24 oktober 2022

4 snabba: Sofia Sandqvist, i ny roll på Universal Music

Sofia Sandqvist tillträder ny roll på Universal Music, titeln blir Senior Project & Label Manager för etiketterna DUNDRA och PALANG. 

Sofia Sandqvist har arbetat på Universal Music Sweden sedan 2014 och under de sju åren har hon skaffat sig ett brett spektrum av erfarenheter inom alla aspekter av att släppa och breaka svenska artister lokalt och utomlands. Sofia har som PR, co-A&R och Senior Product Manager lett det strategiska arbetet, marknadsföringskampanjer och artist teamet för över 50 artister som; Daniela Rathana, Oskar Linnros, Joakim Berg, Niki & The Dove, Robyn, Seinabo Sey, Anna Ternheim, Sebastian Stakset, Sandro Cavazza och Tomas Ledin.

Nu går Sofia in i en ny roll som Senior Project & Label Manager som innebär att hon utöver sitt projektledaransvar för ett antal artister kontrakterade direkt med Universal Music, även ansvarar för samarbetet med ett par av Universals externa etiketter, som Oskar Linnros DUNDRA, med stjärnskottet Daniela Rathana som Sofia arbetat med sedan starten 2019, och Lalehs PALANG där nya artistduon Grandi är kontraketerade.

Under 2022 är Sofia även en av 75 deltagare från 12 länder i det Europeiska nätverket Keychange. En rörelse för kvinnor och icke-binära där hälften av deltagarna är artister och hälften är professionella inom branschen, med syftet att påskynda förändringar och skapa en bättre och mer jämställd musikindustri. Under ett års tid träffas deltagarna på diverse festivaler, konferenser och har löpande kontakt digitalt.

Vad innebär nya rollen?

-Nya rollen innebär att jag, utöver mitt projektledaransvar för ett antal artister signade direkt med Universal Music, även ansvarar för samarbetet med ett par av våra externa labels där jag är länken mellan dem och bolaget. Kortfattat innebär det dels ett större helhetsansvar för det administrativa i form av avtal, administration, koordinering samt optimering på en rad olika nivåer. Utöver utformandet av koncept, marketing och roll-out-strategi för de label-signade artisternas låtsläpp så tar jag också en större roll i den kreativa utvecklingen av artisternas visuella identitet i form av omslag, pressbilder och videos.

Vad är din bakgrund?

-Jag kommer från ett musikerhem där min farfar var valthornist i Kungliga armén och därefter startade musikskolor runtom i landet. Min pappa är gitarrist och jag har själv testat på de flesta instrument. Passionen för musik, och drömmen att jobba med det, tog fart i tonåren när jag jobbade ideellt på hundratals gig på Mejeriet i Lund, festivaler som Roskilde och bokade artister till studentfestivaler. Efter min masterexamen i marknadsföring 2014 fick jag en praktikplats på Universals etikett Polydor under Annele Hencz Mortimer-Hawkins vingar, och har varit kvar sedan dess. Att arbeta med artister är så mångfacetterat att den ena dagen aldrig är lik den andra och det är fantastiskt att få vara en del av artisternas resa.

Vad lyssnar du på för musik privat?

-Det är en vild blandning av genres och artister. De artister jag jobbat eller jobbar med gör musik som jag älskar att lyssna på privat också. Utöver det går dessa varma i lurarna; Fred Again, Nils Frahm, Lauryn Hill, Black Pumas, White Lies, Björn Afzelius, Todd Terje, Susanne Sundfør, Fleet Foxes, War On Drugs, Little Simz och jazz & blues i alla dess former. Brinner även lite extra för den franska musikscenen och då blir det alltifrån klassiker med Yves Montand till nya talanger som Pomme och Fransk-Libanesiska jazztrumpetaren Ibrahim Maalouf som gör helt fantastisk musik.

Det händer ju massor med sätten att nå ut, TikTok och annat, hur upplever du rörelsen i branschen?

-Vår bransch förändras precis hela tiden, vilket är rätt galet egentligen. Men det är också det som gör det så spännande, utmanande och tvingar oss att alltid vara på tårna och våga vara nyskapande. En dag på jobbet, en release, en artists karriärväg är aldrig den andra lik. Så det gäller att vara nyfiken och lyhörd för alla nya plattformar och trender för att nå ut med musik, men lika viktigt är också att inte bli uppslukad och haka på trender utan eftertanke. Framgångsreceptet för en artist kan vara helt fel för en annan. Det viktigaste enligt mig är att navigera och pusha gränserna på det sätt som är bäst för varje enskild artist eller låt. Att alltid utgå från musiken och artistens genuina kärna och låta det guida i alla beslut från musik till det visuella, sociala medier, kommunikation, storytelling och utifrån det applicera och nyttja de nya plattformarna. Aldrig tvärtom.

Läs mer här: https://preview.mailerlite.com/l3l6c7a7k6fbclid=IwAR1t56O91gi7v1fDUaFashF0y71mHlPZnB8rjU9WgfhS_omrDLCQ4ySEloE

Mer om Keychange: https://www.keychange.eu/what-can-i-do/as-a-music-organisation-representative

Lars Nylin

Bild Daniela Rathana