Nyheter 10 maj 2022

JOHANSSON om fejkalbum, Spotify Island, Epidemic EAR mm

Artistnamnen Mauro Scocco och Orup kidnappade av AI-piano. Spotify satsar på metaverse med Roblox. Och som om det inte vore nog med scifi, Epidemic Sound släpper AI-baserad söktjänst på Google Cloud. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

I helgen släppte överraskande såväl Orup som Mauro Scocco två nya album var på samtliga stora streamingtjänster. Fans till de båda artisterna lär dock ha blivit besvikna, albumen utgjordes av något som med stor sannolikhet är ett AI-piano från någon av de befintliga plattformarna för autogenererad bakgrundsmusik.

Spotify var snabba att plocka ned de två första albumen, men dagen efter hade två nya album dykt upp, som Spotify lika snabbt förpassade till papperskorgen. I skrivande stund finns dock albumen fortfarande kvar på alla de andra streamingtjänsterna, Apple Music, Deezer, Tidal, Boomplay, liksom på YouTube under artisternas namn.

En talesperson från Spotify säger till MI:

– Vi har ett nära samarbete med våra distributions- och licensieringspartners för att säkerställa att det innehåll de tillhandahåller följer våra plattformsregler. Innehåll som gör intrång i andras rättigheter är skäl för borttagning från plattformen. Vi investerar kontinuerligt i våra system för att snabbare upptäcka och motverka denna typ av beteende.

Albumen har distribuerats via Symphonic Distribution av någon som helt enkelt velat åka snålskjuts på artistnamnen, och som skapat artwork och även registrerat att det är Orup och Mauro Scocco som är kompositörer till låtarna.

Att lurendrejare försöker utnyttja systemet i jakten på strömmar är inget nytt, men det här är förmodligen ett av de dummare sätten, med tanke på att personen i fråga aldrig kommer få en enda krona utbetald, varken av distributören eller av Stim.

Skälet till att det överhuvudtaget går att göra så här beror sannolikt på att dessa artistnamn inte är tillräckligt ”stora” för att systemen hos streamingtjänsterna, och distributören, ska plinga till automatiskt. Det är inte heller första gången det sker, och troligen inte den sista.

Spotify meddelar att så fort man ser att något inte stämmer ska man anmäla det på följande sida: https://support.spotify.com/us/report-content/

—–

Epidemic Sound kommer att släppa ett nytt AI-baserat sökverktyg som man kallar EAR (Epidemic Audio Reference), utvecklat på Google Cloud med teknikerna BigQuery, TensorFlow och Vertex AI. Målet med det nya verktyget är att underlätta för alla som behöver musik till sina produktioner att snabbt hitta rätt musik.

En kund till Epidemic kan använda sig av ljud som sökkriterium, istället för att enbart ange metadata i text eller på annat sätt. Användare kan välja ut delar av låtar och sedan söka med det ljudet för att hitta musik som stämmer överens med samplen.

Greg Elkehag Funk, Chief Product Officer på Epidemic Sound, säger:

– EAR is the latest feature in our commitment to making it as easy and quick as possible for content creators to find the right music no matter how they search. Google Cloud’s scalable and light-touch infrastructure has been instrumental to our ability to meet user demand and develop innovations like EAR.

Epidemic har 35 000 låtar och 90 000 ljud som används av allt från YouTubers till de största TV-nätverken i världen. Samarbetet med Google har dock pågått i några år redan. Epidemic har samarbetat med Google för att bygga en teknisk plattform som ska vara driftsäker och kunna skala snabbt. Eva Fors, MD för Google Cloud i Norden, säger:

– Epidemic Sound represents a great example of a business continually transforming and adapting to change. We are proud to work with a home-grown Swedish company and be part of its growth journey. Through the use of Google Cloud technologies, Epidemic Sound can now equip and empower its entire organization with the tools necessary to serve its growing digital communities.

—–

Om bara några dagar avgörs Eurovision Song Contest i Turin, Italien och det verkar som om toppstriden kommer stå mellan Italien, Sverige och Nederländerna. Åtminstone om man tittar på strömmandet.

Förra året gav Spotify prognosen att Måneskin skulle vinna Eurovsion, efter att ha analyserat lyssningsdata mellan mars till maj 2021. Så blev det, och i år förutsäger man att Italien kommer att vinna igen.

Bidraget Brividi av Mahmood och BLANCO är den låt som överlägset har strömmats mest runt om i världen, hela fem gånger så mycket som tvåan, Cornelia Jakobs med Hold Me Closer. På tredje plats kommer S10 med De Deipte.

Analysen har gjorts på lyssningen under de senaste månaderna, och man konstaterar att i 28 av 40 medverkande länder är Brividi den mest strömmade låten bland alla bidrag.

För att fira årets tävling har Spotify, utöver den officiella spellista Eurovision 2022, låtit kända Eurovision-profiler världen över kurera egna spellistor som representerar och hyllar musiken i deras hemländer. I Sverige har 2012-vinnaren Loreen satt ihop spellistan Loreen presents The Sound of Sweden.

Den 66:e upplagan av ESC genomförs nu på lördag den 14 maj, och sänds live förutom på SVT också på TikTok.

—–

Spotify ger sig in i metaverse genom lanseringen av Spotify IslandRoblox. Målet är att fans och musiklyssnare ska kunna skapa och spela spel och dela upplevelser med andra spelare runt om i världen. Men målet är också att användare ska kunna skapa musik och träffa artister. I ett pressmeddelande skriver Spotify:

”Roblox users can mingle with artists, complete interactive quests, and unlock exclusive content. Players can also enjoy an immersive audio experience by creating music and exploring sounds at the virtual beat-maker stations powered by Soundtrap. The island will have other musical Easter eggs at every turn for eagle-eyed users to discover. Users can even climb to the top of “The Charts” by collecting points.”

Världen går självklart i det gröna temat, och man kan springa runt och samla noter, ändra musiken och köra lite virtuell parkour och annat spännande. I början finns en leaderboard, och man kan levla upp genom att producera musik och utföra en massa uppgifter. För lite robux kan man också köpa vingar för pengarna, en bas och lite andra prylar.

Från huvudön ska man så småningom kunna teleportera sig till andra öar med olika teman. Den första separata ön kommer bli K-Park, en ö inriktad mot allt som har med K-pop att göra, och som också kommer göra det möjligt för fans att träffa artister som Stray Kids och SUNMI live (eller snarare deras avatarer).

Räkna med att detta kommer bli en intressant exponeringsyta att följa framöver!

Med artister som kan träffa sina fans i den miljö som de spenderar stora delar av sina dagar i. Konserter kommer alldeles säkert genomföras framöver, och om Spotify Island utvecklas ytterligare runt omkring skapandet av musik, med fler kollaborativa element, tror jag att det här kan bli ytterst intressant för att bygga relation med en ny generation musikälskare.

Läs mer

—–

Kendrick Lamar har släppt en musikvideo med deepfakes av kända svarta män, där hans eget ansikte morphar till deras ansikten under videons gång. Kanye West, OJ Simpson, Will Smith, Kobe Bryant, Nipsey Hussle blir en del av Lamar under videon, och blir ett spännande exempel på hur den nya tekniken kan användas på ett konstnärligt intressant sätt.

Frågan är dock om allas ansikten som porträtteras ”på” Kendrick Lamar fått ge sitt godkännande?

Se videon (med morph-start ca 1,5 minut in)

—–

Mediavisions analys av den svenska ljudboksmarknaden under det första kvartalet 2022 visar att antalet hushåll som abonnerar på en ljudbokstjänst för första gången passerar en miljon. Intäkterna bromsas dock av att prenumererande hushåll i genomsnitt betalar mindre jämfört med fjolåret.

Drygt 280 000 hushåll har adderats under de senaste 12 månaderna, fram till och med Q1 2022.

Marie Nilsson, VD på Mediavision, säger:

– Vi ser att efterfrågan på ljudbokstjänster fortsätter att växa. Att det under de senaste 12 månaderna har tillkommit 280 000 nya hushåll är ett tydligt bevis för detta. Tillväxten är dock spridd över många aktörer på en marknad som kännetecknas av betydande konkurrens. Det är vanligt att hushållen jagar kampanjerbjudanden och även byter ljudboksleverantör. Detta bidrar till att hushållens genomsnittliga utgifter hålls tillbaka under första kvartalet 2022 jämfört ifjol, vilket dämpar omsättningstillväxten.

—–

Daniel Ek meddelar på Twitter att han har köpt aktier i Spotify för 50 miljoner dollar. Köpet kommer i ett läge när Spotifys aktie är myclet lågt värderad, liksom många andra techrelaterade aktier.

Ek, som heter eldsjal på Twitter, skrev i fredags: ”I’ve always been vocal about my strong belief in Spotify and what we are building. So I am putting that belief into action this week by investing $50M in $SPOT. I believe our best days are ahead…”

—–

Lästips: TikTok Will Share Ad Revenue with Creators — Here’s How It Works & Who Is Eligible

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se