1 september 2020

JOHANSSON om livesändningar, Triller/TikTok, Spotify

Livesändningar på nätet fortsätter att växa, Bandsintown har tagit fram statistik. Triller har lagt ett bud på TikTok på 20 miljarder dollar, och privatkopieringsersättningen utreds av regeringen. Det och mycket mer från Daniel Johansson.

—–

När pandemin slog till i våras och fysiska livekonserter stängdes ned runt om i världen, exploderade intresset istället för livekonserter online. Mängder av konserter har fortsatt genomföras under sommaren, och YouTube, Facebook och Twitch har varit de mest populära plattformarna. Bandsintown har nu gjort en internationell undersökning av vad den nya boomen för livesändningar innebär, både för fans och artister.

Undersökningen visar hur snabbt beteenden har förändrats, här några av de viktigaste resultaten:

34% av fans/musiklyssnare uppgav att de hade sett en livesändning av en konsert innan pandemin. I augusti 2020 uppgav 73% att de hade sett en livesändning, samtidigt som 60% av respondenterna uppgav att de kommer fortsätta titta på livekonserter även efter det att vi har kommit tillbaka till fysiska konserter.

I april 2020 hade 45% av artisterna genomfört någon form av livesändning, i augusti hade 75% gjort det, och bland artisterna planerar 70% att satsa på livesändningar online även framöver. 30% av artisterna hoppas komma till en situation när man kan göra det varje vecka, även efter pandemin.

Ett annat intressant resultat var att 80% av fansen säger sig vara villiga att betala på något sätt för att se konserter online. Även om det självklart är en sak att svara i en enkät att man är villig att betala, och en annan sak att göra det i verkligheten, är resultatet ändå intressant med tanke på att den absoluta majoriteten av alla livesändningar är gratis.

Fabrice Sergent, som har varit ansvarig för undersökningen, säger:

– While streaming is not a substitute for playing live, artists say it’s good for them in many ways, including strengthening their connection with fans, earning much-needed revenue, and building a global audience. We have led by example to encourage artists and fans to explore live streaming and take it seriously.

– Live streaming as a medium feels very intimate and unstaged the way many artists chose to approach it. Fans feel an authentic connection while getting the same excitement and pleasure of hearing their favorite music performed live as they might at an in-person show. There is a lot of space for innovation and creativity, but the connection will always be essential.

—–

Soundcase är en ny svenskgrundad plattform för musiklicensering som riktar in sig på film- och innehållsskapare som vill hitta musik för sin produktioner. Bakom tjänsten står bl a producenten Martin Jacobson, som säger:

– Musik har alltid varit vår passion. Vi kände från början att vi ville skapa ett alternativ som är attraktivt och hållbart för både filmskapare och musikproducenter. Vi har fått väldigt positiv respons från branschen och att vi nu har närmare 100 anslutna musikskapare redan innan lansering är ett kvitto på att vi skapat något bra.

Soundcase har satsat mycket på att inkludera detaljerad metadata som ska underlätta för innehållsskapare att hitta rätt musik. Som användare kan man dels köpa enskilda licenser för specifik musik, och dels ha en årsprenumeration för obegränsad tillgång till all musik.

www.soundcase.com

—–

Berättelsen om TikTok tog en ny vändning i fredags, när den amerikanska konkurrenten Triller tillsammans med investmentfirman Centricus avslöjade att man har lagt ett bud på TikTok, på hela 20 miljarder dollar för marknaderna USA, Australien, Nya Zeeland och Indien.

Köpeskillingen handlar om 10 miljarder dollar i cash till TikToks ägare ByteDance, liksom 10 miljarder i intäktsdelning under de kommande åren. Mike Lu, CEO för Triller, säger:

– We believe Triller and TikTok’s two teams can work alongside each other and create the best short form video platform. Triller would be the best home for all of TikTok’s users as we have always put product and users first. This is the beginning of a new chapter.

Det innebär att det nu finns flera hugade spekulanter till att köpa upp delar av TikTok. Walmart, Microsoft, Oracle och Twitter har alla officiellt visat intresse, men inte avslöjat några detaljer liknande Triller/Centricus.

TikTok´s CEO, Kevin Mayer, beslutade sig hur som helst för att hoppa av sitt uppdrag under förra veckan. I ett internt mail till alla anställda skriver han att det är den kraftigt förändrade politiska situationen kring TikTok som gör att han säger upp sig. Mellan raderna kanske man kan läsa in att han inte gillade att ByteDance och Triller gått bakom ryggen på honom, förslaget till uppköp skickades direkt till styrelseordföranden för ByteDance. Triller säger:

– We submitted an offer directly to the Chairman of Bytedance through Centricus and have confirmation it was received. We didn’t make an offer to TikTok, they aren’t involved in this at all.

Företaget bakom TikTok, ByteDance, grundades år 2012 av den då 29-årige programutvecklaren Zhang Yiming. Efter sin examen 2005 arbetade han som utvecklare på Kuxun, en kinesisk bokningstjänst för resor, och startade år 2007 nyhetstjänsten Toutiao, en rekommendationstjänst för nyheter som snabbt blev mycket populär bland unga kineser.

Baserat på vilka nyheter användare läser i appen, anpassas feeden successivt efter vad man verkar vara som mest intresserad av. Appen används av 150 miljoner kineser dagligen, 90 procent av användarna är under 30 år, och det publiceras 150 000 artiklar och nyhetsvideor varje dag. I genomsnitt spenderar användarna ca 75 minuter varje dag i appen, och den finns numera också tillgänglig med lokala varianter i Brasilien, USA, Japan och många andra länder i Asien.

Toutiao har fått kritik på flera olika plan även inom Kina. Guangzhou Daily stämde Toutiao för upphovsrättsintrång, Tencent och ByteDance har legat i konflikt med varandra i flera år, och under 2018 ålade den kinesiska cyberspacemyndigheten Toutiao att börja filtrera sitt innehåll eftersom man ansåg att mycket av det aggreggerade innehållet hade en ”dålig inverkan på ekosystemet för den offentliga diskursen”.

ByteDance drev tidigare också appen Neihan Duanzi, som skulle kunna sägas vara en föregångare till TikTok där användare kunde dela med sig av memer, vidoes etc. År 2018 tvingades ByteDance stänga ned Neihan Duanzi, och Zhang Yiming fick krypa till korset. Han lovade då i en offentlig skrivelse att ByteDance i fortsättningen skulle bättra sig, i skrivelsen står bl a:

”Our product took the wrong path, and content appeared that was incommensurate with socialist core values. We will further deepen cooperation with authoritative media, elevating distribution of authoritative media content, ensuring that authoritative media voices are broadcast to strength.”

Det är mot den här bakgrunden som den numera storpolitiska konflikten kring TikTok bör ses. En populär nyhetsapp som Toutiao, som skapar streamlineade nyhetsflöden till Kinas befolkning, skulle naturligtvis kunna vara ett starkt verktyg för att påverka människor, beroende av hur de bakomliggande algoritmerna konfigureras.

Det faktum att ByteDance för bara ett par år sedan mer eller mindre tvingades att fördjupa samarbetet med de statliga medierna, gör naturligtvis att många drar öronen åt sig även vad det gäller TikTok. Trots att ByteDance bedyrat att teknologin som används för de olika lokala varianterna av TikTok är separerade från de kinesiska servarna, finns oron att detaljerad användardata ändå sipprar tillbaka till Kina.

Även om Facebook, Google och andra aktörer samlar in i stort sett precis lika mycket data från sina användare, handlar det alltså mer om vart data tar vägen, och hur den används.

När Triller/Centricus nu lägger bud på TikTok för marknader som Indien och USA, uppkommer frågan vad ett eventuellt uppköp skulle kunna innebära för andra marknader. Jag tror att för närvarande är ByteDance ytterst ointresserade av att sälja ens den minsta del av TikTok till någon. Det är endast som en global företeelse som en app som TikTok har något att säga till om.

Kanske kan det offentliga intresset från Triller, Microsoft, Twitter osv till uppköp, ses som en del av det politiska spelet? I ljuset av de pålagor som president Donald Trump meddelat den senaste tiden, med ultimatumet att ByteDance måste sälja den amerikanska delen av TikTok innan början av november, handlar kanske de här offentliga erbjudandena från amerikanska företag mer om att säga ”vi gav er chansen”. Trots allt, förhandlingar kring den här sortens stora uppköp brukar inte inledas med offentliga pressreleaser…

Samtidigt växer både TikTok och Triller så det knakar, så de ekonomiska intressena är naturligtvis mycket stora. Det blir spännande att se hur den här berättelsen utvecklas, för under tiden som det här debaclet pågår kan inte hundratals miljoner barn och ungdomar bry sig mindre om vad gubbarna i USA och Kina håller på med.

—–

Monika Sörbom, hovrättslagman (man?) i Svea Hovrätt, har fått uppdraget av regeringen att utreda privatkopieringsersättningen. Utredaren ska ta reda på i vilken omfattning den tillåtna kopieringen av upphovsrättsligt skyddat material för privat bruk förekommer och bedöma vad som utgör en rimlig kompensation för kopieringen.

Morgan Johansson, justitie- och migrationsminister, säger i en kommentar:

– Den nuvarande privatkopieringsersättningen har sedan flera år blivit omodern, till exempel gör gemene man inte längre en kopia av sin favorit-cd för att även kunna lyssna på den i bilen. Det är angeläget att en modernisering kommer till stånd.

Utredaren ska göra en fullständig genomlysning av hela PKE, inklusive att utreda vilka rättighetshavare som bör få ta del av ersättning, om det finns bättre sätt för marknaden att komma överens om ersättningsnivåer, och om det är möjligt och lämpligt att ersätta PKE med en statlig ersättningsordning.

Utredningen ska redovisas senast den 21 februari 2022.

—–

Joe Budden, en av de första som headhuntades till Spotifys poddsatsning, har sagt tack och adjö. Han sade i sin senaste podd:

– September 23rd, new episodes of this podcast will no longer be available on Spotify. September 23rd, I cannot tell you where this podcast will be, but as it stands I can tell you where it will not be, and that is Spotify.

Uppenbarligen är Joe Budden inte nöjd med hur Spotify hanterat hans podcast, han sade också:

– Spotify never cared about this podcast individually. Spotify only cared about our contribution to the platform.

Samtidigt verkar brittiska Meghan Markle och f.d. prins Harry Mountbatten-Windsor på gång att liksom Michelle Obama få en exklusiv podd på tjänsten. Paret tog tidigare i år beslutet att ”lämna” den brittiska kungafamiljen, och slutade använda sina titlar den 1 april.

Numera bor de i Hollywood, och har enligt The Daily Mail blivit goda vänner med familjen Obama. På samma sätt som Barack och Michelle byggt upp ett litet imperium efter sin tid i Vita Huset, med böcker, poddar, serier, försöker Meghan och Harry nu göra något liknande. Och vad passar då bättre än en podcast på Spotify. Nog med gossip, jag lovar att sluta läsa The Daily Mail.

*

Är Spotify på väg att inkludera onlinekonserter som komplement till de konserter man redan kan pusha för på sin artistsida? EDM visar några läckta bilder som ser ut att åtminstone i någon form av mockup-läge inkludera ”Virtual Concerts”.

Med tanke på den rådande situationen, och att det förmodligen kommer dröja ett tag innan livebranschen är tillbaka fullt ut, vore det nog ett logiskt och uppskattat initiativ om det blev möjligt för artister att ha i Spotify ha möjlighet att länka till livesändningar som genomförs på andra plattformar.

*

Spotifys aktie har rusat på den amerikanska börsen, enligt analytiker mycket på grund av sin poddsatsning. Aktien ligger nu på 282 dollar och har ökat med över 130 procent sedan april 2020.

Daniel Ek och Martin Lorentzon passade därmed på att sälja av lite aktier under sommaren. Martin Lorentzon plockade hem 2,3 miljarder kronor medan Daniel Ek sålde av för en miljard kronor. I sammanhanget är det så klart ”peanuts”, det handlar bara om en liten andel av deras totala aktieinnehav.

—–

Onsdag den 2 september kl 19.00 bjuder ionnalee (Jonna Lee) in till en gratis digital livekonsert på sin hemsida och tar med sina fans till en ö i Vättern. En plats där flera tidigare projekt ägt rum. KONSERT är hennes tredje digitala livemusiksinstallation på nätet sedan starten av hennes projekt iamamiwhoami 2010.

ionnalee skulle i år varit ute på en världsturné, något som corona-pandemin satt stopp för. Hon säger:

– KONSERT är en resa genom mina 10 år som audiovisuell artist. Jag har bjudit in gäster som betytt mycket för min kreativa process och är sjukt nervös och peppad på att genomföra detta. KONSERT är inget substitut för mina inställda turné, men jag hoppas den kommer att ge en annan sorts upplevelse där publik och artist sammankopplas på distans. Konserten är gratis då det många som har det kämpigt just nu. Däremot kan man donera en slant till produktionen via PayPal under konserten om man har möjlighet.

—–

Deezer har liksom Spotify lanserat en statistikplattform för poddcastare, kallad Analytics for Deezer. Plattformen finns tillgänglig som app för både iOS och Android, och innehåller detaljerad information om demografi, antalet strömmar, antalet delningar och vilka dagar och tider som podden är som mest populär.

—–

De tre nigerianska digitala distributörerna Jungle Entertainment Ventures, Free Me Entertainment och MAD Solutions, har gemensamt tagit bort sina kataloger från den största streamingtjänsten i Afrika, Boomplay. Skälet är att distributörerna anser att Kina-ägda Boomplay (ägs av Transsion Holdings och NetEase) utnyttjar populär nigeriansk musik utan att betala tillbaka till den nigerianska musikindustrin.

David Evans, CEO för Jungle Entertainment Venture, säger:

– They use our artists popularity and numbers to make themselves look good, but they don’t pay us or offer us anything that supports the industry. We produce thousands of songs, hundreds of music video which cost us nothing less than 1 billion Naira altogether a year.

– If all the music distributors came together to actually calculate how much we’re spending, we can’t have foreigners just come and take this content, put it on their app which they have raised money to operate from investors. Not a single dollar has gone towards the advancement of the music industry and speaking for the music industry and for myself, it’s not acceptable. It’s almost like slavery.

Samtidigt meddelar Boomplay att dancehall-artisten Stonebwoy från Ghana är den mest strömmade artisten på tjänsten. Boomplay har närmare 70 miljoner aktiva användare i Afrika.

—–

Biltillverkaren Ford har ingått ett samarbete med Indiens näst största streamingtjänst JioSaavn, där alla som köper en Ford Freestyle får ett Premium-abonnemang gratis under ett år. Ford har också publicerat ett gäng spellistor på JioSaavn med namn som Freestyle Bollywood Beats, Freestyle Safarnama och Freestyle Woofer Beats.

JioSaavn har över 100 miljoner aktiva användare, medan den största streamingtjänsten i Indien, Gaana, har 185 miljoner användare.

Triller meddelade i veckan att man också har slutit ett globalt licensavtal med JioSaavn.

—-

Livesändningsplattformen Restream har tagit in 50 miljoner dollar i riskkaptial från Sapphire Ventures och Insight Partners. Restream gör det möjligt för artister att livesända till Twitch, YouTube och Facebook samtidigt, genom Restream Studio.

Plattformen användes bl a för den stora livesändningen One World: Together at Home som genomfördes tidigare i år, med 270 miljoner besökare från hela världen.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se