27 januari 2022

Soundtrack Your Brand med ny marknadschef – börsintroduktion på gång?

Sedan år 2014 har svenska Soundtrack Your Brand försökt förändra marknaden för bakgrundsmusik runt om i världen. Nu anställer man Lisa Farris, tidigare bl.a. GRAMMYs och Universal Music Group som ny global marknadschef, samtidigt som Bloomberg skriver om möjlig förestående börsintroduktion.

I en undersökning som genomfördes av MRC Nielsen under förra året framkommer det att över 80 procent av affärsverksamheterna i USA använder sig av musik på ett felaktigt sätt. Framför allt handlar det om att butiker strömmar musik med hjälp av privata konton på vanliga streamingtjänster, något som bryter mot användaravtalen och innebär att rättighetshavarna går miste om ca 10 miljarder dollar, bara i USA.

Ett par år tillbaka gjordes en liknande undersökning av Nielsen i många andra länder, som visade samma sak, en majoritet av butikerna som spelar musik gör så på ett felaktigt sätt.

Ola Sars, grundare och VD för Soundtrack You Brand, kommenterar resultaten från undersökningen:

– Biografer använder sig inte av Netflix för att visa filmer, sportbarer använder sig inte av privata konton för att visa högt värderade matcher och tävlingar, varför skulle musikbranschen vara annorlunda? Varför ska musikskapare och rättighetshavare inte bli kompenserade på rätt sätt när deras musik spelas i kommersiella miljöer?

Ett av problemen är att många butiksägare inte vet vad som gäller, varför kommunikationen och marknadsföring blir av central betydelse. Soundtrack Your Brand har därför anställt Lisa Farris som ny global marknadschef. Hon ska leda arbetet med att få fler verksamheter att börja strömma musik på ett mer lagligt sätt. Hon säger:

– I’m thrilled to join Soundtrack Your Brand, working closely with Ola and the executive team, to unlock greater value for music creators and businesses so that they can leverage the power of music to enhance customer experiences and increase sales. Soundtrack’s incomparable on-demand music streaming offering licensed for business use, not only captures lost income for artists, but delivers the finest background music experience for global brands and businesses of all sizes.

Lisa Farris har en lång bakgrund i olika verksamheter, nu senast som Chief Marketing and Innovation Officer för Recording Academy GRAMMYs, men sedan tidigare också i olika roller på MetricVision, Move, Realtor.com, Universal Music Group och MCA Records.

Samtidigt som detta, skriver Bloomberg och andra finanssajter att Soundtrack Your Brand kan vara på väg in på börsen i USA. MI ställde ett par frågor till Ola Sars:

Det ryktas om en eventuell börsintroduktion, kan du berätta mer om det i nuläget?

– Soundtrack har under den senaste tiden nått vad som brukar kallas skal-fas, eller “scale-up phase” på engelska. Det innebär att vi bevisat grunderna i vår affärsmodell, att vi kan påvisa tillväxt som direkt effekt av ytterligare produkt-, sälj-, och marknadsinvesteringar. När ett bolag som Soundtrack redan är live på 75 marknader, med ungefär hälften av försäljningen i USA, då är börsintroduktion ett alternativ till att resa ytterligare kapital för att öka tillväxttakten. Så JA, vi tittar på både Stockholm och New York.

Ska man se det här som en större satsning på den amerikanska marknaden?

– USA är redan Soundtracks absolut största marknad, och vårt taktiska fokus ligger på att vinna i USA först, så man kan säga att vi satsat på USA sen 2021, när vi rullade ut Soundtrack Unlimited, världens första on-demand-streaming-tjänst licensierad för kommersiellt bruk. USA erbjuder en tillräckligt stor marknad i sig, men det finns andra stora fördelar i USA och Kanada.

– I dessa länder har vi lyckats slå ihop samtliga rättigheter och licenser i ett Soundtrack-abonnemang, vilket innebär att företagskunden inte behöver lista ut alla olika licenser som ska ordnas med och betalas för, som t.ex. STIM och SAMI i Sverige. I USA kan de få allt på en och samma faktura, och veta att dom gör 100 procent rätt för sig, att alla pengar går till den artist eller låtskrivare som de faktiskt spelat.

Vad tror du om framtiden för bakgrundsmusik generellt, var hoppas du att vi befinner oss om 5 – 10 år?

– Jag tror att det är helt logiskt och oundvikligt att bakgrundsmusik-marknaden, och då menar jag även de framföranderättigheter som representeras av CMO’s, kommer att anslutas till den digitala värdekedjan, där royalties kan samlas in effektivt och distribueras vidare rättvist baserat på vad som faktiskt spelats.

– Den globala musikmarknaden letar efter alternativ till att höja värdet i musik, istället för dalande priser för konsumentabonnemang. B2B-streaming är där en möjlighet, Soundtrack lyckas redan ta ca $50/månad för vårt Unlimited-abonnemang, det är 10 gånger mer än snittpriset för konsumentabonnemang. Dessutom ser vi till att licenspengarna samlas in effektivt och fördelas korrekt, det borde vara högintressant och relativt enkelt för branschen att gå efter, att fixa den trasiga marknad för bakgrundsmusik som vi har idag. Lösningen finns redan, det är bara att agera.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se