24 november 2020

JOHANSSON om Snapchat Spotlight, Deepfake-musik, Tencent mm

Snapchat ger sig in i ”TikTok-kriget”. SoundCloud går med vinst för första gången. Tencent fortsätter köpa in sig i musikbranschen. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Snapchat har lanserat Spotlight, en funktion i appen som fungerar liknande som Triller, TikTok och Reels. Precis som de andra använder sig Snapchat av korta videos i ett rekommendationsflöde som specifikt anpassas till användaren. Videorna kan vara upp till 60 sekunder långa.

Snapchat kommer betala ut 1 miljon dollar per dag till videoskapare under resten av 2020, baserat på hur många views videos har, en liknande prorata-modell som används av streamingtjänsterna.

Satsningen med att ge ut ca 40 miljoner dollar till videoskapare kan väl ses som en form av ”lockbete” för att få kreatörer att börja använda Spotlight. Till en början finns Spotlight tillgängligt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Irland, Australien, Nya Zeeland, Kanada och USA.

Rekommendationsalgoritmerna som utvecklats syftar till att skapa diversitet, snarare än att fastna i precis samma sorts videos hela tiden, från samma användare. Målet är att det här ska hjälpa fler kreatörer att tjäna pengar, istället för att det bara blir en top tier med några få som tar den största delen av kakan.

I ett pressmeddelande skriver Snapchat:

”This approach distributes views more fairly to a broad group of creators. And, it teaches our algorithmic models that diversity and inclusion of different views should be part of their native function. For example, if you show us in Spotlight that you really like dogs, we want to give you entertaining puppy Snaps to enjoy! But, we also want to make sure we’re surfacing other types of content, other creators, and other adjacent interest areas for you, like creators who focus on nature, videos about travel, or even just other animals.”

Läs pressmeddelande

—–

Enligt rykten genom Bloomberg skulle Epidemic Sound vara på gång och undersöka en börsintroduktion, eller en försäljning av bolaget. Värderingen skulle enligt dessa rykten ligga på 1 miljard euro.

Epidemic hade under år 2019 intäkter på 359 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 90 miljoner. Bolaget har själv inte kommenterat ryktena.

Läs artikel på Bloomberg

—–

Nivån på AI-skapad deepfake-musik når successivt nya nivåer. Vi har sett exempel på hur sångröster från artister som Travis Scott, Whitney Houston, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Freddy Mercury och andra analyserats genom att mata AI-program med musik, för att sedan med hjälp av röstsyntes skapa helt ny musik och text med artistens röst.

Den senaste i raden är Calamaty AI som har lärt sig Eminems röst, och som nu släppt en låt som heter ”Mark Zuckerberg Diss”, som verkligen går hårt åt Facebooks grundare. Och nu börjar vi utan tvekan nå en nivå när det är svårt att avgöra om det är en AI med röstsyntes eller den verkliga artisten som sjunger/rappar.

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=Vamem25U1fY

Tidigare i år släpptes ju deepfake-låten ”Jack Park Canny Dope Man”, en låt med AI-skapad text och med en mycket lik röst som Travis Scott: https://www.youtube.com/watch?v=3UwLhqcZqxc

Med tanke på den parallella utvecklingen inom visuell deepfake innebär det att vi börjar hamna i en situation där det både visuellt och ljudmässigt går att kopiera och generera ny musik och videos utan att artisten överhuvudtaget varit involverad.

Det finns en del roliga exempel, som t ex den här, när Arnold Swarzeneggers ansikte applicerats på Julie Andrews kropp i klassiska The Sound Of Music: https://www.youtube.com/watch?v=R-v7KGLXVSo

Eller när man lärt AI-programmet rösten från Queen Elizabeth II, och låter henne läsa upp låttexten till Sex Pistols ”God Save the Queen”: https://www.youtube.com/watch?v=0nW3HaEo3Ls

Det uppstår naturligtvis upphovsrättsliga frågor kring detta. Traditionellt skyddar ju upphovsrätten melodi och text, men vad gäller kring en rösts specifika sound, eller ett ansiktes specifika form och utseende? Kan man ha upphovsrätten till sitt eget ansikte, eller till sin egen röst? Nej, det kan man inte, men för sakens skull kan vi kalla det för piratkopiering av sångröster, bara för att sätta det i en igenkännlig kontext.

I dagsläget finns det ingen del av immaterialrätten som kan hantera kopierandet av ansikten och röster. I Sverige måste man nog istället luta sig mot den sedan 2018 införda lagstiftningen kring ”olaga integritetsintrång”, men det är också en bökig process, framför allt när den här tekniken börjar bli allmänt tillgänglig och vem som helst kan kopiera andras röster.

Det här är frågor som musikbranschen nog behöver börja fundera kring, eftersom kvaliteten på AI-skapad musik med kända artisters röster börjar nå en avancerad nivå. Ge det några år till, och tekniken kommer finnas för att lägga näst intill vilken röst som helst på en låt.

Å andra sidan, tänk vilken potentiell add-on till streamingtjänster!

Möjligheten att kunna välja mellan säg 10 000 röster som ska framföra en låt. Istället för samma gamla version av All I Want For Christmas, välj att Eddie Vedder ska sjunga den, eller Luciano Pavarotti, eller Patti Smith. Det är ungefär dit teknikutvecklingen leder oss, så, vis av erfarenhet, musikbranschen ska kanske sikta på att låta det här bli en grym ny musikupplevelse kring inspelad musik, snarare än att bekämpa det?

—–

Tencent fortsätter investera i musikbranschen. Förutom att vara delägare i Spotify, Universal Music Group, Warner Music, Instrumental och Gaana (Indiens största streamingtjänst), har man nu köpt in sig i live-plattformen Wave. Plattformen har sänt ca 50 konserter, med artister som Imogen Heap, John Legend, Jean-Michel Jarre och The Weeknd.

Grundarna bakom Wave, Adam Arrigo och Aaron Lemke, kommer främst från gamingsidan, där man tidigare utvecklat musikinriktade spel, som t ex Rock Band-serien.

I ett pressmeddelande skriver Tencent Music Entertainment:

”Additionally, this collaboration will allow the two companies to develop virtual concert content for TME Live, an innovative live performance brand under TME, which pioneers the integration of offline concerts with an online experience. Through creative cooperation models, both companies will also develop innovative promotional approaches, build high-quality music content, and bring interactive, unique and emerging concert experience to China’s music lovers.”

Läs pressmeddelande

—–

YouTube har använt sig av Googles AI för att skapa en 24/7 video som helt och hållet är baserad på Billie Eilish stora hit ”Bad Guy”, och som plockar in covers från hela världen och genererar en ny ström som kallas ”Infinite Bad Guy”.

Vill man kan man välja specifika hashtaggar och dyka djupare in i den eviga strömmen, #metal är t ex intressant.

https://billie.withyoutube.com

—–

SoundCloud har haft det lite upp och ner ekonomiskt under de senaste åren, men nu rapporterar streamingtjänsten för första gången en vinst, för det tredje kvartalet 2020. Det är intäkterna från reklam och betalprenumerationer som ökat, en trend som man såg redan under 2019, där man sett en intäktsökning med 37% jämfört med året innan.

SoundCloud har över 250 miljoner låtar på sin tjänst, att jämföra med Apple Music, Spotify och Youtube Music, som samtliga rapporterar att de har ca 70 mljoner låtar numera.

12 miljoner artister har publicerat sin musik på SoundCloud, och man säger också att 80 000 artister nu använder sig av distributionsfunktionen Repost, som SoundCloud köpte upp förra året. Repost fungerar precis som en vanlig digital distributör, men erbjuder också verktyg för marknadsföring, spelliste-pitchning, splittar och annat.

Repost kostar 30 dollar per år, och ingår också i Pro Unlimited. Av de totala intäkterna till SoundCloud är det nu ca en tredjedel som kommer från olika tjänster som erbjuds till musikskapare och artister, och två tredjedelar som kommer från användarna av tjänsten genom reklam och prenumerationer.

—–

I förra veckan skrev jag om Roblox, som genomförde fyra konserter med Lil Nas X och meddelade att det var första steget in på musikområdet, samt musikspelet Splash som blivit mycket populärt för att skapa och framföra musik virtuellt, främst bland yngre.

Under tisdagen meddelades att Splash lanserar ett samarbete med Tones And I, som kommer finnas med och göra framträdanden med en avatar i spelet. Förutom det släpper man en Tones-zone där gamers/musikskapare kan framträda med ”Dance Monkey”, inklusive med egna remixer av låten, skapade i spelet.

Tones säger i ett uttalande:

– I’m excited to connect with my fans through Splash and can’t wait to hear how they transform ‘Dance Monkey’ to make it their own. I am so grateful to everyone who has streamed the song and wanted to give fans the opportunity to get creative and showcase their music making skills.

De första framträdandena som Tones and I genomför själv i Splash sker nu till helgen, den 28 och 29 november.

—–

Sony Music Entertaiment har ingått globalt avtal med TikTok, som innebär att mycket av Sonys musik kommer finnas tillgänglig för kreatörer i appen. Förutom det har man inlett ett mer långsiktigt strategiskt partnerskap, där Sony/ATV sedan tidigare har ett eget avtal med TikTok kring TalentX.

TikTok har numera över 100 miljoner användare bara i USA och över 800 miljoner MAU globalt, och fortsätter växa kraftigt på många marknader. Det kan jämföras med de två ”stora”, Youtube som har 2 miljarder MAU och Facebook med 2,7 miljarder MAU.

—–

Identifieringsappen Shazam, som köptes av Apple för två år sedan, meddelar att man nu har över 200 miljoner MAU globalt. Den enskilda låt som shazamats mest är ”Dance Monkey”, med 3,6 miljoner identifieringar.

—–

Livesändningstjänsten Sessions, som släpptes i april 2020, meddelar att man har avsatt 75 miljoner dollar i en speciell fond, som ska användas för att hjälpa artister att marknadsföra sina spelningar, utan att de själva behöver betala.

Under hösten har Sessions livesänt ca 500 konserter i veckan, och det finns exempel på artister som tjänar uppåt 150 000 kronor per konsert, trots att artisten endast får behålla 40% av biljettintäkterna då 30% stannar hos Apple (med deras policy kring App Store), och 30% stannar hos Sessions.

Bakom Sessions står bl a Tim Westergren, grundare och tidigare VD för Pandora.

—–

Lästips: Why Is The Obscure B-Side “Harness Your Hopes” Pavement’s Top Song On Spotify? It’s Complicated

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se