4 april 2023

JOHANSSON om Spotify for Artists, YouTube, Apple Music mm

Spotify for Artists inför nya statistikfunktioner. YouTube Shorts genererar över 50 miljarder visningar om dagen. Apple Music Classical lanserat. Utopia Music verkar ha lite ekonomiska bekymmer, och Zound Industries har köpt upp Marshall. Det och en hel del annat från Daniel Johansson.

—–

Spotify har nu introducerat de nya statistikfunktioner man avslöjade på eventet Stream On för några veckor sedan. På Spotify for Artists finns nu möjlighet att få mycket mer detaljerad information kring vilka som lyssnar på musiken, samt på vilket sätt de lyssnar.

Det går t ex att se hur många av ens lyssnare som är ”aktiv publik”, dvs som aktivt söker efter musiken och ”avsiktligt” lyssnar, jämfört med de som spelar upp den i någon form av redaktionell eller algoritmisk spellista. Spotify delar in de aktiva lyssnarna i tre lyssnargrupper:

Passionerade lyssnare, som är de mest hängivna aktiva lyssnarna under de senaste 28 dagarna.

Måttliga lyssnare, som är aktiva lyssnare som avsiktligt streamat musiken många gånger under de senaste 28 dagarna, och som skulle kunna utvecklas till passionerade lyssnare.

Tillfälliga lyssnare, som är aktiva lyssnare som avsiktligt streamat musiken en eller ett par gånger under de senaste 28 dagarna och kan komma att utvecklas till måttliga lyssnare.

Det går också att segmentera och välja vilka olika specifika källor man vill analysera, som t ex om lyssnandet kommer från artistprofilen, från lyssnares egna spellistor, från lyssnares kö och vilken sorts spellistor som drivit lyssnandet.

Dessutom har man infört funktionen Releaseengagmang som specifikt tittar på hur fansens engagemang är i samband med nya releaser.

Sammantaget är det här statistik som utan tvekan kommer att uppskattas mycket, av både labels och artister. Det gör det möjligt att tydligare identifiera hur ens fans hittar till musiken, och kanske framför allt se vilka releaser som skapar mer engagemang jämfört med andra.

Hur strömmarna genereras är viktigt för att se hur många superfans man har och hur de interagerar med musiken. Det i kombination med avslöjade framtida möjligheter att kunna direktkommunicera med sina superfans gör att Spotify mer och mer verkar utvecklas mot att bli ett ”verktyg”, och inte bara ett stort musikbibliotek.

—–

Svenska Zound Industries, som år 2021 hade intäkter på över 3 miljarder kronor, har köpt upp Marshall Amplification, med alla tillhörande varumärken. Zound har tidigare sålt Marshall-produkterna på licens, men kommer nu istället att bilda Marshall Group, där originalägarna fortsatt kommer representera 24 procent av aktierna.

Jim Marshall, som kallas ”Father of Loud” gick bort år 2012, men hans barn och barnbarn har fortsatt vara aktiva i att driva Marshall. De kommer även fortsättningvis ha en betydande roll i nya bolaget Marshall Group.

Zound Industries grundare Konrad Bergström säger i ett pressmeddelande:

– Jag är stolt över att den här affären äntligen är slutförd. Den framgång som vi har uppnått med Marshall-varumärket under de senaste åren kommer snart att ses som uppvärmningen inför en ny brittisk-svensk huvudakt som kommer att skaka om teknik- och musikbranscherna i grunden.

Läs pressmeddelande

—–

Den fristående appen Apple Music Classical är nu lanserad, och ingår som en del av det vanliga Apple Music-abonnemanget utan extra kostnad. Enligt ett pressmeddelande från Apple är katalogen med 5 miljoner verk den största som finns på någon streamingtjänst.

All musik finns tillgänglig i högkvalitativt ljud, 24 bit/192 khz, och en hel del inspelningar finns också i Dolby Atmos (rumsligt ljud). Apple har också vinnlagt sig om att ha mer omfattande biografier kring kompositörer och beskrivningar av många av de största verken.

Något som alldeles säkert kommer uppskattas av alla som älskar klassisk musik är att Apple Music Classical möjliggör att dyka djupare i musiken, med en sortering där man kan lista t ex alla verk av en specifik dirigent, orkester, artister som är med, eller t om instrument och tidsperiod, och skapa personliga bibliotek där man kan lägga till ytterligare information.

Oliver Schusser, Vice President på Apple Music, säger:

– Vi älskar musik – det är det det handlar om – och klassisk musik är grunden till musik i alla genrer. Apple Music Classical är en särskild app som passar perfekt för experter på klassisk musik, men även de som är helt nya i genren. Appen innehåller världens största samling av klassisk musik, de allra bästa sök- och bläddringsfunktionerna, ljud av allra högsta kvalitet med rumsligt ljud samt tusentals exklusiva inspelningar. Vi tror att det här är den allra bästa streamingupplevelsen för klassisk musik som finns. För oss är det här bara början.

Apple Music har ocskå samarbetat med några av världens främsta institutioner för klassisk musik, som Berlinerfilharmonikerna, Carnegie Hall, Chicago Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, Metropolitan Opera, New York Philharmonic och många fler, som har gjort exklusiva inspelningar som finns med redan från start. Apple Music Classical kommer att anordna flera direktsända konserter med några av de här orkestrarna i Apple Store-butiker runt om i världen, med start i mars 2023.

Läs pressmeddelande

—–

Sedan lanseringen av YouTube Shorts under år 2021 har tjänsten vuxit till över 50 miljarder dagliga visningar. YouTubes musikchef Lyor Cohen avslöjar nu i en bloggpost att man uppdaterar Analytics for Artists som från och med nu kommer innehålla mer statistik kring Shorts.

Förutom att kunna följa officiella shorts som artister har laddat upp på ett bättre sätt kan man också se statistik över UGC-videos som fans har laddat upp, och se hur många som totalt nås av musiken i de olika formaten.

Lyor Cohen delade med sig av lite mer i sin bloggpost:

”In January 2023, fan-created Shorts increased the average artist’s audience of unique viewers by more than 80%. This means fans on Shorts are NEARLY DOUBLING an artist’s total reach, so artists can spend more time doing what they do best: making great music. (…) I will continue saying again and again that Shorts are the appetizer to the entrée. They are the entry point, leading fans to discover the depth of an artist’s catalog, including music videos, interviews, live performances, lyric videos, and more.”

Läs bloggposten

—–

Spotify avslöjar att antalet streams av låten “Succession (Main Title Theme)” av Nicholas Britel, som är introlåten till den populära serien Succession, ökade med 220 procent globalt under veckan för premiäravsnittet av den fjärde säsongen.

En annan hype handlar om det fiktiva 70-talsbandet Daisy Jones & The Six, som också syns tydligt i Spotifys lyssningsdata: Den dagliga genomsnittliga lyssningen på spellistan Daisy Jones & The Six: Official Discography Playlist har ökat med 915 procent mellan 13-20 mars, jämfört med i februari.

Serien, som handlar om ett fiktivt band, sägs ha inspirerats av Fleetwood Mac, vars liveversion från 1977 av deras låt “Silver Springs” har ökat med nära 215 procent, mellan premiären av Daisy Jones & The Six och 22 mars.

—–

Breakit skriver att Utopia Music har haft problem med skulder, uteblivna löner och pensionsinbetalningar under den senaste tiden. Även Music Business Worldwide uppmärksammar att Roberto Neri avslutar sin position som CEO över Music Services bara 60 dagar efter att han blivit anställd, och att det verkar vara lite tungt ekonomiskt i bolaget.

I veckan blev det också klart att den börsnoterade digitala distributören Believe köper upp förlagsverksamheten Sentric Music från Utopia. Det är första gången som Believe ger sig in i förlagsvärlden på det här sättet. Utopia köpte Sentric Music under förra året, och den nya affären värderar Sentric till motsvarande 500 miljoner kronor.

Breakits artikel

CMU om Believes köp av Sentric Music

—–

Tencent satsar hårt på sina virtuella AI-artister. Sedan tidigare har man lanserat artisterna Xiaoqin, Shanbao och Anko, men det verkar vara den ”hyper-realistiska” virtuella artisten Lucy, som har en AI-röst skapad av Lyra Lab’s LyraSinger Engine, som man satsar mest på just nu.

I samband med sitt investerar-call förra veckan kallade Cussion Pang, styrelseordförande för Tencent Music, Lucy för ”our first hyper-real virtual pop idol”. Lucy släppte sin debutsingel i december 2022, och har sedan dess haft hela tre låtar på topplistorna hos Tencents musiktjänster.

Cussion Pang sade också att nya potentiella samarbeten med bl a Coca-Cola och KFC är på gång.

Tencent har redan avslöjat att de släppt mer än 1,000 AI-låtar på plattformen och sade i slutet av förra året att de kommer fortsätta investera på området.

Lyssna på Lucys debutsingel

—–

Det italienska upphovsrättssällskapet SIAE har hamnat i konflikt med Meta (Facebook/Instagram), på grund av olika inställningar kring hur licensavtalet ska formuleras, och hur mycket pengar Meta ska betala till de italienska musikskaparna och förlagen.

Nu har de internationella organisationerna ICMP och IMPF som representerar musikförlag uttalat sig, och står på SIAEs sida. Meta har varit utan licens med SIAE sedan 1 januari 2023.

Läs mer

—–

BeatBot heter en ny AI-plattform som genererar korta musiksnuttar med verklighetstrogna röster och beats. Plattformen är framför allt kanske inriktad mot TikTokare och YouTubers som vill skapa memes med hjälp av generativ AI.

Bakom BeatBot står det australiska företaget Splash, som själva kallar plattformen för en utmanare till Googles MusicLM-modell. Stephen Phillips, CEO på Splash, säger:

– We’re thrilled to release BeatBot to the world. Our mission at Splash is to bring the joy of music making to everyone, and BeatBot is a huge step forward in achieving that goal. With this AI-powered song maker, anyone can create original music with just a few clicks.

Splash har tränat AI-modellen på musik som de själva äger eller har licensierat för den här specifika användningen, samt musik som ligger fritt under Creative Commons.

Jag gjorde ett försök

www.beatbot.fm

—–

Sony Music Entertainment har ingått ett samarbete med den argentiska fotbollsspelaren Lionel Messi, som fått mycket uppmärksamhet i regionen. Sony håller på att skapa en animerad serie där Messi ska porträtteras som barn och lösa olika problem och uppdrag. Musiken kommer att ha en central roll i hela serien.

Messi säger: ”Since I was a kid, I’ve always loved animated series and my kids are big fans of animated characters. Being able to participate in an animation project makes me happy, because it fulfills one of my dreams! I would like to thank Sony Music for joining this project and we hope that everyone will like the result, especially the girls and the boys.”

Läs pressmeddelande

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se