7 mars 2022

JOHANSSON om Bandcamp/Epic Games, Dollyverse, Snowcrash mm

Epic Games köper Bandcamp. Universal med sin första årsrapport som börsnoterat bolag. TikTok med längre videos, och majors går ihop kring ny NFT-plattform. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Epic Games meddelar att man köper upp Bandcamp, en av de största och viktigaste plattformarna för artister och labels att distribuera och sälja musik genom, liksom merchandise och andra produkter.

Bandcamp grundades år 2008 av bl.a. entreprenören Ethan Diamond, och har sedan dess fördelat närmare en miljard dollar till indie-artister runt om i hela världen. Framför allt används plattformen av små och mellanstora artister, men även artister som Radiohead, Peter Gabriel, Amanda Palmer och Björk använder sig av den.

Bandcamp Live blev en viktig plattform under pandemin, när många artister började livesända framträdanden hemifrån istället för att kunna turnera och göra vanliga fysiska konserter. Bandcamp har också blivit en viktig plattform för att sälja vinylskivor från band och artister, hälften av intäkterna genom Bandcamp kommer just från försäljning av fysiska musikprodukter.

Epic Games å andra sidan grundades i början av 1990-talet, och är en av de största speltillverkarna i världen, som framför allt kanske är kända för Fortnite, men som även har många andra spel som är egenutvecklade eller uppköpta. Under år 2021 köpte man t.ex. upp Harmonix med alla de musikspelen, för att gemensamt skapa nästa generations musikupplevelser i metaverse.

Kinesiska Tencent äger 40 procent av Epic Games, vilket i sammanhanget är intressant eftersom Tencent successivt fortsätter att positionera sig både bland majors och indies i branschen. Epic Games är värderat till 28 miljarder dollar, vilket är nästan exakt samma market cap som t.ex. Spotify har just nu.

Så, vad ska Epic Games göra med Bandcamp?

Själva skriver man följande om bakgrunden till köpet:

”Epic and Bandcamp share a mission of building the most artist friendly platform that enables creators to keep the majority of their hard-earned money. Bandcamp will play an important role in Epic’s vision to build out a creator marketplace ecosystem for content, technology, games, art, music and more.”

Tanken verkar alltså vara att använda sig av Bandcamps plattform och teknik och bygga på med ytterligare innehåll, inte bara musik. Huruvida den kommer rebrandas eller behålla samma varumärke framgår inte ännu, och många artister och musiker har uttryckt oro över att den plattform som de byggt upp mycket av sin karriär kring nu ska försvinna.

Ethan Diamond skrev dock att det inte fanns något skäl till oro: ”The products and services you depend on aren’t going anywhere, we’ll continue to build Bandcamp around our artists-first revenue model (where artists net an average of 82% of every sale), you’ll still have the same control over how you offer your music.”

Ingen information finns tillgänglig om vad Epic Games betalat för Bandcamp.

Bloggpost av Ethan Diamond, CEO Bandcamp

—–

TikTok inför en ny gräns för hur långa videos kan vara, på hela 10 minuter. Under 2021 infördes gränsen 3 minuter som var en ”uppgradering” från de 60 sekunder som gällde innan dess. Ursprungslängden var 15 sekunder, eller snarare 6 sekunder som var det första shortvideo-formatet, men har successivt förlängts.

En av anledningarna är troligen att TikTok vill konkurrera med YouTube om längre material än enbart de korta videorna. Införandet av 3 minuter under förra året verkar ha slagit väl ut, och därför höjer man gränsen till 10 minuter, vilket gör att de allra flesta musikvideos nu skulle kunna läggas upp i fullängd på TikTok.

Läs mer (TechCrunch)

I USA fortsätter för övrigt kritiken mot TikTok. Åtta delstater har inlett undersökningar för att se huruvida TikTok är farligt för barn och ungdomar, rapporterar Digital Music News.

—–

Under förra veckan såldes andelar i en NFT som utgörs av den ukrainska flaggan, med syftet att samla in pengar till den ukrainska militären. Bakom initiativet står Nadya Tolokonnikova från Pussy Riot, tillsammans med organisationen UkraineDAO (där DAO står för Decentralized Autonomous Organization, ett koncept som blivit populärt under de senaste åren i samband med utvecklingen av Web3).

NFTn såldes på PartyBid, och 3 278 personer bidrog genom att köpa in sig i ”flaggan”. Totalt drog NFTn in 2 258 Ether, eller närmare 60 miljoner kronor, på tre dagar. Pussy Riot skrev på sin Twitter:

”Revolution could not be achieved with conventional currencies, there are too many ways for traditional funds to be intercepted by traditional institutions, governments, other factions with intent to control, harm, simply shift funds without transparency.”

Alla intäkter skickades vidare till Come Back Alive, en organisation som tar emot donationer och sedan använder pengarna för att köpa utrustning till den ukrainska militären, som t.ex. drönare, plattor och annat. Totalt har de samlat in närmare en halv miljard kronor sedan kriget startade.

Se objekt och transaktioner på PartyBid

—–

Intäkterna till masterägare i Tyskland ökade med 10 procent under år 2021 jämfört med året innan. 76 procent av intäkterna kommer nu från digital musik, och därmed är Tyskland uppe på liknande nivåer som vi har haft i den nordiska länderna sedan ganska många år.

Totalt landade intäkterna på närmare 2 miljarder euro, varav 16 procent av intäkterna kom från CD-skivor och 6 procent från vinylskivor. Florian Drücke, chef för dne tyska branschorganisationen BVMI, säger:

– The German music industry is experiencing significant growth for the third consecutive year; with a total turnover of €1.96 billion in 2021, revenues are approaching the level of 2002 again. Nevertheless, this positive development should not distract from the fact that the hardship in the live-sector remains immense. Against this backdrop, we urgently hope for the artists and our colleagues in the industry to be able to plan better, which now seems to be beginning to happen.

Läs mer

—–

Torsdagen den 3 mars, efter stängningen av nederländska Euronext, genomförde Universal Music Group sin första offentliga redovisning sedan man blev börsintroducerade i höstas. Det var en kombinerad kvartalsrapport och årsrapport för 2021 som släpptes, och förväntningarna var högt ställda bland analytikerna.

Sir Lucian Grainge infriade dock alla förhoppningar och kunde stolt berätta att intäkterna till hela koncernen, inklusive publishing, ökade med över 17 procent under 2021 jämfört med år 2021. Intäkterna från streamingen ökade med hela 20 procent och var det stora skälet till ett mycket lyckat år.

Totalt stod streamingen för 66 procent av intäkterna, och Grainge berättade om alla de nya samarbeten och avtal som slutits under 2021:

– In addition to strong performance in streaming, we drove new areas of opportunity for our artists – ranging from merchandise to brand management, sponsorship, ecommerce, and film & television. And we expanded our partner portfolio into emerging growth areas such as health and fitness, Web3 and social video. Our success in all these efforts showed in our financial performance – revenues increased by 17% on a constant currency basis. Adjusted EBITDA margin expanded and Free cash flow improved significantly.

Precis som alltid är det dock inte det som har hänt som är det viktigaste på börsen, utan vad som kommer att hända. Investerarna hade redan räknat in den här sortens goda intäkter (de flesta trodde kring 16-17 procent i total intäktsökning). Lucian Grainge sade följande om framtiden:

– Going forward, we see the industry continuing to grow and – with our unique experience, our deep understanding of the business and the vast artist relationships and global creative networks – we expect to further strengthen our position as the industry leader as we continue to break new artists and build on our world-class catalogue.

Det räckte dock inte för börsen, aktien störtdök under fredagen. Å andra sidan dök hela underhållningssegmentet på börsen, förutom det sänke som Ukraina-kriget inneburit på alla börser.

Positivt för ägare av UMG-aktier är dock att det blir en aktieutdelning på 0,20 euro per aktie. UMG har en policy att man ska betala ut 50 procent av nettovinsten till aktieägarna, något som innebär att aktieägarna får ca 362 miljoner euro i utbetalning.

Läs hela rapporten (PDF)

—–

76-åriga Dolly Parton fortsätter att testa på nya saker. Förutom den ”bookcast” som jag skrev om förra veckan tillsammans med Spotify, släpper Parton NFTs tillsammans med James Pattersson och kommer den 18 mars genomföra en livekonsert från SXSW på Dollyverse, hennes plats i metaverse byggd på blockkedjan.

https://welcometodollyverse.com

—–

Även Bob Dylan ger sig in i NFT-världen, och kommer släppa NFTs på den kommande plattformen Snowcrash, en tydlig blinkning till Neal Stephensons klassiska cyberpunk-roman från början av 90-talet.

Bakom NFT-plattformen står Bob Dylans son, Jesse Dylan, tillsammans med bl.a. Sony och Universal, Walter De Brouwer och Jeff Rosen. Plattformen beskriver satsningen på följande sätt:

”Snowcrash empowers artists, cultural icons, content creators, influencers, celebrities and brands to access untapped creative and economic potential of NFTs by harnessing latent value in already-created properties and by designing new digital assets and virtual experiences.”

En något mer långsiktig vision från grundarna säger att vi är på väg att skapa en digital replika av hela världen, där vi själva lever med våra digitala tvillingar:

”Web 3.0 will push machines to the center and humans to the edge (now we have humans at the center and machines at the edge). This reversal implies the construction of a digital twin of the natural world (from 1 to 1). Turning atoms into bits has now become possible because of non-fungibility and DeFi as the crypto-economy of the Metaverse.”

Det är kanske dags att plocka fram Snowcrash från bokhyllan och läsa den en fjärde gång.

www.snowcrash.com

—–

Lästips: NFTs for Independent Musicians: Head scratcher or game changer?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se