20 januari 2021

JOHANSSON om streaming i UK, Spotify, Tencent mm

Musikindustrin har fått sin egen sitcom, debatterna kring streaming mellan politiker och bransch i Storbritannien. Tencent Music planerar att börsintroduceras, igen. Och Bandsintown startar ”Spotify för livekonserter”. Det och mer från Johansson. 

——

I Storbritannien genomförs sedan i december 2020 hearingar kring streamingekonomin, något som börjar utvecklas till en bransch-sitcom. Till grund för diskussionerna ligger en stor mängd ”evidences” som har skickats in från olika parter i branschen, streamingtjänster, artister, musikskapare, bolag osv. 

Två hearingar har genomförts, där mycket fokus har legat på utbetalningsnivåerna till artister från streamingtjänster och bolag, och den tredje hearingen genomfördes under tisdagen då branschen fick ”försvara” sig mot de anklagelser som tidigare lagts fram. Tonen har varit rätt tuff stundtals, både från politiker, artister och andra. 

Samtliga tre majorbolag var representerade i kommitténs diskussioner igår, Tony Harlow från Warner Music, Jason Iley från Sony Music och David Joseph från Universal, samt Peter Leathem från PPL och Andrea Martin från PRS for Music. 

David Joseph menade att artister generellt sett visst är nöjda med upplägget och fördelningen som den ser ut idag, vilket föranledde en av politikerna i kommittén att avbryta honom med orden: ”I think you’re living in cloud cuckoo land here if you really believe that.”

Alla diskussioner genomförs online, och går att titta på såväl live som i efterhand här: https://committees.parliament.uk/work/646/economics-of-music-streaming/events/all/

Tim Ingham på MBW recenserade gårdagens utfrågning i en rätt rolig artikel, där han konstaterar att oberoende av vad politiker tycker, så är musik faktiskt olika värd. Alla artister kan inte få lika mycket betalt, det är nämligen fansen som avgör vilken musik som ska lyckas: The harsh reality about the music business, and a pantomime led by clueless self-regarders

——

Rykten om att Spotify håller på att utveckla någon form av device för bilar har pågått ett par år, och en ny ansökan till amerikanska kommunikationsmyndigheten FCC visar att man fortsätter utveckla prylen. The Verge var först med nyheten, och Spotify säger i ett offentligt uttalande: 

”Spotify is focused on becoming the world’s number one audio platform, and we’re continuing tests of a voice-controlled music and podcast device to help us learn more about how people listen to audio in the car. While we don’t have any further news to share at this time, we’re always testing and seeking feedback from our users before rolling out new features or products broadly.”

De första kommentarerna från olika gadget-sajter var väl inte helt superpositiva, någon ifrågasatte om vi verkligen behövde ytterligare en skärm när vi kör bil, medan någon annan ifrågasatte hela konceptet och menar att alla bilar kommer ha Spotify integrerat i alla fall om ett par år. 

Läs mer

——

Analysplattformen Chartmetric släppte i veckan sin nya rapport om trender på streamingtjänster och i appar, och testar också att baserat på all data man samlat in förutspå hur några artisters popularitet kommer att utvecklas under det kommande halvåret. Rapporten innehåller också utvecklad statistik kring konceptet ”trigger cities”, analys av CPC-kostnader, en massa TikTok-statistik, och mycket mer. 

Tre artister som statistiken verkar tala mycket för under 2021 är ZARAMAY, Dzharo & Khanza, Claire Rosinkranz. Vi får se om det stämmer. 

https://www.chartmetric.com/music-industry-trends/6mo-report

——

Tencent Music Entertainment verkar vara på gång att introducera aktien även på Hong Kong-börsen, med ett planerat kapitaltillskott på 3,5 miljarder dollar. Tjänsterna som drivs av TME har sett en stor tillväxt under 2020, och har nu 52 miljoner betalande användare på tjänsterna QQ Music, Kugou Music, Kuwo och WeSing. Totalt har Tencent Music Entertainment över 700 miljoner användare. 

Ingen information finns om när den nya listningen ska göras. Aktiekursen i USA tog ett litet skutt på nyheten och ligger nu på sin högsta nivå sedan den börsintroduktionen för två år sedan, 22,21 dollar. 

——

BMG har köpt Mick Fleetwoods upphovsrättigheter till över 300 låtar, inklusive Dreams, låten som blev en del av ett TikTok-fenomen under år 2020 och som hade 3,2 miljarder views under ett par månader. Warner har fortfarande kvar master-rättigheterna till låtarna. 

Mick Fleetwood säger: 

– This is a wonderfully inspiring marriage between two creative partners that understand all aspects of the business. Foremost, BMG understands the artistry and puts the artist first. If this partnership is any indication of my past, and now future, working relationship with BMG, it’s that they truly ‘get it’.

——

TikTok har ändrat sina regler och konton för barn under 16 år, och sätter automatiskt barns konton till privata. Det innebär att bara godkända användare kan se videos och reagera med kommentarer etc. Fortfarande finns det dock ingenting som hindrar barn att ange att de är äldre än 16 år, både på nyregistrerade och befintliga konton, en övning som nog är mer eller mindre praxis bland alla yngre som använder appen. 

——-

Bandsintown lanserar den 20 januari en ny streamingtjänst för konserter som bygger på prenumeration, liknande en vanlig streamingtjänst. Bandsintown PLUS kostar 9,99 dollar i månaden, och då kan man se 25 konserter under den månaden, live eller on-demand. 

Under januari och februari är det redan klart att artister som Big Thief, Fleet Foxes, Phoebe Bridgers, Soccer Mommy, Flying Lotus, Empress Of, Jeffy Tweedy, Toro y Moi, Tycho kommer att spela live. 

Bandsintown har 220 miljoner användare, varav 60 miljoner är registrerade med konton. 540,000 artister använder sig av plattformen. 

Fabrice Sergent från Bandsintown, säger i en kommentar: 

– For the past year, we’ve been hungry for live shows and for a chance to support the artists we love. Bandsintown Plus is an opportunity to break the barriers of cost and location that have historically hindered live music experiences. Touring artists have been economically ravaged by Covid-19’s restrictions, but this is a chance to help innovate the industry, creating new sources of revenue for artists, while deepening connections with their fans.

——

Daniel Johansson