31 maj 2022

JOHANSSON om ABBA och musikens framtid, CISACs årsrapport mm

Det blir en hel del Björn Ulvaeus den här veckan, både i rollen som artist/avatar vid premiären av ABBA Voyage, och som president för CISAC. Förutom det, Spotifys nya Roblox-ö och en diskussion kring framtidens musikbransch, samt annat från Daniel Johansson.

—–

Fredagens premiär av Abba Voyage i London fick rejäl uppmärksamhet. Med rätta, det är ändå något historiskt med den här tre år långa konserten på samma ställe, och som sedan, kanske, kanske kommer flyttas till Stockholm.

Framför allt tror jag att det som ABBA-medlemmarna gjort tillsammans med Ludvig Andersson, Svana Gisla, Baillie Walsh, Wayne McGregor och Industrial Light & Magic, kommer kunna få störst betydelse om ett antal årtionden, när Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid inte länge lever (hemsk tanke, men, som bekant, döden är det enda som är säkert med livet…).

Om bara tillräckligt mycket material från individerna finns sparat efter att de gått bort har man lagt grunden för att ABBA även år 2075 kommer kunna turnera. Men då som mer intelligenta ABBA-tarer boostade med framtidens AI-teknologi. Givet att de själva godkänner det, på samma sätt som Tina Turner har gjort. Allt det arbete man har gjort för att spela in och spara artisternas röster, rörelser, uttryck skulle kunna visa sig vara oerhört värdefullt om några årtionden.

I den här lilla spalten har jag skrivit mycket om utvecklingen inom såväl hologram som AI, den mixade verkligheten, metaverse och mycket annat relaterat till musikens utveckling och framtid. Jag har t.o.m. dristat mig så långt som att säga att jag tror att AR (den förstärkta verkligheten), MR, metaverse, är nästa stora grej för musikbranschen, nästa stora tekniska genombrott efter streamingen.

Och jag håller fast vid det.

ABBA Voyage är inte bara ytterligare en hologramkonsert bland alla som gjorts av bortgångna stjärnor (Dio, Maria Callas, Frank Zappa, Whitney Houston, koreanska stjärnor osv), utan början på en utveckling där det virtuella och det fysiska växer samman i mycket större utsträckning.

Live Nations och Snapchats satsning på Augmented Reality under sommarens festivaler är ytterligare ett steg i den riktningen. Utvecklingen i gränslandet mellan gaming och musik likaså, i kombination med de nya interfaces som kommer släppas de närmaste åren.

Där är det självklart Apples smarta glasögon, som kanhända kommer gå under namnet iGlasses och som kanske kommer ut på marknaden lagom till jul 2023 eller under 2024, som förväntas kunna bli den stora gamechangern, liknande iPod och iPhone.

För tre år sedan gjorde jag en ganska lång intervju med P3, som sen blev ett poddavsnitt betitlat Artist + AI = evigt liv, där andra personer i musikbranschen också medverkade, som Martin Thörnqvist, Lina Heyman, Bob Sturm och André Holzapfel.

Där diskuterade vi vad den tekniska utvecklingen skulle kunna innebära för artister och musik framöver, jag nämnde bl.a. ABBA, och jag kan inte låta bli att tänka att det vi pratade om för tre år sedan redan på ett sätt börjar bli verklighet.

Jag tror att vi kommer få olika nivåer av upplevelser i det här nya paradigmet. Augmented Reality och den mixade verkligheten kommer troligen bli mer eller mindre ständigt närvarande, på samma sätt som våra gamnackar ned i mobilen i offentliga miljöer är det idag. Den tekniken kommer förmodligen bli tillräckligt billig inom bara något årtionde, för att vilken akt som helst ska kunna använda den på sina konserter för att förhöja upplevelsen.

Men, den sortens upplevelse som ABBA Voyage är, med ytterligare element av intelligent beteende från ”personerna” på scen, kommer sannolikt vara förbehållet en exklusiv skara artister. Ungefär som att det bara är de största artisterna som kan bjuda in till arena-konserter. Vi kommer nog få ”AR budget”, och ”AR deluxe”.

Sjävklart kommer den tekniska utvecklingen väcka nya frågeställningar och problem.

Hur kommer konkurrensen se ut när vi kan återskapa legendariska artister, hur ska nya artister kunna konkurrera med dessa superstjärnor? Och vad händer när vi med hjälp av AI också kan skapa ny musik baserat på artisternas befintliga kataloger?

Den senaste tidens utveckling inom deepfake-teknologin visar att vi inte är långt borta från att kunna återge artisters röster och uttryck näst intill perfekt.

Vem kommer egentligen ha den slutliga bestämmanderätten, på lång sikt?

När Bruce Springsteen går bort, och det har gått sådär 40-50 år, kommer självklart svenskarna hänga på knappen för att få biljetter till Ullevi och framtidens Springsteen & The E Street Band och deras världsturné år 2070. Men vem bestämmer detaljerna i framträdandet, som kanske inkluderar nyutgiven musik? Är det Sony Music Publishing som ju äger hela låtskatten?

Överhuvudtaget är det mycket möjligt att de aktörer som idag har köpt katalogerna av Bob Dylan, Neil Young, Tina Turner, David Bowie, Stevie Nicks, Fleetwood Mac, Red Hot Chili Peppers, Imagine Dragons, John Legend, Shakira och alla andra, kommer att kunna få den allra största ekonomiska kickbacken långt in i framtiden, när AI-avatarerna, kopiorna av artisterna, endera ger sig ut på eviga virtuella turnéer, eller som i ABBAs fall, blir en lokal begivenhet. Både med de gamla låtarna och nya iterationer på topplistorna.

Så, ABBA Voyage är ingalunda den första satsningen på hologram, AI, AR, men det är den viktigaste hittills och troligen den som historiskt kommer få störst bäring.

Till alla som för några år sedan uttryckte skepsis av typen ”jag skulle aldrig på på en konsert för att se ett hologram”, välkommen till framtiden. Vi ses på Queen Elizabeth Olympic Park.

—–

I fredags släppte Zara Larsson en cover på ABBA:s Lay All Your Love On Me, som en Spotify Single. Hon kommenterar releasen:

– Jag har alltid tyckt om Lay All Your Love On Me för melodierna, refrängen och för hur den låter. Jag gillar att den känns lite mystisk och har en särskilt sorts stämning i sig. Det är en desperat person som sjunger och jag gillar känslan av sårbarhet. Det är sexigt och coolt att låten är så kort. Allt du vill säga ryms i de där meningarna.

—–

Spotify har nu lanserat en ny ö i sin Roblox-värld som heter Spotify Island. K-Park, som den nya ön heter, är inriktad mot allt som har med K-pop att göra.

I samband med releasen avslöjade Spotify lite nya siffror kring K-popens genombrott runt om i världen på tjänsten:

”K-Pop has a widespread global appeal, dedicated fan following, and unique set of cultural elements that reach far beyond music. It’s a genre that started with music but has become a movement—encompassing an entire world of standom, fashion, community, and more. In fact, since 2018, K-Pop streams on Spotify have increased by 107% in the United States and 230% globally, resulting in almost 8 billion streams per month around the world. The U.S., Indonesia, the Philippines, Japan, Mexico, Brazil, Malaysia, Canada, Singapore, and the U.K. top the list for streams of K-Pop.”

—–

CISAC har släppt sin årsrapport över aktiviteterna föregående år. Det är en kompletterande rapport till årsstämman, så siffran över de totala intäkterna gäller år 2020. Siffrorna för år 2021 släpps i höst. Totalt samlade upphovsrättssällskapen in 9,32 miljarder euro globalt under år 2020.

Björn Ulveus, som är president över CISAC sedan ett par år tillbaka, fokuserar i stort sett hela sin inledande kommentar om utvecklingen kring kriget i Ukraina, där CISAC har tagit tydlig ställning med olika aktioner bl.a. med Creators for Ukraine som samlat in ca 15 miljoner kronor i stöd till Ukraina. Ulveus avslutar sin krönika med att beskriva CISACs uppdrag framöver:

”In times of crisis, and in normal times, CISAC’s mission is clear – to make collective management work effectively for creators, and fairly remunerate them; to lobby governments so that authors have strong rights; and to support its members with the data and information tools they need. This is an extraordinarily challenging mission, but it is vitally important and no one else has the skills or authority to do it. I greatly look forward to another year working with CISAC to try and fulfil that mission.”

Rapporten innehåller en mängd utblickar mot olika länder, med uppdateringar kring upphovsrättens status och musikintäkterna. CISAC meddelar också att man har inlett ett arbete där man ska utreda och bevaka hur utvecklingen inom AI påverkar musikskapare och kreatörer runt om i världen. Man skriver:

”These include whether an AI-created work is protectable by copyright, who should be considered the author and the copyright owner and who should be held liable for copyright infringements in relation to AI-created works. These questions have generated debates at international level with important policy implications.”

Läs hela rapporten (PDF)

Daniel Johansson