AI-genererad musik så att användarna vet ursprunget. Huruvida övriga streamingtjänster kommer följa Deezer återstår att se, men med tanke på att såväl Amazon som Google driver ledande tjänster för musik är det väl rimligt att avsiktsförklaringen även ska gälla på musikområdet.

Läs mer

—–

Ett antal branschorganisationer som företräder låtskrivare, artister och förlag har också gått samman och publicerat sju principer som man anser bör ligga till grund för framtida lagstiftning och regelverk kring AI. Bland organisationerna finns CISAC, AEPO-ARTIS, ECSA, SCAPR, BIEM, IMPF och många fler.

De sju grundprinciperna är följande:

1. Musikskapares och utövares rättigheter måste upprätthållas och skyddas när de utnyttjas av AI-system.

2. Licensiering ska möjliggöras och stödjas.

3. Undantag för text- och datautvinning som inte ger rättighetsinnehavare effektiva avregistreringsmöjligheter bör undvikas.

4. Credits bör ges.

5. Transparenskrav bör gälla för att säkerställa rättvisare AI-praxis.

6. Rättsligt ansvar för AI-aktörer.

7. AI är bara ett instrument för mänsklig kreativitet, och internationella rättsliga överenskommelser bör förstärka detta.

Läs hela skrivelsen

En mängd europeiska branschorganisationer har också gått samman i ett upprop för att få AI-förordningen (AI Act) att ta hänsyn till vad olika rättighetshavare i musikbranschen vill se. Listan med organisationer är även här lång, och spänner över olika intresseområden, IFPI, Impala, GESAC, EMMA, ICMP m fl finns med.

Man skriver bl a: ”We believe that the European Parliament’s proposal to oblige AI providers to record the data used to train AI, including material protected under copyright law, and to make this available in a sufficiently detailed way for right holders to identify and enforce their rights, is a first step in the right direction. We call on the European institutions to support these provisions, and we look forward to working with them to make further improvements to ensure the AI Act is fit for the purpose of protecting the work of European creators and rightsholders.”

Läs uppropet

—–

Utopia Music har lagt ned sina utvecklingsenheter i Finland och Storbritannien och sagt upp ca 5 procent av arbetsstyrkan. Under det senaste året har antalet anställda minskats med mer än hälften i flera omgångar av uppsägningar.

Utopia har varit aktiva i att köpa upp andra bolag och produkter, men har kanske också haft lite problem med att nå ut med vad deras egna produkter egentligen är.

Läs mer

—–

Veckans AI-citat

Ludwig Göransson:
”I haven’t fully started using it yet in whatever I do, but I’m definitely interested in using it as a tool, you know? And I think that’s kind of what the conversation is about — you can use it as a tool, but it would never substitute the artistry of people and the players and the performers. You can never replace that. So I think, you know, as long as, hopefully, you just use it as a tool for yourself.”

Joe Walsh från The Eagles:
”It’s computers. It has nothing to do with music. It can’t destroy a hotel room. It can’t throw a TV off the fifth floor into the pool and get right in the middle. When AI knows how to destroy a hotel room, then I’ll pay attention to it.”

Slash från Guns N’ Roses:
”It’s a little scary to me because I think we have a tendency to take advantage of any really cool technology, to the point of overdoing it and using it as a crutch and losing all integrity to technology. There’s a ton of really cool, interesting stuff that can be done with it. I do have a lot of fears about where it’s gonna go. It doesn’t interest me directly, as far as music or film, at this point.”

Kelly Jones från Stereophonics:
”I’m not against forward-thinking technology and how things are progressing, but I think art should come from people, I mean the basics of it anyway. I think art has always been somebody’s expression, a real person’s expression from a heart, from a head. If you’re going to start an idea, then a computer finishes it, I mean, it’s OK, but it’s just about algorithms and things like that.”

Benoit Carré (aka Skygge):
“I love the idea of artists taking the lead and inventing new businesses. The technology is there now and we need to take advantage of it. The labels will follow if the biggest artists take the plunge. They are the real leaders today. Technologically, it’s dizzying! At the moment I’m creating a hybrid voice model between a female voice and my own voice. It’s great, but it’s dangerous because it means I can make a model with Taylor Swift’s voice, hybridize it with other singers and get a vocal clone that’s impossible to trace.”

—–

För tio år sedan, i augusti 2013 stod det om bl a följande i den här kolumnen:

Neil Young meddelar att han ska släppa ljudformatet och spelaren PONO.
Spotify köper upp sitt första bolag, svenska Tunigo, och introducerar möjligheten att kunna söka efter spellistor.
Google Play Music lanseras i flertalet länder i Europa.
Absolute/EVA Records lanserar en app med tolv radiokanaler.
– För första gången på många år ökar intäkterna i Nederländerna.
XBOX Music lanseras som gratis webbtjänst.
IFPI Sverige rapporterar 351 miljoner kr i streamingintäkter till masterägare för första halvåret 2013, en ökning med 12 procent. Som jämförelse, år 2022 genererade streaming 1,9 miljarder till masterägarna i Sverige.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se