26 oktober 2021

JOHANSSON om Kobalt, Shopify, licensiering mm

Kobalt säljer rättigheter för 1,1 miljard dollar. Spotify integrerar Shopify. Halebop med musiktävling. Nivån på den mekaniska licensieringen i USA under lupp. Det och mycket annat från Daniel Johansson. 

—–

Kobalt fyller 20 år i år och passar då på att sälja en av sina två royalty-fonder, KMR Music Royalties II, som administreras av dotterbolaget Kobalt Capital. Köpare är Chord Music Partners, som ägs av KKR och Dundee Partners. KKR är sedan tidigare delägare i bl.a. TikTok (ByteDance) och indiska streamingtjänsten JioSaavn.

Chord Music Partners får betala 1,1 miljard USD för en katalog som bl.a. består av The Weeknd, Paul McCartney och Lorde. Kobalt kommer dock fortsätta att administrera katalogen under ett ”flerårigt” kontrakt.

Johan Ahlström, CEO för Kobalt Capital, säger i ett pressmeddelande angående försäljningen till KKR:

– This agreement represents a great outcome for our investors and, just as importantly, the ownership of these copyrights will be transferred seamlessly to new investors who share our commitment to putting creators first and being respectful stewards of great music.

Tidigare i år sålde Kobalt även AWAL, master/distributions-delen av Kobalt Music Group till Sony Music för 430 miljoner USD (även om en konkurrensutredning just nu pågår i UK, mer om det senare).

Kobalt köpte upp AWAL för 35 milj. USD redan 2011, men år 2018 gick man in med 150 miljoner USD för att utveckla verksamheten genom att förändra, och kanske i någon mån försöka ”disrupta”, den delen av branschen.

Det tjugonde året har därmed visat sig vara ett mycket viktigt år i Kobalt Music Group´s historia, eftersom de under de senaste åren trots allt gått med ganska stor förlust, samtidigt som man haft stor tillväxt och lockat kapital både till de olika delverksamheterna och royalty-fonderna.

De 205 miljoner USD som man tagit in i riskkapital under årens lopp kan slås mot den totala ackumulerade förlusten under åren 2012 – 2020 som hamnade på ca 240 milj. USD, om man sammanställer resultaten från årsrapporterna.

Det senaste verksamhetsåret, 1 juli 2020 – 30 juni 2021, var det första året sedan 2012 som Kobalt genererade vinst (enligt uttalande till MBW) och försäljningen av AWAL är troligen en viktig injektion, liksom den just genomförda försäljningen av KMR Music Royalties II.

Här en liten sammanställning av rapporterade intäkter med resultat i parantes, avrundat till heltal, för Kobalt Music Group som helhet (brutet verksamhetsår som alltså avslutas 30 juni varje år):

2021: (vinst, resultat ej officiellt ännu)
2020: 616 milj. USD (-53)
2019: 543 milj. USD (-57)
2018: 402 milj. USD (-39)
2017: 321 milj. USD (-24)
2016: 260 milj. USD (-17)
2015: 245 milj. USD (-25)
2014: 195 milj. USD (-17)
2013: 163 milj. USD (-7)
2012: 118 milj. USD (-6)

Onekligen en mycket trevlig tillväxt vad det gäller intäkter under den senaste tio-årsperioden, samtidigt som någon form av försäljning troligen varit nödvändig för att lösa balansräkningen.

Den brittiska konkurrensmyndigheten CMA (Competions and Markets Authority) har dock som sagt haft lite att säga om Sony´s köp av AWAL, och just nu pågår en process kring detta, där inskickandet av en ny omgång skrivelser hade deadline måndagen den 25 oktober. Mer information kring den pågående processen finns på den brittiska regeringens hemsida CMA Cases här.

För tillfället glädjer sig dock Kobalt över den lyckade försäljningen av KMR Music Royalties II och Kobalts grundare och styrelseordförande, Willard Ahdritz, säger i pressmeddelandet:

– When we launched Kobalt Capital in 2011, we wanted to work with music we loved and would continue to live on for many decades to come. Our announcement today acknowledges this focus, our predicted market development and the great work we have done at KCL. I am also proud that creators and rights owners put their belief in us to take care of their timeless music and represent it well. We are excited to welcome KKR and Dundee Partners as Kobalt Music clients as the new owners of the Fund II works.

—–

Vi passar väl på att uppmärksamma ytterligare en 20-åring. Den 23 oktober 2001 presenterades iPod, och började säljas i butik den 10 november samma år i USA. Apparaten kom att bli mycket viktig för digitaliseringen av musikbranschen.

När iTunes Store sedan lanserades år 2003 kunde musikbranschen i USA för första gången börja se intäkter från digital distribution, och under en period var köpta downloads mycket betydelsefulla.

Som bekant hade vi i Sverige aldrig någon boom kring köpta downloads under 00-talet, det var en helt annan aktör som räddade branschen här.

—–

Spotify integrerar Shopify i Spotify for Artists för att möjliggöra fler intäktsströmmar till artister via exempelvis försäljning av merchandise. I och med samarbetet kan artister ansluta sin Shopify-butik, hantera lager och styra vilka produkter som ska finnas tillgängliga på deras artistprofiler.

Camille Hearst, chef för Spotify for Artists, säger:

– För många fans är Spotify det primära sättet att interagera med en artists musik, och vi är glada att ge artister ett nytt sätt att ta till vara på det ögonblicket. Vi vill ge artister så många verktyg som möjligt för att göra lyssnare till fans, fans till superfans och i slutändan hjälpa artister att tjäna mer.

Det har även tidigare gått att länka till och sälja merch på Spotify, men det här samarbetet ska kanske ses som en del av satsningen Spotify Open Access Platform (OAP) som Spotify avslöjade tidigare i år, med Storytel som första plattform att integreras så småningom. Spotify beskriver sin OAP så här:

”Are you a creator or publisher who has subscribers elsewhere? We’re also working on technology that will let your listeners hear your content on Spotify using your existing login system. This gives creators with existing subscriber bases the option to deliver paid content to their existing paid audiences using Spotify, retaining direct control over the relationship. Stay tuned: We’re currently testing the technology and will have more to share in the coming months about partners and features.”

Under de första åren av Spotifys resa satsade ju Spotify på att låta tredjepartsappar vara en del av tjänsten, men den satsningen lades ned, eller snarare, en del av lösningarna köptes upp och integrerades i Spotify medan andra blev samarbeten bakom kulisserna, eller lades ned. Nu när Spotify har blivit så stora som de är, verkar man återigen göra en satsning på att försöka knyta andra tjänster till sig.

—–

Spotify meddelade också i torsdags att man öppnar upp för ”alla” att kunna ladda upp video podcasts, eller ”vodcasts” till plattformen, genom Anchor. Till en början kommer Spotify göra urval av vilka som de facto publiceras, men man uppmuntrar nu podcastare att även inkludera video. Totalt finns det ca 3 miljoner podcasts på Spotify.

I pressmeddelandet står bl.a:

”When we began rolling out video podcasts on Spotify, we tested the format with a variety of Spotify Originals. Since then, we’ve found that our users want the option to easily switch between audio only and video depending on where they are, what they’re doing, and what they’re enjoying. So today, we’re beginning a major expansion of our video podcast catalog—by putting it in the capable hands of creators.”

—–

Halebop och ljudplattformen Wahzaa startade den 19 oktober en tävling som kallas ”Sound Lab – a Halebop thing”, där musikskapare och kreatörer kan vara med och ta fram ett nytt ”sound” till varumärket Halebop. Den som vinner tävlingen kammar hem 60 000 kronor.

Via Wahzaa kan man ladda ned alla element ur Halebops ljudidentitet och använda i musikproduktionen för att utveckla Halobops ”sound”. Tävlingen pågår fram till den 2 november och den 9 november meddelas vinnaren.

Johanna Sahlman, Head of Halebop, säger:

– Det sitter helt säkert ett gäng musikgenier där ute som kan ta vår ljudprofil och göra något kul med den. Vi älskar att bjuda in kreatörer till att vara med och skapa varumärket tillsammans med oss. Därför teamar vi nu upp med Wahzaa, våra kunder – och egentligen hela svenska folket för att hitta vårt nya sound.

—–

I samband med introduktionen av det nya ”Siri-abonnemanget”, har Apple Music lanserat en stor mängd nya spellistor. MacStories har sammanställt en lista av de över 250 nya spellistorna, och berättar mer om satsningen här.

—–

Konflikten mellan streamingplattformarna och rättighetshavarna fortsätter i USA kring nivån på den mekaniska licensieringen, något som också har betydelse för svenska rättighetshavare vars musik strömmas på den amerikanska marknaden.

I USA är det CRB (Copyright Royalty Board) som sätter nivåerna för de kommande åren, till skillnad mot i Europa där nivåerna förhandlas fram mellan plattformarna och de olika insamlande sällskapen. Det förslag som lagts fram, och som stöttas av NMPA och förlagen innebär att nivåerna för den mekaniska licensen ska räknas ut dynamiskt per månad, med ett maxtak om 20 procent av tjänstens intäkter.

Nu har Google, Spotify m.fl. offentliggjort sina egna förslag för vilka nivåer man anser är rimliga att ha under perioden 2023-2027. De menar att nivån skulle hota hela affärsmodellen kring strömmad musik, och nästan bli en form av ”dubbel-licensiering”, beaktat att de också behöver framförandelicens från ASCAP, BMI, SESAC etc.

Spotify anser t.ex. att den föreslagna höjningen inte är möjlig att genomföra, utan föreslår istället att nivån bör ligga på 10,5 procent.

Det som är ”nytt” är väl kanske att Apple nu också tydligt ger sin syn på saken. Tidigare har det förutom Spotify, främst varit Amazon, Google och Pandora som sagt sitt. Apple kommenterar t.ex. vad det skulle innebära för paketerbjudanden, d.v.s. när man bundlar flera tjänster tillsammans, och skriver bl.a:

”If music services cannot compete in this marketplace with bundles, they may well be left behind. Apple proposes that royalties be discounted based on the proportional value of the standalone price of the components of the bundle. By way of example, if the bundle is priced to consumers at a 20% discount compared to the standalone price of the various components of the bundle, then royalties will be reduced 20% as well.”

Garrett Levin, CEO för streamingplattformarnas organisation The Digital Media Association (DiMA), kommenterar det hela:

– The headlines each and every day demonstrate how much streaming and streaming services continue to drive ever-growing revenues for publishers and performing rights organizations, massive investments in publishing catalogs, and innovative tools and features that connect songwriters to fans in ways never possible before.

– This CRB proceeding, like any other, does not happen in a vacuum. ‘Mechanical’ licensing is just one of the multiple, necessary licenses for streaming services within a single segment of publisher and songwriter revenue streams. And that itself is one segment of the complete digital music economy.

—–

Även Amazon Music utökar nu sin satsning på ”spatial audio”, via sitt abonnemang Unlimited. Samtidigt öppnar man upp hela katalogen i hifi-kvalitet, utan att höja abonnemangspriset.

Läs mer (The Verge)

—–

Att 30-sekunderströskeln i streamingekonomin diskuterats och experimenterats mycket med råder det ingen tvekan om.

Tiny Hits (för övrigt distribuerade genom AWAL) släppte nyligen sin senaste singel ”Control” i en ”Maximum Revenue Version”, d.v.s. låten som är 4 minuter och 12 sekunder lång har delats upp i 7 olika delar, och släpps som en EP. Enligt Music Ally passade AWAL på att kommentera det humoristiska experimentet med följande kommentar på Instagram:

”We believe in delivering maximum value for shareholders. So here it is – one song, seven 30 second tracks.”

Det åttonde spåret på EP-n innehåller dock den fulla versionen. Förhoppningsvis är detta en engångsföreteelse, och ingenting som andra kommer ta efter. Eller ska man kanske se det som ett inlägg i debatten kring user-centric och alternativa fördelningsmodeller i streamingekonomin?

—–

Daniel Johansson