1 mars 2021

JOHANSSON om livesändningar, Apple, Spotify mm

Universal investerar i plattform för livesändningar. Apple lanserar Behind the Songs. Nytt stöd till konsertarrangörer i Norge. Sista hearingen kring streamingekonomin genomförd i UK. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Universal Music Group och YG Entertainment har köpt in sig i KBYK Live som driver en plattform för livestreaming, VenewLive. Bakom plattformen står Big Hit Entertainment, skivbolaget som är mest känt för den koreanska supergruppen BTS, som också använde sig av plattformen under sina uppmärksammade konserter år 2020.

Big Hit lanserade VenewLive tillsammans med Kiswe i september 2020, och det nya samarbetet innebär att UMG och YG kommer göra det möjligt för sina artister att använda plattformen.

John Lee, CEO för KBYK Live, säger:

– VenewLive has already live-streamed several large-scale performances last year and provided unique immersive fan concert experiences that can be offered through our cutting-edge technologies, including 6-angle multi-views, 4K resolution, and various interactive features. Our technology will be the basis for enabling fans to feel closer artists, and help artists express their energy on a digital stage.

https://venewlive.com

Big Hit Entertainment meddelar också att man har gått in som delägare i AI-företaget Supertone, som legat bakom den senaste tidens spännande AI-program i koreansk TV, där man bl a återupplivat döda artister på scenen, med röstsyntes etc. BTS var ett av banden som spelade tillsammans med hologrammen.

Det kan bli spännande att se vad Big Hit Entertainment och BTS kan tänkas vilja göra med AI-tekniken. Park Ji Won, CEO för Big Hit, säger:

– We look forward to the synergy between Big Hit, which has strong intellectual property, and Supertone, which has the technology. Through close cooperation between the two companies, we will work hard to create digital content that can comfort and warm the hearts of fans.

Kan man tänka sig att Supertone kommer återuppliva fler artister framöver som BTS kommer framträda tillsammans med live?

—–

I förra veckan genomfördes den sista hearingen i det brittiska parlamentet kring streamingekonomin för musik. Sedan tidigare har såväl artister som skivbolag och upphovsrättsorganisationer hörts, så det var logiskt att streamingtjänsterna fick avsluta.

Spotify, Apple Music och Amazon var representerade, vilket jag kanske tycker var en något begränsad skara, även om det är de tre dominerande streamingtjänsterna i just UK. Vid ett tidigare tillfälle, den 10 februari, hördes också YouTube, SoundCloud och Twitch.

Lite förvånande kan jag kanske också tycka det varit att kommittén inte tagit med en enda digital distributör i hearingarna. De har trots allt en oerhört viktig roll i streamingekonomin. Och även om de brittiska förlagen s.a.s. var representerade genom PRS och förlagens branschorganisation MPA, tycker jag kanske att man borde haft med åtminstone något majorförlag och något indieförlag.

Här har jag sammanställt vilka som varit med vid samtliga träffar, som helt klart är värda att se. De finns också transkriberade som text. Aktörer som medverkat sedan starten av hearingarna den 24 november:

Artister och låtskrivare: Guy Garvey, Nadine Shah, Ed O’Brien, Tom Gray, Fiona Bevan, Nile Rodgers, Soweto Kinch
Jurister: Tom Frederikse, Colin Young
Managers: Maria Forte, José Luis Sevillano, Kwame Kwaten
Skivbolag: Universal Music UK, Warner Music UK, Sony Music UK, Beggars Group, Jazz Re:freshed
Branschorganisationer: PPL, PRS for Music, BPI, AIM, Music Publishers Association, Ivors Academy, Musicians Union
Streamingplattformar: Twitch, SoundCloud, YouTube, Spotify, Apple Music, Amazon Music.

Se alla hearings här

—–

EMMA (den europeiska samarbetsorganisationen för managers), gick nyligen ut med ett uppmanande till de europeiska upphovsrättssällskapen att involvera artister och deras representanter i hur man ska sätta licensnivåer i samband med livesändningar på nätet.

Per Kviman, ordförande för EMMA, och också den svenska grenen MMF Sweden, säger till IQ:

– Everyone wants live shows to return as soon as it’s safe for audiences to come back. In the meantime, livestreaming has provided one of the few alternatives for artists to perform before an audience, build a fanbase, and generate revenues through ticket sales. Emma is urging PROs across Europe to be sensitive to these facts, and that the imposition of any new licensing tariffs should involve full and open consultation – including with artists and their representatives.

EMMA säger att för tillfället bör samma tariffer användas som för vanliga fysiska konserter. En del organisationer jämför livekonserter med musikstreaming, vilket enligt EMMA innebär för höga tariffer för att det ska löna sig för de artister som  behöver intäkter just nu. Kviman poängterar att det vi ser nu skulle kunna vara början på ett nytt spännande format för artister, men att tarifferna måste läggas på en balanserad nivå.

– Get the balance right, and we could nurture a vibrant new format that complements live events and provides artists and songwriters with a valuable source of revenue. But set licensing rates too high, and the costs of producing livestream shows simply won’t stack up.

—–

Norska Kulturrådet har betalat ut 1,4 miljarder norska kronor till livebranschen sedan pandemins start, och för perioden maj – juli 2020 betalar man nu ut ytterligare 120 milj. NOK. De som får en stor del av stödet är All Things Live med 36,4 milj. NOK, Tons of Rock som får 36,2 milj., Kristiansand Beach Festival, 21,1 milj. och Live Nation med närmare 25 milj. NOK.

Det något besvärliga är ju att pengarna betalas ut först nu, upp mot 9 månader efter det att de olika festivalerna och evenemangen skulle ha genomförts. Även om många av de större aktörerna haft möjlighet att överleva under den här perioden, finns det självklart en hel del mindre aktörer som skulle ha fungerat som underleverantörer, som har haft mycket svårare att överleva. Det är också något som Kristin Danielsen, ansvarig för stödet, säger:

– De största aktörerna i den här sektorn har många anställda och är en viktig del av den kultursektorska ekonomiska flöde. Därför skulle jag gärna ha sett att ansökningsprocessen hade kunna avslutas tidigare. Samtidig har det varit viktigt för oss att gå igenom alla ansökningar noga. Det här är offentliga tillgångar, och det är vårt ansvar att se till de hanteras på det bästa möjliga sättet.

Nästa ansökningsomgång gick ut den 1 mars, och gäller för resten av hösten 2020.

—–

Politiker i Storbritannien har föreslagit ett nytt exportkontor för att stötta den brittiska musikexporten i samband med Brexit. Exportkontoret skulle finansieras av den brittiska staten och både kunna ge ut ekonomiskt stöd till artister och erbjuda hjälp i samband med visum, skatteregler osv.

Jamie Njoku-Goodwin, CEO för UK Music, är positiv och kommenterar inititativet:

– We should be doing everything we can to support and strengthen the British music industry as a key global exporter and spread British success internationally. The British music industry can help fly the flag for Britain globally and is a great example of the UK’s soft power due to the huge influence of British music across the world. However, new Brexit rules have put barriers up and made it harder for British musicians to work and perform abroad. A new UK-wide export office for the music industry or the wider creative sector could play a crucial role in helping drive our post-pandemic recovery.

—–

Spotify har tagit bort en större mängd K-poplåtar från tjänsten globalt, efter svårigheter att komma överens med den koreanska distributören/labeln Kakao M, som distribuerar en stor andel av hitsen från Sydkorea. Spotify skriver i ett officiellt uttalande till NME:

“We have been working with KakaoM over the last year and a half to renew the global licensing agreement, so that their artists’ music would remain available to Spotify’s 345M+ listeners in nearly 170 markets around the world. Despite our best efforts, the existing licensing deal we had with KakaoM (which covered all countries other than South Korea) has come to an end. The fact that we have not yet reached agreement on a new global deal is unfortunate for their artists, as well as for fans and listeners worldwide. It is our hope that this disruption will be temporary and we can resolve the situation soon. We remain committed to working with local rights holders including KakaoM, to help grow the Korean music market and overall streaming ecosystem together.

—–

Recording Industry Association of America (RIAA), rapporterar att intäkterna till masterägare i USA ökade med hela 9,2 procent under 2020 jämfört med 2019, och landade på 12,2 miljarder dollar.

Det är lite anmärkningsvärt, eftersom enbart den amerikanska marknaden nu börjar närma sig lika mycket intäkter som de globala intäkterna var det sämsta året under de senaste 20 åren, 2014, (ca 14 miljarder dollar).

83 procent av intäkterna kom från streaming år 2020, och 6 procent från downloads. Fysiskt utgjorde 9 procent, där vinyl nu är det klart största formatet, och synch 2 procent. Vinylintäkterna ökade med hela 27,7 procent under corona-året. Intäkterna från CD minskade med 23 procent.

Mitch Glazier från RIAA, säger i en kommentar:

– The necessary cancellation of most live performances has deeply impacted artists and so many other music professionals – from touring musicians to road crews to supporting businesses like catering, trucking and promotion – and left scores of landmark venues on the brink of collapse. I’m proud of all that our members have done to help the music community and our American family weather this historic crisis. Labels have provided direct financial support to employees and artists in need and, turning outward, have done everything from delivering personal protective equipment to health care heroes, to funding relief programmes.

Läs hela rapporten

—–

Apple Music har nu lanserat Behind The Songs, den nya informationshubben som fokuserar på låtskrivare, producenter och musiker. Innehållet är redaktörsstyrt under kategorier som Great Producers, Today’s Best Songwriters, Great Session Musicians och liknande. Från start finns artister och låtskrivare som Paul McCartney, Barry Gibb, Finneas, Taylor Swift, Dua Lipa, Joni Mitchell och många fler med.

En ny radiokanal lanseras också, Deep Hidden Meaning, som är inriktad mot historierna bakom låtarna. Programledare är Nile Rodgers, och han säger:

– Apple Music has, above all, continued to invest deeply in the songwriting community and its various components, and ‘Behind the Songs’ is a new place we can call home. I’ve loved bringing the stories of today’s most inspiring songwriters to life on my Deep Hidden Meaning radio show, and Apple Music been able to spotlight the best of what’s next with their resolute support of The Ivors Academy and the Rising Star Award.

Länk till Behind The Songs

Apple Music testar för övrigt just nu en funktion där användare ska kunna dela lyrics med andra, genom Facebook Messages och Instagram Stories bl a. En liten snippet av låten kan bäddas in och klickar man kommer hela låten och låttexten upp i appen.

—–

Tyska Medimops (som egentligen är en e-handelssajt för CD-skivor, böcker osv) har samlat in mängder av data för att kunna analysera vilka marknader som är mest betydelsefulla för olika genrer och musik. Resultatet kalla man ”The Global Influential Music Index”, och är en intressant källa för den som vill analysera musik i olika länder.

Inte oväntat är det artister från USA som strömmas mest runt om i världen, följt av UK, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Tyskland, Puerto Rico, Australien, Spanien och sedan Sverige på tionde plats. Nämnas bör dock att detta gäller ”artister”, inte ”låtskrivare och producenter”, då Sverige med stor sannolikhet skulle hamnat klart högre i indexet.

Andra intressanta resultat är att Brasilien är det land som har högst ”World Music Uniqueness Score”, vilket innebär att det är den marknad vars lokala musik särskiljer sig mest från övriga länders. Efter Brasilien kommer Colombia och Irland.

Syftet med undersökningen har varit att försöka förstå vilka länder som påverkar andra länder musikmässigt, genom att analysera streamingdata och YouTube. Man har begränsat undersökningen till de 30 största musikmarknaderna i världen, och har förutom musikkonsumtion också tittat på hur många som jobbar i musikbranschen i varje land, hur många musikskolor som finns, hur förhållandet mellan majors och indies ser ut, och mycket annat.

https://www.medimops.de/global-music-index/

—–

Lästips: Music Streaming Must Switch To A Fair And Logical Payout Model – There Is No Time To Lose

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se