25 december 2022

Karl Skoog CMO på Amuse

Distributionstjänsten och skivbolaget Amuse har rekryterat en ny CMO, Karl Skoog, som kommer att leda marknadsföringsarbetet. Karl har tidigare varit CMO på företag som Fotografiska och Hjärnfonden och tidigare haft marknadsföringstjänster hos bl a dåvarande EMI Music Publishing.

Sedan Amuse grundades 2017 har de snabbt etablerat sig som en utmanare inom både den svenska och internationella musikindustrin. Idag har Amuse över två miljoner användare globalt och är världens femte största globala musikdistributör sett till antal releaser per månad. Bolaget samarbetar med ett flertal guld- och platinum-streamade artister globalt inklusive Yot Club, 80purppp och Ryan Mack. Sedan Amuse lanserades har de även släppt den uppgraderade versionen av sin distributionstjänst, Amuse Pro, samt tjänsten Fast Forward, som erbjuder förskottsutbetalningar av royalties.

Amuse rekryterar nu Karl Skoog som ska leda deras marknadsföring globalt såväl som i Sverige, tillsammans med ett större marknads- och kommunikationsteam. Karl har marknadsföringserfarenhet från företag som Fotografiska, EMI Music Publishing, Hjärnfonden och Tele2.

-Det känns fantastiskt att bli en del av Amuse som på ett disruptivt sätt ritar om kartan inom musikbranschen. Vi är mitt uppe i en spännande global tillväxtfas där fler och fler artister, producenter och management upptäcker och ser de unika fördelarna med Amuse. Jag ser fram emot att hjälpa artister och kreatörer att bygga sina karriärer på egna villkor, med hjälp av vår unika techplattform, säger Karl Skoog i ett pressmeddelande.

Amuse har uppdaterat flera nyckelroller under året. Bland annat tillträdde Roshi Motman sin tjänst som VD i januari efter att tidigare varit COO i bolaget. Hon var även en av de allra första investerarna i bolaget.

– 2022 har varit ett spännande år för oss, på vår resa att utveckla independentartisters musikkarriärer och att skapa största möjliga impact för dem. Våra artistteam är experter, strateger och utförare inom marknadsföring med en djup förståelse för hur ekosystemet runt musik fungerar. Med rätt team hjälper vi artister på riktigt, så att de kan fokusera på vad de gör bäst – att skapa musik, säger Motman.

Lars Nylin