31 augusti 2021

JOHANSSON om Apple Music/Primephonic, WIPO-rapport mm

I en WIPO-rapport kritiseras den nuvarande ekonomiska modellen kring musikstreaming och alternativa modeller presenteras. Apple Music ska lansera ny app för klassisk musik baserad på nyss uppköpta Primephonic. 

—–

Apple Music har köpt upp streamingtjänsten Primephonic, som fokuserar på klassisk musik. Tjänsten stängs ned den 7 september, och Apple kommer använda den som grund för en helt ny app som ska släppas under 2022. Existerande prenumeranter av Primephonic får istället gratis tillgång till Apple Music under ett halvår.

Oliver Schusser, vice vd på Apple med ansvar för Apple Music och Beats, säger:

– Vi älskar och känner djup respekt för klassisk musik, och Primephonic har blivit en favorit bland den klassiska musikens fans. Tillsammans inför vi nya fantastiska funktioner för klassisk musik i Apple Music, och inom en snar framtid kommer vi att kunna erbjuda en särskild upplevelse för klassisk musik som sannerligen kommer att vara den bästa i världen.

En snabb sökning visar att även mycket av den klassiska musiken från svenska kompositörer finns tillgänglig på Primephonic. I ett pressmeddelande skriver Apple:

”Inom de närmaste månaderna kommer fans av klassisk musik på Apple Music att få en särskild upplevelse med de bästa funktionerna i Primephonic, bland annat bättre möjligheter att bläddra bland och söka efter kompositör och repertoar, detaljerad information om den klassiska musikens metadata samt nya funktioner och fördelar.”

Läs pressmeddelande

—–

I en rätt omfattande rapport som presenterades vid WIPO´s (World Intellectual Property Organization) konferens kring upphovsrätten i somras görs en del intressanta uträkningar och förslag kring streamingekonomin.

Författarna bakom rapporten, Christian L. Castle och Claudio Feijóo, räknar bl.a. ut att marknadsvärdet per ström för Spotify i USA, baserat på företagets aktie och värdering, ligger en bra bit över 1 USD. Man jämför sedan det med vad artisterna får utbetalt, och i en bloggpost från tidigare i augusti skriver Castle:

”Spotify’s recent market capitalization is $41,056,000,000 give or take an Arsenal in the rounding. A recent number of monthly plays as reported by the MLC is 24,815,407,149. Divide market capitalization by number of streams. The result is $1.65 per stream in market valuation. According to the last Trichordist streaming price bible, Spotify’s per-stream rate was $0.00348 and for songwriters, even less. $1.65 versus $0.00348. Where oh where might that delta go? It goes somewhere and it’s not to the people who made them rich. Not a perfect metric, but you get the idea.”

Självklart finns det en del att säga om uträkningen, t.ex. det faktum att MLC (Mechanical Licensing Collective) endast handhar den mekaniska licensen och fördelningen från streamingtjänster i USA. Nordamerika utgör bara ca 25% av de det totala antalet användare globalt. Att slå ut marknadsvärdet enbart på antalet strömmar i USA blir följaktligen inte korrekt, även om Spotify-aktien är noterad på New York-börsen. Uträkningen bör naturligtvis göras på det totala antalet strömmar i hela världen.

Trots detta finns det en del intressanta delar i rapporten som t.ex. berör user-centric vs pro-rata och annat. Med tanke på att rapporten också presenterats genom WIPO, är det troligt att politiker och makthavare runt om i världen som är berörda av området lär komma i kontakt med den.

Här i Sverige är kopplingen kanske starkast till den kommande implementeringen av det nya EU-direktivet, samt den pågående statliga utredningen kring ersättningar från streamingtjänster (läs tidigare artikel på MI). Även förslaget om en s.k. ”oavvislig ersättningsrätt” genom insamlande sällskap (som föreslagits av SAMI och Musikerförbundet) diskuteras i rapporten.

Oberoende av hur man räknar går det inte att komma ifrån den stora diskrepans som råder mellan ”spekulationsvärdet” kring strömmar, d.v.s. värdet på företagen i relation till värdet på strömmarna. I rättvisans namn ska dock nämnas att skillnaden mellan företagets värdering och det reella värdet på strömmarna ut mot rättighetshavare inte bara gäller för Spotify, utan även går att påvisa för andra streamingtjänster, liksom för en del andra produkter och tech-företag på börsen.

Rapporten heter ”Study on the Artists in the Digital Music Marketplace: Economic and Legal Considerations” och finns att läsa här: https://www.wipo.int/edocs/mdocs/copyright/en/sccr_41/sccr_41_3.pdf

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se