Mer än en låt i sekunden laddas numera upp till streamingtjänsterna, d.v.s. 100 000 låtar per dag. Vad får det betydelse för musikindustrin? Samt: Tangy Market släpper nya investeringsobjekt, Google och Meta utvecklar nya AI-verktyg för att skapa musik, och en tredjedel av de mest spelade låtarna på Spotify är katalog.
—–
Svenska investeringsappen Tangy Market släpper under tisdagen ett nytt investeringsobjekt i form av Alcazars hit Crying at the Discoteque. Den som köper andelar i låten kommer att kunna ta del av framtida streamingintäkter. Tangy Market skriver bl.a:
”When investing in ‘Crying at the Discoteque’, you are tapping into three years of upcoming performance royalties for €2.65 per share. For this market listing, we collected over 3.400 historical royalty data points and lots more for the prognosis to make the valuation that sets the initial price on our market.”
Sedan tidigare finns låtar från Cher, Sarah Dawn Finer, Broder Daniel, Arvingarna, Christina Aguilera, Luis Fonsi och många andra artister att investera i.
Låten Different Kind Of Love, med Cher, har t.ex. ökat nästan 500% i värde sedan låten introducerades på Tangy Market i juli i år.
—–
Apple meddelade i förra veckan att man nu har 100 miljoner låtar på sin plattform, och Spotify och de andra är förmodligen inte långt efter. SoundCloud leder så klart ligan, med en bra bit över 250 miljoner låtar på tjänsten.
Och, nu verkar det någorlunda bekräftat att det läggs upp i genomsnitt 100 000 låtar per dag till de vanliga DSP-erna. Även om det inte är plattformarna själva som avslöjat siffran utan högsta cheferna på Universal och Warner, så följer siffran ändå någon form av logisk progression:
2017: 30 000 låtar/dag
2019: 40 000 låtar/dag
2021: 60 000 låtar/dag
2022: 100 000 låtar/dag
Om vi också tittar på antalet artister på Spotify ser de officiella siffrorna ut så här:
2018: 3 miljoner artister
2020: 8 miljoner artister
2021: 11 miljoner artister
Givet den snabba utvecklingen kring autogenererad musik med hjälp av artificiell intelligens och produktionsappar, med möjligheten för nästan ”vem som helst” att kunna skapa musik med en vanlig dator eller mobil, samt en förenklad och billigare distribution av musik till DSP-erna, kan vi nog förvänta oss en fortsatt ökning även framgent.
I rapporten Streams & Dreams som jag släppte på by:Larm för några veckor sedan, extrapolerade jag utvecklingen inför framtiden, och hamnade ungefär där Daniel Ek siktade tidigare i år: 50 miljoner artister på plattformen:
I detta enorma överutbud handlar det alltså inte längre om att produktionen eller distributionen av musik är något svårt, vem som helst kan ju skapa och ge ut musik till en global publik, den stora utmaningen handlar istället om hur man tränger igenom bruset, eller snarare, hur man genererar fler strömmar än konkurrenterna.
Jag har myntat ett litet begrepp för det: ”Strömentreprenörer”, eller ”stream entreprenuers”. Helt enkelt personer och företag som är riktigt duktiga på att placera låtar på spellistor, eller driva egna spellistor, och bygger volym genom att generera spins.
Vi har så klart aktörer som holländska Fruits Music (tidigare Strange Fruits) eller svenska Savantino, men alla duktiga skivbolag har idag verksamheter som handlar om att specialbeställa musik från musikskapare, fixa bra överenskommelser med DSP-er, distributörer, eller spellistebolag, och bygga volym.
Jag tror att ganska många artister och bolag i den ”gamla skolan” kanske inte riktigt tänker på musiken och tjänsterna på det här sättet, utan tänker sig att musiken på något sätt ska tala för sig själv. Men i ett pro rata-paradigm där ”strömmen” (+30 sek) är måttstocken, och där den stenhårda konkurrensen om antalet strömmar är helt avgörande ur fördelningsperspektiv, är det inte nödvändigtvis de gamla spelreglerna som gäller.
År 2021 var det bästa året någonsin för den globala musikindustrin, enligt IFPI´s globala siffror. Det är alltså riktigt många artister och bolag som gör en god affär på streamingen, trots det enorma överutbudet. Och så kommer det vara även om några år, när det inte laddas upp 100 000 låtar per dag, utan en halv miljon, och Apple meddelar att de har nått halv miljard låtar på plattformen…
För den som vill kika på mer siffror kring artister och streamingtjänster så finns Streams & Dreams-rapporten här: https://www.iaomusic.org/news/2022/09/15/streams-dreams/
—–
Spotify avslöjar att en tredjedel av alla låtar som funnits på tjänstens globala topplista under januari – april år 2022 har varit katalog, d.v.s. äldre än 18 månader. Det är en ökning med 155% jämfört med år 2020.
Hela den senaste inkarnationen av Spotifys Fan Study fokuserar just på katalogens betydelse, hur man aktiverar gamla låtar och kan använda katalog i samband med att sälja merch och synkar.
Spotify skriver bl.a:
”New releases are as important as ever, but your past catalog can be just as crucial for building your fanbase. Whether it’s finding new listeners or deepening relationships with existing fans, our data shows that your catalog is a key part of a well-rounded music marketing strategy.”
Läs mer: https://fanstudy.byspotify.com/edition/catalog
—–
I vårt grannland Norge har en konflikt mellan Warner Music Group och artisterna Terje Tysland och Åge Aleksandersen, väckt en del uppmärksamhet. De både artisterna, som idag är över 70 år, har skapat och spelat in några av de mest populära rocklåtarna på norska, och de menar att de undanhållits ca 17 miljoner kronor under årens lopp, inte minst efter övergången till streaming.
Tysland säger bl.a:
– Vi har holdt på nå i år etter år. Vi må få satt et punktum her. Vi kan ikke holde på slik resten av livet. Vi begynner å bli voksne folk.
Läs artikel på VG: Åge Aleksandersen og Terje Tysland truer med søksmål mot plateselskapet Warner: − De har blitt lurt
—–
Apple Music for Artists finns numera i en uppdaterad och förbättrad version. Bland nyheterna finns t.ex. möjligheter att kunna anpassa artistsidan och en ny uppladdningsfunktion för lyrics. Designen har generellt förenklats och det finns en bra översikt för all data kring olika artister, album och låtar, liksom trender som kan filtreras med en massa demografiska variabler.
Man har också ändrat fliken Manage till Account, där man kan lägga till roller för olika personer runt omkring en artist/label, som Analyst, Profile Editor, Admin etc.
—–
Googles AI-forskare har utvecklat modellen AudioLM, ett nytt sätt att autogenerera högkvalitativt ljud genom att datorer fortsätter bygga vidare på befintliga inspelningar.
AudioLM behöver bara några sekunders ljud för att skapa fortsättningar, och målet är att musik ska kunna skapas på samma metanivå som t.ex. bilder nu kan skapas med hjälp av Midjourney.
Musiken som skapas håller, till skillnad mot många tidigare AI-lösningar, en hög kvalitet och är ganska svår att särskilja från origingalljuden, t.ex. när det gäller piano och röster.
—–
Lästips: Meta’s text-to-audio AI can create common sounds and generate music
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se