17 maj 2023

JOHANSSON om Freshsound, anotherblock, SoundCloud mm

Svenska Freshsound tar in 22 miljoner kronor i nytt kapital, samtidigt som anotherblock tar in 46 miljoner, och får med Axwell som delägare. Merlin och SoundCloud har skrivit nytt samarbetsavtal som innebär att indies nu kan använda sig av user-centric fördelning på plattformen. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Freshsound meddelar att de har tagit in 2 miljoner euro i en ny investeringsrunda som letts av Zenith Venture Capital och Aligned. Freshsound grundades 2021 av Stevie Gyasi och Sara Larsson och har en licensplattform med prissättningsalgoritmer och rekommendationslösningar för att kunder effektivt ska kunna hitta och licensiera musik.

Tanken är att underhållnings- och reklamföretag snabbt och kostnadseffektivt ska kunna licensiera musik till sitt innehåll.

Stevie Gyasi, VD på Freshsound, säger:

– Våra investerare inser vilken viktig uppgift vi har när det gäller att förändra processen för att få rättigheter att använda kommersiellt släppt musik i film, TV, reklam och spel. Denna investeringsrunda kommer att hjälpa Freshsound att bygga upp basen med professionella filmskapare inom reklam och produktion, vilket ökar potentialen för musikskapare att tjäna pengar och för innehållsskapare att skapa ännu mer effektfullt innehåll.

Bland övriga investerare finns t ex Kristina Tunkrans, Gustav Nordlindh och Shiv Prakash, som varit chef för investeringsteamet på Hipgnosis.

Läs mer

—–

Svenska NFT-plattformen anotherblock, som lanserades i augusti 2022, har tagit in 46 miljoner kronor i ytterligare riskkapital från Stride.VC och Axwell från Swedish House Mafia. Sedan tidigare är Steve Angello också delägare i bolaget.

Anotherblock gör det möjligt för fans att köpa in sig i låtar och ta del av de streamingintäkter som låtarna genererar. Sedan i augusti har man tillgängliggjort rättigheter till streamingintäkter från låtar med Rihanna, The Weeknd, Martin Garrix, Alan Walker, Metro Boomin, Offset och R3HAB.

I samband med investeringen meddelar anotherblock att man kommer öppna upp plattformen mer, och låta fler artister och independentaktörer sälja andelar i låtar. Michel D. Traore, VD och medgrundare i anotherblock, säger:

– Vårt primära fokus under det första året var att utbilda och bevisa vår produkt. Framöver handlar det om att nå en ännu bredare publik, särskilt utanför kryptosfären, och göra det möjligt för ännu fler kreatörer att engagera sig. Blockchain har för närvarande fler aktiva användare och större möjligheter att engagera dem än någonsin tidigare, vilket öppnar upp för oändliga möjligheter för kombinationen av musikrättigheter och tech. Att ha investerare i världsklass ombord på denna resa är oerhört värdefullt.

Läs pressmeddelande

—–

Svenska Corite, som liksom anotherblock gör det möjligt för fans att stötta sina artister ekonomiskt genom att köpa in sig och få en andel av framtida streamingintäkter, har lanserat en ny serie med NFTs från den brittiska rapparen Central Cee.

Den som säljer sina andelar är producenten Young Chencs, som säger:

– Giving the listeners an opportunity to put their money into music is a game-changing thing for me. It can be hard to make a living as an artist so this is a great opportunity for artists and producers.

Läs mer

—–

SoundCloud har ingått ett samarbetsavtal med indiebolagens samarbetsorgan Merlin som innebär att indies nu kan dra nytta av den user-centric fördelningsmodell som SoundCloud har på plats sedan något år tillbaka.

Modellen kallas FPR, eller Fan-Powered Royalties, och innebär att intäkterna från varje användare fördelas enbart på den musiken som just den användaren har lyssnat på.

Jeremy Sirota, CEO på Merlin, säger i ett pressmeddelande:

– Merlin is proud to partner with SoundCloud and bring their innovative Fan-Powered Royalties payout model to our global membership. This partnership provides our members and their artists with new revenue opportunities, as well as empowering fans to directly support their favorite artists from across Merlin’s global membership. This collaboration will strengthen Merlin’s community of independent rightsholders and provide them, and their artists, the tools to build closer relationships with fans.

Sedan tidigare samarbetar även Warner Music Group med SoundCloud kring FPR-modellen.

Läs pressmeddelande

—–

SoundCloud har också lanserat den nya funktionen Fans, som gör det möjligt för artister att identifiera sina superfans på SoundCloud for Artists, och kunna kommunicera med dem direkt.

Själva analysen liknar det som numera finns på Spotify for Artists, men SoundCloud tar det ett steg längre och gör att artister kan skicka ut meddelanden och erbjudanden om konsertbiljetter, merch, men också bara föra en dialog med sina mest hängivna fans genom plattformen. För den som inte vill ta emot sådana här meddelanden går det att stänga av funktionen.

Läs mer

—–

Sydkoreanska labeln HYBE, (BTS bl a), har släppt låten Masquerade med artisten MIDNATT, som med hjälp av AI sjunger låten på 6 olika språk. HYBE köpte förra året upp bolaget Supertone, som har utvecklat AI-teknologi för att just generera röster, och det är den teknologin som har använts.

De AI-modeller av artister som finns därute klarar redan idag av att hantera andra språk, men kräver att det finns en förlaga som går att använda. Även i det här fallet har MIDNATT sjungit på de 6 olika språken, och AI-tekniken har sedan använts för att få det att låta bättre på de olika språken.

Läs mer

—–

Efter några veckor med konflikt mellan Meta (Facebook/Instagram) och italienska sällskapet SIAE, verkar det nu som om parterna har kommit överens, åtminstone temporärt. Den katalog som SIAE plockat ned från Metas tjänster har därmed aktiverats igen.

Enligt SIAE har Meta i allt väsentligt mött de krav som ställts, även om några detaljer inte har avslöjats. I ett tidigare uttalande sade Meta att SIAE ville öka licenspengen med tre gånger så mycket jämfört med det föregående avtalet, men SIAE menar att det nya licensavtalet inte går att jämföra med det gamla.

Den nya överenskommelsen presenteras efter att den italienska konkurrensmyndigheten mer eller mindre ”tvingat” Meta att sätta sig vid förhandlingsbordet. Det nya avtalet är temporärt, och SIAE skriver i ett uttalande:

”SIAE expresses satisfaction for this result, which was sought and reached. Still, we will keep safeguarding the interests of our associates. We will work tirelessly to reach a definitive agreement that be long-lasting and based on equity and transparency, as requested by the European directive on copyright.”

Läs mer

—–

Tidigare i år släppte Google en beskrivning av sin AI-modell MusicLM, tillsammans med olika exempel. MusicLM bygger på textbaserad generativ AI, man skapar alltså musik på samma sätt som när man kommunicerar med ChatGPT.

Nu har man öppnat upp en testversion via AI Test Kitchen, som är ett slags ”lekplats” där användare kan utvärdera och ge feedback på Googles demos. Än så länge är det dock inte öppet för alla med en gång, utan man behöver först signa upp på en väntelista.

https://aitestkitchen.withgoogle.com/

—–

Wall Street Journal har gjort en 7-minuters video som på ett bra sätt visar på hur Spotify använder sig av AI för att skapa så bra rekommendationer som möjligt.

Teknikerna som används är t ex Collaborative Filtering, där man jämför hur låtar på plattformen konsumeras och läggs till på spellistor bland användare, Content-Based Filtering som inkluderar ljudanalys av alla låtar och även analyserar lyrics och texter som är relaterade, och Reinforcement Learning som används inom AI för att skapa system som kan lära sig själva att prestera bättre över tid.

Videon är en kort crash course i de där ”algoritmerna” som alla pratar om, och beskriver ganska bra hur det fungerar bakom kulisserna.

Se video

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se