3 augusti 2022

JOHANSSON om Warner och user-centric, Meta-fördelning, amuse mm

Meta är på gång att införa en ny fördelningsmodell för musik. Warner går över till user-centric på SoundCloud, amuse rapporterar kraftig tillväxt, och konkurrensmyndigheterna i UK tycker att streamingmarknaden är bra som den är. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Warner Music Group är det första majorbolaget att ingå ett licensavtal som baseras på den s.k. user-centricmodellen, med SoundCloud, som sedan ett år tillbaka använder sig av det man kallar FPR (Fan-Powered Royalty). Än så länge används FPR-modellen enbart på mastersidan och inte för förlags- och låtskrivarrättigheter.

SoundClouds president Eliah Seton, som tidigare jobbade på just Warner, säger:

– Today’s deal is a major milestone because, under Fan Powered Royalties, more artists get paid more money. But even more importantly, Fan-Powered paves the way for artists to create even more opportunities to monetise their art beyond streaming and create more value, driven by engagement with their fans.

Överenskommelsen innebär att alla WMG-artister nu kommer kunna få utbetalt sina royalties från SoundCloud baserat enbart på de användare som lyssnat på deras musik, och inte på plattformens samlade pengapott och konsumtion. Sedan tidigare har FPR-modellen framför allt använts av DIY-artister, som själva distribuerar direkt till SoundCloud.

Warners beslut att använda FPR-modellen i sin fördelning till utövarna, skulle kunna påverka övriga rättighetshavare att också börja använda den, åtminstone för den tjänsten. I diskussionen kring user-centric vs pro rata har det ofta framhållits att för att det ska fungera måste hela branschen gå över till det, det är svårt att ha båda modellerna samtidigt.

En hel hög med studier (se t ex Rasmus Pedersens sammanställning av olika undersökningar här) visar att en user-centric modell förflyttar om pengarna mellan olika låtar, artister, genrer, vilket rimligtvis betyder att om Warners katalog beräknas annorlunda än andra aktörers, kommer även pengapotten för pro rata-fördelningen påverkas. Exakt hur SoundCloud och Warner har löst detta framgår inte offentligt ännu.

I slutändan finns det kanske mest ett starkt symbolvärde i att ett av majorbolagen tagit steget att använda en annan fördelningsmodell än pro rata. Det öppnar upp för såväl streamingplattformar som andra rättighetshavare att titta på nya och kanske mer rättvisa sätt att fördela streamingintäkter på.

Läs pressmeddelande

Läs mer om FPR-modellen

—–

Den svenska digitala distributören amuse ökade sina intäkter under år 2021 med över 60 procent jämfört med året innan. Tillväxten har framför allt drivits av att man satsat på helhetslösningar till labels, och inte enbart till enskilda artister.

De totala intäkterna blev 262 miljoner kronor, med en förlust på 48 miljoner. Av de 262 miljoner kronorna var det närmare 90 procent som fördelades vidare till rättighetshavare, inklusive relaterade kostnader.

Amuse är den enda distributören som i den enklaste varianten erbjuder gratis digital distribution till alla de vanliga streamingplattformarna, dock med vissa begränsningar och fördröjningar jämfört med kunder som betalar.

Under året har det brittiska investmentbolaget Bridford Group tagit över bolaget, och i början av 2022 slutade Diego Faras som VD och ersattes av Roshi Motman, som i årsredovisningen hintar om att amuse framöver kommer fortsätta satsa mer på labels:

”In summary, amuse considers the future bright. The prevailing positive development in the music industry makes the company well suited for further positioning and expansion within the growing crowd of music creators around the world. The course going forward is to further strengthen Label’s conditions through an increased quality focus on the distribution platform, and to expand our value addition for the artists that are signed and licensed by the label.”

Läs årsredovisningen (genom MBW)

—–

Meta Platforms, med Facebook och Instagram, introducerar det man kallar Music Revenue Sharing, som innebär att rättighetshavare ska kunna få en andel av Facebooks reklamintäkter relaterade till videos där musiken används.

De som skapar videos som är över 60 sekunder långa ska få 20 procent av reklamintäkterna, medan 80 procent kommer att delas mellan Facebook och musikens rättighetshavare. Än så länge verkar det inte vara klart hur stor andel av splitten som kommer tillfalla rättighetshavarna, och till en början testas modellen enbart i USA.

Facebook, som hade 2,93 miljarder aktiva användare under det andra kvartalet 2022, skriver i en bloggpost:

”With Music Revenue Sharing on Facebook, creators can now include popular music from our expansive licensed catalog, featuring artists like Post Malone, Tove Lo, Grupo La Cumbia, Leah Kate, Bicep and more in their videos. This feature is the first of its kind within the music industry. No other platform offers creators this type of revenue model at this scale.”

Den nya fördelningsmodellen kommer lagom efter att Epidemic Sound stämt Meta på 142 miljoner dollar, eller ca 4 000 dollar per låt, för att 35 000 låtar används utan licens på Facebook och Instagram. Samtidigt som Kobalt plockat bort hela katalogen man representerar, 700 000 verk, från Instagram och Facebook i USA.

Universal Music Group meddelade i veckan att man just ingått ett nytt licensavtal med Meta, som bygger på den nya fördelningsmodellen, med en löpande procentandel av reklamintäkterna för videos där musiken används. Så det är uppenbarligen möjligt att komma överens.

Eftersom Facebook inte är en ”ren” musiktjänst, kan det vara svårare att definiera musikanvändningen på tjänsten, och hur licenserna ska utformas. Samtidigt finns det videos där musiken används på samma sätt som på YouTube eller på TikTok, och självklart ska då också såväl licensiering som fördelning och avrapportering ske på liknande sätt.

Till ekvationen ska också läggas en förändrad och mer diversifierad musikmarknad, där kollektiva licenser inte alltid täcker in de kataloger som en del aktörer valt att hantera själva. I Kobalts fall gäller det förlags/låtskrivar-rättigheterna, och Kobalt skriver till sina klienter att de under flera månader försökt få till stånd ett avtal, men att det fortfarande kvarstår ”fundamental differences”.

Personligen tror jag att både Epidemic och Kobalt snart kommer att sitta med avtal som de båda är nöjda med. I Metas värld, som det sjunde största företaget i världen med ett börsvärde på 4,5 biljoner kronor (trots nedgången), är pengarna till musikbranschen peanuts, och framför allt Kobalts katalog har de nog inte råd med att vara utan.

Viktigast är ändå att få till en fördelningsmodell som är långsiktigt hållbar, och som kompenserar alla rättighetshavare på ett rättvist sätt, inklusive de som skapar videorna. Där verkar Meta ändå börja tänka på rätt sätt, även om det kommer krävas en del innan vi har samma slags detaljerade avräkningssystem på plats som för t.ex. Spotify och Apple Music.

Läs Facebooks bloggpost

—-

TikToks distributionsplattform SoundOn har introducerat en funktion där man kan distribuera pre-release snuttar av kommande låtar som fans sedan kan använda på TikTok till sina videos. En slags ”trailer” för kommande låtar som förhoppningsvis kan få viral spridning på TikTok, innan hela låten släpps.

TikTok har också skickat in en ansökan om varumärkesskydd för namnet TikTok Music, något som har spätt på ryktena om att Bytedance är på gång att släppa en fullfjädrad streamingtjänst á la Spotify.

—–

Konkurrensmyndigheten CMA i Storbritannien, har genomfört en analys av marknaden för musikstreaming i UK, och kommer fram till att det råder en sund konkurrens som ingen behöver peta i. Ungefär.

Analysen innehåller dock en hel del intressanta slutsatser kring musikmarknaden i Storbritannien, som t.ex. att förlagens andel av de digitala intäkterna dubblerats:

”Evidence shows that the share of revenues going to publishers (publishing share) has increased from 8% in 2007 to approximately 12% in 2012, and incremental increases thereafter. Our analysis shows that in 2021 the share of streaming revenue paid to publishing is now 15%. So since 2007 this publishing share appears to have almost doubled.”

Enligt rapporten är det 50 – 60 procent av de som lyssnar på musik digitalt som använder sig av Spotify, 20 – 30 procent använder Amazon, 10 – 20 procent Apple Music, 5 – 10 procent SoundCloud och alla de övriga tjänsterna har mellan 0 – 5 procent av användarna (Tidal, Deezer, YouTube Music etc).

Även om organisationer som företräder utövare och låtskrivare reagerat negativt på hur streamingmarknaden ser ut i UK, skriver CMA på följande sätt om hur relationer och kontrakt utvecklats på grund av streamingen:

”Traditional record deals face increasing disruption from alternative models, in particular service deals from artist and label (A&L) service providers, and there are more options than ever for artists to get their music to market. Evidence indicates that new artists today are more likely to be offered higher royalty rates and shorter contract terms than in the past.”

Sammantaget kommer man alltså fram till att majorbolagen inte har en överdrivet stark position på marknaden, att konkurrensen mellan de olika streamingtjänsterna ser bra ut, att fler artister släpper musik än någonsin och att det just nu inte finns behov av ytterligare åtgärder.

Nu har den som vill på sig fram till 22 augusti att komma in med svar och reaktioner till myndigheten.

Frågan är: När kommer den svenska regeringen initiera något liknande? Kan det hända något efter valet kanske?

Läs hela rapporten

—–

Den afrikanska streamingtjänsten Mdundo, har ingått licensavtal med Universal Music Group. Tjänsten har över 20 miljoner MAU, och har haft en kraftig tillväxt under år 2022.

Mdundo är noterat på den danska börsen (se OMXNORDIC:MDUNDO). Tjänsten utgår från Nairobi i Kenya, men har en dansk VD, Martin Møller Nielsen, som kommenterar tjänstens utveckling:

– Our focus is to provide a relevant service to the hundreds of millions of potential users in Africa that are getting online. In recent years, Mdundo.com has reported explosive growth, from 5 million monthly users in June 2020 to an expected 19-20 million monthly active users in June 2022 and a +225% growth in revenue for the year ending June 2022.

Föruto Mdundo är det tjänsterna Boomplay och Audiomack som används mycket i de afrikanska länderna. Boomplay är störst, med över 60 miljoner aktiva användare, medan Audiomack är ungefär lika stora som Mdundo med 20 miljoner användare.

www.mdundo.com 

—–

Lästips: Strange Fruits has tens of billions of streams – but it’s not without controversy
Intervju med Stef van Vugt, som skapat en lönsam verksamhet kring buyouts och spellistor på Spotify.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se