Kathleen Edwards återkomst, Dua Lipa i en remix och Willie Nelson tolkad av First Aid Kit. Det är några av valen som MI:s Lars Nylin och Christel Valsinger gör denna vecka.
Christel väljer:
Molly Hammar, Julie Bergan, AWA – Get To Know Me First (låt)
Molly Hammar har plockat med sig vännerna och artisterna Awa och Julie Bergan i den här fint melodiska discopop-pärlan. Låten har hon skrivit ihop med Benjamin Ingrosso, Mack och Philip Holmgren och texten är ”en hyllning till singellivet och att som kvinna samtidigt våga sätta gränser och inte ’settle for less’.” En ny ep kommer i höst. [Cosmos]
First Aid Kit – On The Road Again (låt)
First Aid Kit spelade in Willie Nelsons klassiker för några år sen, men gav aldrig ut den. Pandemiåret 2020 blir den dock en signaturmelodi för alla uteblivna konserter och turnéer. Intäkterna från låten går till Live Nation Concerts #crewnation, som stöttar scenarbetare som förlorat sina inkomster till följd av Covid-19. Ett fint initiativ och en lika fin tolkning av låten, full av den positiva energi man just nu behöver.[Jagadamba]
Smith & Thell – Year of The Young (låt)
Mer vemodig och vacker, organisk pop från Maria Smith och Victor Thell, men i högre tempo än vanligt. Year of The Young syftar på 2019, ett år då duon nådde sina största framgångar någonsin, men samtidigt drabbades av stor sorg. Energiskt och hjärtskärande på samma gång. [Playground]
Dua Lipa – Levitating (feat Madonna, Missy Elliott) – The Blessed Madonna Remix (låt)
Madonna är tydligen en av Dua Lipas största inspirationskällor och albumet Future Nostalgia har både influerats av och lånat producenten Stuart Price från Confessions On A Dancefloor. Att Madonnas röst passar finfint i den här remixen är kanske därför inte så konstigt. Att Missy Elliott också dyker upp gör det inte mindre roligt. Älskar snygga samarbeten mellan grymma, kvinnliga artister! Club Future Nostalgia The Remix Album släpps den 28 augusti. [Warner]
Lars väljer:
The Killers – Dying Breed (låt)
Möjligen är det en utdöende art med rockband som bygger episka slott av gitarrstinna stämningar. Men jag njuter intensivt så länge det ändå pågår. På det senaste smakprovet från höstens album Imploding The Mirage låter Brandon Flowers band som om Bruce Springsteens Dancing In The Dark tolkades av något band hitzappat postpunk-band från 1980-talet. Allt i tät produktion av The Flood [Island/Universal].
Holly Humbertsone – Falling Asleep At The Wheel (EP)
Delvis en upprepning eftersom några låtar på denna EP med den 20-åriga engelskan hyllats tidigare här. Men kan inte undvikas, när Humberstone styr bort från de mest uppenbara influenserna av Phoebe Bridgers (hon gör det inte i inledande Deep End) är hon en makalös begåvning. Som lika gärna kan bli indiegudinna som låtskrivardrottning i Los Angeles. Hon har bara att välja [Holly Humberstone].
Kathleen Edwards – Options Open (låt)
I öppningsspåret till Kathleen Edwards albumåterkomst efter lång tystnad sjunger hon i låten Options Open: “For thirty-nine years I’ve been keeping my options open”. Under många år innebar det att driva kafé med det självironiska namnet Quitters i Ottawa. Nu, vid 43, har hon utökat detta till att spela in det nya albumet Total Freedom. En stark sak i gränslandet mellan country och folk med texter som naket besvarar frågan ”what took you so long?” [Dualtone Music].
James Dean Bradfield – Even In Exile (album)
47 år efter att Victor Jara mördades av Chiles junta gör Manic Street Preachers sångare det som Hoola Bandoola Band gjorde 1975 och Cornelis Vreeswijk 1978: d v s hyllar poeten som tonsatte det chilenska motståndet. Men till skillnad mot svenskarna är det med nya låtar, tonsatta dikter av vännen Patrick Jones. Idén låter pompös, men faktum är att slutresultatet är väl så rak rockmusik som hos Bradfields band och extremt rörande [MontyRay].