13 december 2022

JOHANSSON om Tracklib, Apple, Spotify, Tangy Market mm

Spotify fortsätter att ha den största marknadsandelen för betalande streaminganvändare, men den största tillväxten under 2022 har skett i Kina. Tracklib med livesänd inspelning av nytt album med Bun B. Apple Music lanserar karaoke-funktion. Det och mycket mer från en julig Daniel Johansson.

—–

Apple Music är på väg att lansera en karaokefunktion som heter Apple Music Sing, som en del av appen på iPhone och iPad. Exakt vilken musik som kommer att ingå från start är inte klart, men Apple säger ”millions of tracks”.

Användare kan justera volymen på den inspelade sångrösten så att den helt är borta, eller finnas med lite i bakgrunden. Lyrics rullar i realtid och ska enliga Apple ”dansa” till rytmen.

Det ska även finnas en duet-version där man genom appen ska kunna sjunga med kompisar, t.ex. i låtar där det finns flera sångare.

Oliver Schusser, Vice President för Apple Music och Beats, säger:

– Apple Music’s lyrics experience is consistently one of the most popular features on our service. We already know our users all over the world love to follow along to their favorite songs, so we wanted to evolve this offering even further to enable even more engagement around music through singing. It’s really a lot of fun; our customers are going to love it.

Spotify rullade i somras ut en liknande funktion på utvalda marknader.

Läs pressmeddelande

—–

Den amerikanska rapparen Bun B och producenten Statik Selektah teamade i förra veckan ihop med svenska Tracklib när de spelade in ett album live från en studio i New York. Bun B har 640 miljoner strömmar på Spotify, och gjorde en liknande release år 2019, ”Trillstatik”.

Uppföljaren, ”Trillstatik 2”, spelades in under en enda lång livesändning på Twitch där fansen kunde följa allt de gjorde i studion, och albumet var sedan snabbt uppe på DSP-erna. Låtarna ”In My Hand” och ”Ain’t No Tellin” gjordes båda två med samplingar från Tracklib.

”Trillstatik 2” på Spotify

—-

MIDiA Research har släppt sin analys över antalet betalande användare på streamingplattformarna under år 2022, specifikt för det andra kvartalet. Då fanns det enligt rapporten 616 miljoner betalande prenumeranter globalt, en ökning med 7 procent jämfört med slutet av 2021.

Spotify hade med sina 188 miljoner betalande användare den största andelen på 30,5 procent av marknaden. Andelen har dock minskat något under de senaste åren, då en del andra plattformar haft en ännu större tillväxt, framför allt de kinesiska, där ju Spotify ännu inte är lanserat (trots, eller kanske på grund av, delägarskapet i Tencent Music Entertainment). År 2018 hade Spotify 33 procent av den totala marknaden för betalande användare.

Den näst största plattformen för betalande användare var Apple Music år 2022, med 84,7 miljoner prenumeranter, vilket motsvarar ca 14 procent av marknaden.

På tredje plats finns Tencent Music Entertainment med sina tre plattformar där QQ Music är den största. 82,7 miljoner betalade för ett abonnemang, en kraftig ökning jämfört med år 2021.

Amazon Music var den fjärde största, med 82,2 miljoner som betalade, medan YouTube Music var den femte med 55 miljoner betalande användare.

Totalt hade dessa fem plattformar ca 493 miljoner betalande användare vilket sammantaget motsvarar över 80 procent av den totala marknaden.

MIDiA menar dock att vi skulle kunna se en vissa avmattning i tillväxten under 2023:

”The global music subscriber market is approaching a pivot point, with the slowdown in mature, Western markets contrasting with more dynamic growth in other regions. It is realistic to assume that the global recession and the organic maturation of the global subscriber market will result in some slowdown of growth in 2023, even if the sector remains otherwise resilient.”

Läs mer

—–

Spotify har som ett led i att spara på kostnader infört begränsningar i personalens resor. Bara de allra nödvändigaste resorna godkänns, och då efter att gått genom en överordnad. Personalen ska inte heller kunna ha interna konferenser på annan ort, s.k. offsite. Men, de anställda ska även fortsättningsvis kunna jobba från egen vald plats, på distans.

Breakit citerar en anställd på bolaget som menar att det kommer bli svårt för en del att ställa om:

“Men det har bara fungerat för att anställda på Spotify har haft turen att ha stora möjligheter att resa för att träffa sina teamkollegor, och haft internkonferenser på exotiska ställen, som Barcelona, och de har känts mer som semester än som riktigt jobb. Många av teamen kommer att svårt att anpassa sig till en hybridmiljö som bolaget inte ger så stort stöd till.”

Samtidigt säger Gustav Gyllenhammar, Vice President för Markets and Subscriber Growth, i en intervju med Svenska Dagbladet att Spotify satsar hårt på länder i Afrika, Sydostasien och Mellanöstern för att nå målet en miljard MAUs år 2030.

Spotify har under 2022 öppnat kontor i Sydafrika, och undersöker möjligheterna att öppna kontor i både Kenya och Nigeria.

—–

Believe-ägda digitala distributören Tunecore meddelar att de har betalat ut över 3 miljarder dollar till artister sedan start. Distributören riktar framför allt in sig på DIY-artister som distribuerar till plattformarna själva.

Tunecore meddelar samtidigt att mer än 8 000 artister har fått utbetalt mer än 10 000 dollar sedan start, varav många har fått utbetalt upp mot 100 000 dollar, medan några av dem fått över 1 miljon dollar från Tunecore.

Tunecore distribuerar 100 procent av de intäkter de får från plattformarna, men tar ut en up front-peng som främst bygger på en prenumerationsmodell där artister betalar ett fast månadsabonnemang i olika nivåer, beroende av vilka extratjänster de vill använda sig av. Precis som svenska amuse har de också en gratis-tier som är begränsad, men som kan vara ett bra första steg för nya artister.

www.tunecore.com

—–

Svenska handelsappen Tangy Market har lanserat en ny ge bort-funktion som innebär att användare kan ge bort en investering i musik som julklapp, i form av andelar av musikroyalties.

Det är en personlig gåva som går att skräddarsy genom att sätta ihop en investeringsportfölj med olika låtar, eller välja från ett färdigt paket med ett urval av över 114 svenska klassiker.

Den 5 december släpptes en färdigkomponerad katalog med flera kända låtar inspelade av svenska folkkära artister som till exempel Carola, Björn Skifs, Agnes, Peter Jöback, Secret Service, Sarah Dawn Finer och Peter Hallström. Varje andel kostar ca 200 kr styck i utgångspris.

Linda Portnoff, grundare och VD för Tangy Market, säger:

– Genom att bjuda in fler att ta del av musikbranschen kommer vi kunna öka värdet på musik. Det är bra för alla!

www.tangymarket.com

—–

Indielabelarnas förhandlingsorgan Merlin meddelar att de har ingått licensavtal med fitness-appen Supernatural, en ny app som bygger på Virtual Reality. Många av de vanligaste distributörerna företräds också av Merlin, som därmed har en nyckelroll i att förhandla fram så bra andel av intäkterna som möjligt från plattformarna.

Jeremy Sirota, CEO för Merlin, kommenterar det nya licensavtalet:

– At Merlin, one of the things we love most about independents is their enthusiasm about harnessing the latest platforms and technology to find new ways to connect with and create new fans. That excitement is one of the factors that drives us to partner with companies on the cutting edge of music discovery. We’re thrilled to bring our members’ repertoire to the wide array of digital workouts and activities on Supernatural.

www.merlinnetwork.org

—–

Det amerikanska US House Judiciary Committee, som överser hela den juridiska processen och ger godkännande till ny lagstiftning, har godkänt att den s.k. ”The American Music Fairness Act” kan gå vidare i processen. Det är en ny lagstiftning som äntligen skulle göra det möjligt för utövare att få betalt när deras musik framförs på amerikansk radio.

USA har som bekant hållit kvar vid en förlegad lagstiftning där vanlig radio (alltså inte satellitradio och webbradio) bara har behövt betala till upphovspersoner och förlag. Nu kan det nya lagförslaget gå vidare genom House of Representatives och senaten.

Joe Crowley, ordförande i organisationen musicFIRST, som har jobbat hårt för ändringen, säger:

– This is a momentous day for so many artists and music creators across this country. To be clear, this fight is far from over. We still have further to go before this important bill can be passed into law and improve the lives of artists across this country, and we know that Big Radio corporations will continue to oppose us every step of the way.

Läs mer

—–

Lästips: Artificial Intelligence Has Big Implications For Ownership In The Music Industry

Michael Huppe, CEO för amerikanska SoundExchange, skriver debattartikel i ansedda Forbes. Han skriver bl a:

”In other words, the already complicated business of music is about to face a new challenge—and I’d argue that challenge is already here. For example, electronic composer Artificial Intelligence Visual Artist (AIVA) is composing classical music by analyzing the patterns in 30,000 scores. What happens when AI-generated music breaks through on the charts and the AI’s creator wants to get paid? Is the programmer really the author of that work? Moreover, what recognition should the underlying scores that fed the machine receive, including attribution and royalties?”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se