6 juni 2023

JOHANSSON om Apple Vision Pro, Spotifys uppsägningar mm

Så kom dagen när Apple officiellt meddelade lanseringen av sina AR-glasögon, Apple Vision Pro. Spotify säger upp 200 personer, den brittiska regeringen introducerar nytt arbete för att förbättra streamingekonomin, och som vanligt veckans AI-citat med mera från Daniel Johansson. 

—–

Det var inte utan en viss nervositet jag tittade på Apples keynote vid eventet WWDC 2023 under måndagkvällen. Under många år har jag på olika sätt pratat om hur Augmented Reality (AR) och den mixade verkligheten (MR) skulle kunna påverka musikbranschen. (Här en MI-krönika jag skrev för sju år sen)

Alla rykten pekade mot att Apple den 5 juni skulle släppa information om sina glasögon, och mycket riktigt, Tim Cook tog själv ordet och presenterade dem. Min första reaktion när jag såg dem:

Apple släpper ett cyklop!

För det är precis vad det ser ut som. Och det är klart, om man verkligen vill skapa den revolution som Apple är ute efter med den här nya produkten, krävs att hela synfältet är inkluderat. Det är faktiskt inte bara glasögon, det är en ny sorts dator. Apple använder begreppet ”spatial computing” för att beskriva det nya sättet att interagera med den, och beskriver skiftet som lika stort som persondatorn och mobilen.

Vision Pro har helt nya interface, både för input och output. Det är alltså inte en pryl du bara kopplar till din befintliga mobil eller dator, cyklopen är i sig självt en dator, med liknande kapacitet som finns i en vanlig dator eller mobil.

Man styr cyklopdatorn med sina ögonrörelser, händer och rösten, skriver på ett virtuellt tangentbord, och en ny generation av rumsligt ljud finns inbyggt i dem redan från start. Precis som med tidigare normgivande produkter som Apple introducerat tar man det ett steg längre, man styr det visuella helt enkelt genom att titta, och beroende av hur du tittar reagerar ikoner och innehåll genom att analysera dina ögonrörelser.

En av de saker som troligen kommer innebära ett skifte är att du kan använda Vision Pro som riktiga glasögon, som korrigerar synfel. Har du någon form av synfel kan du uppgradera cyklopet så att det fungerar som vanliga glasögon.

Det går att spela in video i 3D, istället för med 2D som i dagens mobiler, se 3D-filmer i 4K tillsammans med andra (hur kommer det påverka biobranschen?) och naturligtvis kommer en helt ny generation av spel som kombinerar både det virtuella och det ”verkliga”. Vid lanseringen kommer ett hundratal spel finnas tillgängliga. Redan från start är Unity kompatibelt med Vision Pro.

Tekniken i glasögon-datorn baseras på över 5 000 patent, och beskrivs som den mest avancerade elektronikprodukten som någonsin lanserats på konsumentmarknaden.

Hur den här tekniken kommer påverka både livemusiken och hur vi upplever inspelad musik går bara att gissa, men räkna med att såväl streaming som musikvideos kommer se annorlunda ut om några år… Att tekniken kommer revolutionera sättet vi skapar musik på, tillsammans med AI, är jag fullständigt övertygad om. Konserter och festivaler kommer kunna bli en mix av det fysiska och det digitala, och vi kommer troligen se helt nya produkter och appar lanseras med musikfokus.

Apple har lagt enormt mycket utvecklingsarbete på att skapa en ny generation av spatial audio som en integrerad del av Vision Pro, som också klarar av att i realtid analysera den fysiska omgivningen för att återge ljudet som om det var närvarande i rummet. Vision Pro har upp till 2 terabyte i lagringsutrymme, 12 kameror, 6 mikrofoner, 5 sensorer, och 23 miljoner pixlar. Som jämförelse har en 4K-TV 8 miljoner pixlar.

Den nya datorn kommer kosta sådär 35 000 kronor när den lanseras på marknaden nästa år, och därför kommer det nog ta lite tid innan vi börjar se Vision Pro ute i vardagen. Till en början kommer det troligen främst vara som arbetsredskap produkten införskaffas, men det kommer nog inte dröja speciellt länge förrän de andra tillverkarna, som t ex Samsung, Xiaomi och andra kommer lansera sina billigare ”kopior”.

Med tanke på att en vanlig dator kan kosta en del, och att glasögon och bågar kostar en del för oss med kassa ögon, kan det nog finnas de som lägger ihop kostnaderna och överväger den här nya datorn.

En detalj, som av vissa har kallats för läskig, är att Vision Pro projicerar dina ögon för alla runt omkring, det är inte de ”riktiga” ögonen som syns utåt, utan en filmad variant. Det innebär att du kan låta den sminkade, snygga versionen av ögonen projiceras. Digitalt smink helt enkelt. När man använder FaceTime eller Zoom eller liknande, är det ett slags filmad avatar som representerar ansiktet, så andra ser en inte med glasögonen på.

Självklart kommer designen utvecklas för varje ny generation. Kommer ni ihåg hur den första iPhonen såg ut, eller den första iPaden? Det har hänt en del, och även här kommer Vision Pro bli smalare, mindre och lättare att bära.

Ge det ytterligare ett par år så sitter de flesta troligen inte med sina laptops eller mobiler på tåget, flyget eller bussen, utan med sin syndator (eller vad man nu ska kalla det). I studion kommer det troligen bli ett helt naturligt verktyg som musiker och producenter har på sig, istället för alla dessa skärmar och pryttlar. Men framför allt tror jag att liveupplevelsen kommer förändras, bara fantasin sätter gränser för vilka effekter och miljöer som går att skapa när det virtuella och det fysiska mergar.

Det här var på ett sätt dagen jag har väntat på, och det Apple visade överträffade förväntningarna. Så, om inte AI-revolutionen är tillräckligt stor, spänn fast säkerhetsbältet, 2024 inleds AR-eran.

Se presentationen av Vision Pro

—–

Spotify har meddelat att 200 anställda, som främst jobbar inom poddverksamheten, kommer sägas upp. Tidigare i år meddelades att ca 600 skulle få gå som en del av de aktiviteter bolaget gör för att effektivisera verksamheten, med målet att nå lönsamhet.

I ett pressmeddelande som publicerades under måndagen skriver Spotify:

”We are expanding our partnership efforts with leading podcasters from across the globe with a tailored approach optimized for each show and creator. This fundamental pivot from a more uniform proposition will allow us to support the creator community better. However, doing so requires adapting; over the past few months, our senior leadership team has worked closely with HR to determine the optimal organization for this next chapter. As a result, we have made the difficult but necessary decision to make a strategic realignment of our group and reduce our global podcast vertical and other functions by approximately 200 people, or 2% of Spotify’s workforce.”

I samband med redovisningen av det fjärde kvartalet 2022 meddelade Spotify att man generellt skulle fokusera mer på att skapa en lönsam affär under år 2023, något som aktieägare och andra efterfrågat ett bra tag. Förutom uppsägningar av personal har man infört andra begränsningar för personalen, som t ex överdrivet resande, även om de flesta förmåner fortfarande finns kvar.

Spotify har också börjat hyra ut delar av de lokaler man har i 4 World Trade Center i New York, lokaler som beräknas kosta Spotify ca 300 miljoner kronor per år.

Sammantaget har Spotifys arbete för att optimera verksamheten haft en positiv effekt på aktien, som gått upp med närmare 90 procent sedan årsskiftet, och nu ligger kring 150 dollar.

Läs pressmeddelande om uppsägningarna

—–

Storbritannien har under flera år legat i framkant vad det gäller att från politiskt håll analysera, utvärdera och förstå styrkor och svagheter med streamingekonomin. Under 2021 genomfördes flera hearings där artister, plattformar, rättighetshavare fick beskriva sina olika ståndpunkter för lagstiftarna.

Allt arbete har resulterat i flera stora rapporter som idag spelar en viktig roll i arbetet för att förbättra och utveckla streamingekonomin.

Nu har regeringen genom Intellectual Property Office (IPO) beslutat inrätta en ny arbetsgrupp som löpande ska jobba med streamingfrågor. Sir John Whittingdale, Minister Of State på Department for Culture, Media & Sport skriver:

“The government wants to see a thriving music industry that delivers sustained growth in an increasingly competitive global music market alongside fair remuneration for existing and future creators. We believe that these aims are complementary, and that reasonable action can be taken by the industry to address creators’ concerns around remuneration.”

Förutom införandet av den nya arbetsgruppen har man också arbetat fram ett nytt initiativ för att förbättra situationen kring metadata. I en överenskommelse vill man att branschen under de kommande två åren gemensamt ska se till så att all viktig metadata alltid följer med nya utgivningar (som t ex ISWC-koder när musik distribueras till streamingtjänster), och inrätta nya funktioner för utbildning och teknisk utveckling.

Bland organisationerna som skrivit under överenskommelsen finns t ex AIM, BPI, FAC, Hipgnosis, Music Publishers Association, PRS for Music och Musicians Union.

Läs mer om arbetsgruppen

Om metadata-överenskommelsen

—–

BPB har gjort en undersökning bland 1 500 musikproducenter runt om i världen, och bl a frågat dem om hur de använder AI idag och hur de tror tekniken kommer påverka deras yrkesroller.

37 procent angav att de redan idag använder någon form av AI-baserad teknik i samband med sin musikproduktion.

73 procent tror att AI kommer att kunna ersätta mänskliga musikproducenter helt eller delvis under de kommande åren.

87 procent tror att många av dagens verktyg kommer att ersättas av nya AI-verktyg.

Samtidigt är 30 procent av producenterna oroade över att utvecklingen kommer att leda till mindre kreativitet och originalitet inom musiken, och närmare 20 procent tror att AI kommer leda till färre arbetstillfällen i branschen.

Läs mer

—–

Veckans AI-citat:

Vera Jourová, vice president för EU-kommissionens avdelning för ”Values and Transparency”:
”Image generators can create authentic-looking pictures of events that never occurred. Voice-generation software can imitate the voice of a person based on a sample of a few seconds. The new technologies raise fresh challenges for the fight against disinformation as well. Signatories who have services with the potential to disseminate AI-generated disinformation should in turn put in place technology to recognize such content and clearly label this to users. I said many times that we have the main task to protect the freedom of speech. But when it comes to the AI production, I don’t see any right for the machines to have the freedom of speech.”

Björn Ulvaeus till Rollling Stone:
”I can sort of think of ways of using an AI, like if I was going to write a tango for a musical, I could conceivably train an AI on the 100 best tangos in the world as a starter and then ask the AI to write a tango, having trained from that set. And it could well come up with something that’s not bad and you could tweak it yourself, so that the AI has given you the initial idea. That’s entirely OK and a bit like using our brains, really. That’s the first ten years of it and there will come a time when the AI itself can write conceivably original stuff and stuff that people won’t know if it’s come from an AI. That is going to happen.”

Don McLean, skapare av låtar som American Pie, And I Love You So, Castles in the Air etc till Fox News:
”I don’t think a computer could possibly make worse music than what I hear on the radio today. I actually think computer-made music is going to be a wonderful release from what I hear on the radio. People need some artificial intelligence because they have lost their regular intelligence to be able to write songs, you know, and make music. Somehow, that ability has been diluted, I suppose, by all this stupid information and all these other things. People can’t concentrate.”

—–

Lästips: TikTok is under fire from some of music’s most powerful players. Its global music boss says the future’s bright – and answers some tough questions

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se