26 januari 2021

JOHANSSON om NY:LON, topplistor, Adaptr, AI mm

En mycket bra branschkonferens genomförs den här veckan online. Spotify lägger till fler ljudböcker. Live Nations aktie tillbaka till vårens nivåer. Warner lanserar Adaptr, samt en liten analys av de största låtarna på olika plattformar. Det och annat från Daniel Johansson. 

——

Under den här veckan genomförs branschkonferensen NY:LON Connect, arrangerad av MusicAlly, och som tidigare genomförts fysiskt i New York och London. I år är den helt och hållet digital, på Zoom, och under gårdagen diskuterades bl a livestreaming och hur livebranschen påverkats av pandemin, men också hur liveupplevelser online kommer kunna se ut efter pandemin. Panelisterna i den sessionen inkluderade Ali Revira från YouTube, David Zedecki från UTA, Jake Beaumont-Nesbitt från IMMF m.fl. 

David Zedecki använde begreppet ”Virtual Balcony” med vilket han menade att efter pandemin kommer boomen för livestreaming av konserter fortsätta, både som enskilda events som folk betalar för, men också när t.ex. konserter är utsålda och man säljer extra online-biljetter, ett slags virtuella ”balkongbiljetter”. Så när en artist sålt ut en venue skulle alla som bor inom en viss radie kunna betala för att se konserten live online eftersom man inte får tag på någon ”fysisk” biljett. Upplagt för hack, men intressant koncept.

Nästa session handlade om streamingens utveckling och trender, där Warners digitalchef Oana Ruxandra medverkade och berättade om nya satsningen Adaptr (som jag skriver mer om längre ned), liksom Martha Huro från Afrikas största streamingtjänst Boomplay, och Pål Bråtelund från Roon/Vilvit.

Ruxandra trodde att musiken kommer att fungera som en slags connector mellan alla olika medieområden, som hon förutspådde skulle komma att växa samman allt mer, framför allt att gaming och musik kommer att bli en gemensam upplevelse på sikt. Spelifieringen är nästa lager som saknas i musikkonsumtionen enligt henne, och Warner hoppas med Adaptr boosta möjligheten för apputvecklare att skapa nya tillämpningar. 

Martha Huro från afrikanska streamingtjänsten Boomplay var bland de mest intressanta. Hon avslöjade att Boomplay nu har 111 miljoner registrerade användare och 56 miljoner MAU. Hon berättade att det största problemet i de 54 olika länderna i Afrika fortfarande är piratkopiering. Hon beskrev också att skillnaderna mellan länderna är mycket stora och att det krävs enormt mycket arbete för att möta användarnas förväntningar på ett snabbt och effektivt sätt eftersom de växer så snabbt, på en kontinent med 1,3 miljarder människor. 

I de länder där de har mest användare har de bara 3-4 personer som gör spellistor, och det är ett av problemen, att de helt enkelt inte har ekonomin och resurserna för att diversifiera streamingupplevelsen i alla olika länder, kulturer och språk. Samtidigt är organiseringen i musikbranschen bristfällig på den afrikanska kontinenten, ”vem som helst som spelar in musik i vardagsrummet kallar sig label”. En mycket intressant programpunkt. 

Nästa panel involverade bl.a. Isabel Quinteros från TikTok, Ernesto Sanchez från Deezer och Sam Hill från BMG, som diskuterade hur release-cykler har förändrats, och hur snabbt det kan gå idag. Många pratade om att det krävs mycket större flexibilitet idag jämfört med tidigare, att det är möjligt att släppa musik på ett helt annat sätt på olika marknader samt att det nu går att följa upp releaser effektivare. 

Isabel från TikTok menade att deras app, liksom andra liknande appar, tillsammans med streamingtjänsterna, demokratiserar musiken genom att göra det möjligt för fansen att ”ta makten” över vad som ska bli populärt eller inte, istället för att utvalda gatekeepers ska säga vad som är bra eller dåligt. 

Mycket intressanta diskussioner överlag, ledda av Paul Brindley, Patrick Ross och de andra på MusicAlly. 

Konferensen fortsätter fram till torsdag, med start 16.00 varje dag. Kommande sessions handlar om framtiden för publishing och förlagsverksamhet, jämlikhet och diversitet i musikbranschen, en session kommer fokusera på marknaderna Tyskland, Brasilien och Indonesien. Även mental hälsa och en presentation av nya start-ups finns med i schemat. 

Företag som FKP Scorpio, Warner Chappell, Beggars Group, Chartmetric, Sony Music, Spotify, Songtrust och många fler medverkar under resten av veckan. 

Hela programmet

——

Live Nations aktie sjönk som en sten i våras när pandemin slog till på fullt allvar. Men successivt har den återhämtat sig, och den som hade is i magen och köpte på sig där i mars-april nån gång kan glädja sig åt att aktien gått från ca 21 dollar då, upp till 74 dollar nu. Nyheterna om färdiga vaccin och starten av vaccineringar har stärkt aktien, och förväntningarna från marknaden är tydliga. När väl den här pandemin är över kommer livebranschen tillbaka, kanske starkare än någonsin. 

Liberty Media, som äger ungefär en tredjedel av Live Nation, 5 procent i indiska streamingtjänsten JioSaavn samt 70 procent av Sirius XM, introducerade under måndagen också det nya företaget Liberty Media Acquisition Corporation på den amerikanska börsen, till en värdering av 500 miljoner dollar. Det nya företaget ska fokusera på att göra uppköp inom det som man kallar ”media, digital media, music, entertainment, communications, telecommunications and technology industries”.

Även Eventbrite har återhämtat sig bra på börsen, aktien sjönk från 22 dollar ända ned till 5 dollar på bara några få veckor i våras, men är nu tillbaka på nästan 20 dollar igen. Förväntningarna är alltså stora på att världen kommer att komma tillbaka till en något mer ”normal” situation. Frågan är bara när… 

——

Låten ”The Middle”, av Zedd m fl, har nått 1 miljard uppspelningar på Spotify och sällar sig därmed till de ca 100 låtar som nått miljard-strecket. 

Topplistenördar som vi är, här är topp tio mest streamade låtar någonsin på Spotify per den 22 januari 2021: 

1. ”Shape of You”, Ed Sheeran: 2,695 miljarder strömmar
2. ”Rockstar”, Post Malone: 2,101 miljarder strömmar
3. ”Dance Monkey”, Tones and I: 2,051 miljarder strömmar
4. ”One Dance”, Drake: 1,966 miljarder strömmar
5. ”Closer”, The Chainsmokers: 1,930 miljarder strömmar
6. ”Blinding Lights”, The Weeknd: 1,881 miljarder strömmar
7. ”Sunflower”, Post Malone & Swae Lee:  1,791 miljarder strömmar
8. ”Someone You Loved”, Lewis Capaldi: 1,723 miljarder strömmar
9. ”Señorita”, Shawn Mendes & Camila Cabello: 1,715 miljarder strömmar

10. ”Thinking Out Loud”, Ed Sheeran: 1,688 miljarder strömmar

Äh, när vi ändå håller på, här kommer 10 mest strömmade låtar/videos på YouTube också, per den 23 januari 2021:

1. ”Baby Shark Dance”, Pinkfong Kids Songs & Stories: 7,75 miljarder strömmar
2. ”Despacito”, Luis Fonsi featuring Daddy Yankee: 7,17 miljarder strömmar
3. ”Shape of You”, Ed Sheeran: 5,16 miljarder strömmar
4. ”See You Again”, Wiz Khalifa featuring Charlie Puth: 4,93 miljarder strömmar
5. ”Johny Johny Yes Papa”, LooLoo Kids: 4,65 miljarder strömmar
6. ”Masha and the Bear – Recipe for Disaster”, Get Movies: 4,40 miljarder strömmar
7. ”Uptown Funk”, Mark Ronson featuring Bruno Mars: 4,07 miljarder strömmar
8. ”Gangnam Style”, Psy: 3,94 miljarder strömmar
9. ”Learning Colors – Colorful Eggs on a Farm”, Miroshka TV: 3,67 miljarder strömmar
10. ”Bath Song”, Cocomelon – Nursery Rhymes: 3,57 miljarder strömmar

Äh, när vi ändå håller på, här kommer de tio mest använda låtarna på TikTok under år 2020. Notera att det inte handlar om antal ”views” eller ”strömmar”, utan om antalet videos/poster, samt endast 2020. Antalet visningar är så klart mycket, mycket högre:

1. ”Laxed [Siren Beat]”, Jawsh 685: 54,4 miljoner videos
2. ”Bagaikan Langit Remix”, Potret: 32,9 miljoner videos
3. ”Relationship”, Young Thug ft. Future: 32,9 miljoner videos
4. ”Lottery (Renegade)”, K Camp: 30,3 miljoner videos
5. ”Savage”, Megan Thee Stallion: 30,1 miljoner videos
6. ”Banana [DJ FLe – Minisiren Remix]”, Conkarah ft. Shaggy: 29,9 miljoner videos
7. ”Tampa Curhat Beat”, Karl Wine: 23,6 miljoner videos
8. ”Coño”, Puri x Jhorrmountain x Adje: 22 miljoner videos
9. ”Sunday Best”, Surfaces: 19,6 miljoner videos
10. ”Say So”, Doja Cat: 18,1 miljoner videos

För den som vill veta vem den där Jawsh 685 är, som ligger i topp på TikTok för antalet skapade ”uppföljningsvideos”, så är det en 17-årig gymnasieelev från Nya Zeeland vid namn Joshua Stylah som hållit på ett par år och skapat ”siren jams”, låtar som passar bra att spela högt i högtalare monterade på cyklar, mopeder etc, ett fenomen som är populärt på Nya Zeeland. En TikTokare rippade helt sonika låten från YouTube förra året, använde den på TikTok och det blev starten på ett fenomen som ledde till att låten bl.a. samplades av Jason Derulo till ”Savage Love”.

Joshua säger i en intervju med Variety: 

– It wasn’t anything special like, ‘This is the one!’ It’s actually the simplest beat out of all of mine. The rest of my music has effects, but this was just piano, brass, lead and drums. But in April, it started blowing up because some lady took a clip off YouTube and put it on TikTok.

Såväl BTS som Jessica Alba och Jimmy Fallon har numera gjort sina versioner. 

Så, den mest populära låten på YouTube har hooken: ”Baby shark, doo, doo, doo, doo, doo, doo”, och den mest populära låten på TikTok är en hobbylåt skapad hemma i sovrummet av en 17-åring för att störa grannarna med. Ed Sheeran är i gott sällskap. 🙂

——

AI-skapad musik håller på att nå en nivå där det börjar bli svårt att särskilja om det är en människa eller en maskin som skapat musiken, inklusive sångröster. Jag har tidigare skrivit om Sydkorea, där olika aktörer har ”återupplivat” flera artister från det döda i TV-sändningar, och där det nu börjar framföras kritik mot övningen. CNN sammanfattar bl a läget i artikeln: 

South Korea has used AI to bring a dead superstar’s voice back to the stage, but ethical concerns abound

Juristen Ko Hwan-kyoung, som fokuserar just på AI och data, säger: 

  What’s interesting about AI is that it’s evolving to a level where it can write and compose by studying data. Are we going to acknowledge AI as legal entity with legal personality like humans, and grant copyright? We need necessary regulation that guarantees human safety, not an excessive one that hinders development of AI technology.

Lagstiftningen ser lite olika ut runt om i världen. Det land som verkar ha varit mest förutseende är Storbritannien (och även till viss del Indien), som redan 1988, en bra bit före nätet slog igenom, bestämde att det är den människa som har skapat utrustningen som också har upphovsrätten till det eventuellt unika som maskinen skapar. 

Medan det i USA verkar vara klarlagt att ett AI-skapat verk inte kan få upphovsrätt överhuvudtaget. US Copyright Office har sagt att man inte registrerar verk som inte är skapade helt och hållet av människor, och jämför ett AI-skapat verk med en bild som tas med en kamera av en apa, eller en målning som skapas av en elefant som håller en pensel med sin snabel. 

Generellt kan man säga att det finns tre olika formers lagstiftningar runt om i världen rörande det här: 

1) Automatiska AI-skapade verk kan aldrig erhålla upphovsrättsligt skydd, enbart människor,

2) Den som har skapat programvaran är den som erhåller upphovsrätten till de verk som skapas av programmet, 

3) Ingen lagstiftning, eller bristfällig lagstiftning om vad som gäller.

I Sverige är det endast människor som kan erhålla upphovsrätt, men vart går gränsen? Om jag använder AI-verktyg (som t.ex. Amper, AIVA, Loudly) för att skapa själva musiken, samplar in min egen röst i en liten fin snutt och lägger på, för att sedan STIM-a verket och ladda upp det på Spotify, har jag då inte upphovsrätten till det verket? Vem ska kontrollera hur jag har skapat musiken?

Upphovsrättsjuristen Anil Lale sammanfattar och beskriver problematiken bra i den läsvärda artikeln:

Curious case of works by artificial intelligence

——

Vad kommer Spotify göra framöver på ljudboksområdet? Det är något som många frågar sig, eftersom det efter podcasts är nästa naturliga steg för streamingtjänsten i sin strävan att bli den största plattformen för ljud i världen. Det verkar som om Spotify nu testar att lägga till klassiska böcker på tjänsten, kanske för att se hur användarna kommer att reagera. 

Böcker som Frankenstein, The Awakening, Persuasion, m fl har lagts till som ljudböcker med kändiser som Forest Whitaker och David Dobrik som uppläsare. Sedan tidigare finns t.ex. den första boken i serien om Harry Potter online som ljudbok på Spotify, med kändisar som Daniel Radcliffe, David Beckham och Dakota Fanning som läser upp olika kapitel. 

Än så länge finns det ingen officiell kategori som heter Audiobooks på Spotify, liknande Låtar, Album, Spellistor etc, men Spotify har själva skapat en spellista som heter just Audiobooks, som i skrivande stund har 220 000 följare. Där finns böcker som bl.a. The Invisible Man, The Adventures of Huckleberry Finn, The Great Gatsby, Pride and Prejudice, Brave New World och Metamorphosis av Kafka tillagda, alla upplästa på engelska. 

Spotify kan självklart mycket lätt se vilket intresse det finns för ljudböcker bland användarna, genom att analysera sökningar och titta på mängd uppspelningar. Vi kan nog räkna med att fler ljudböcker kommer läggas till.

——

Warner Music Group har just lanserat Adaptr tillsammans med Feed Media Group. Adaptr är en utvecklarplattform baserad på Warners katalog som utvecklare kan använda sig av i sina egna appar mot en prenumerationspeng. Ett slags ”omvänd” streaminglösning, där det är utvecklarna som genom sin prenumeration får tillgång till färdiglicensierad musik från Warner. Även BMG, Equal Vision Records och andra är med i konceptet från start. 

Adaptr erbjuder API-er och SDK-er som apptillverkare kan använda sig av, på tre olika nivåer baserat på hur många låtar man använder sig av, 500 låtar (69 dollar/mån), 2 000 låtar (249 dollar/mån), eller 5 000 låtar (549 dollar/mån). 

Målet med satsningen är framför allt att gynna startups, och därför har Warner satt begränsningen att bara appar som har intäkter på mindre än 4,5 miljoner dollar per år kan använda Adaptr. Företag får heller inte ha tagit in mer än 7,5 miljoner dollar i riskkapital för att använda plattformen.

Oana Ruxandra, digitalchef på WMG, säger: 

– Among other things, reducing frictions around licensing will enable us to accelerate innovation, support the startup community, engender competition, excite our fans with new and evolving ways to interact with music, and deliver additional value for our artists and songwriters.

www.adaptr.com

——

Lästips: Syncc låter dig hänga med dina favoritartister – techprofiler investerar (Breakit)

——

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se