27 maj 2020

JOHANSSON om en musikvärld i förändring

Virtuell livekonsert lockar 1 miljon. Musik används för att förstå corona-viruset bättre. Radiospelningarna av ”I Will Survive” har ökat med 480% i Italien. Och döda artister återuppstår genom OpenAI. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

I helgen genomförde den holländska DJ-duon W&W en virtuell konsert som man kallade den första stora konserten i Extended Reality, med virtuell pyroteknik och ett stadium som man specifikt byggt för den här konserten, Li-Ning Arena.

Över en miljon människor fanns i publiken, som sändes via Twitch och Facebook, och som kunde se DJ-duon live på den virtuella scenen. Allan Hardenberg, CEO för arrangören Alda, säger:

– It was incredible to bring to life this revolutionary experience in dance music. The partnership with W&W meant that we could bring the best in music, and we succeeded in our goal to bring our fans the best music experience, no matter where they are in the world. We’re looking forward to bringing more groundbreaking music experiences to our fans.

Se konserten

—–

Spotify agerar nu mot de tillverkare av klienter som gör det möjligt för användare att gratis använda tjänsten utan att behöva lyssna på reklam. Man har skickat en mängd takedown notices till Google, för att försöka få bort sökresultat som länkar till de här apparna. Det är främst Android som används som OS för den här sortens appar, och som bekant är det också Google som äger Android.

*

I veckan avslöjades också att en av världens största podcasts, The Joe Rogan Experience, exklusivt kommer finnas tillgänglig hos Spotify fr o m slutet av 2020. Podden har framför allt varit mycket populär på YouTube, och även i fortsättningen kommer klipp visas, men de hela showerna kommer enbart finnas på Spotify.

Enligt Wall Street Journal betalar Spotify närmare en miljard kronor för det hela, vilket utan tvekan är en anmärkningsvärd siffra (tänk ett sådant artistavtal med ett skivbolag…). Joe Rogan är mycket känd i USA, som komiker och kommentator för MMA-fighter och har väckt mycket uppmärksamhet i sin podcast.

Elon Musik rökte cannabis i direktsändning för ett par år sedan, liksom Bernie Sanders som en lite märklig del av sin presidentkampanj.

Att podden är stor märktes på Spotifys aktie, som rusat sedan nyheten presenterades. Överhuvudtaget har Spotify gått mycket bra sedan i början av april, aktien har ökat från 122 dollar till 191 dollar i värde, vilket nästan tangerar rekordnoteringen från hösten 2018.

Under tisdagen meddelade dock Amazon att de planerar för investeringar och uppköp av podcasts i olika länder runt om i världen, vilket stannade av uppgången för Spotifys aktiekurs.

Lars Nylin analyserar samarbetet med Joe Rogan mer i sin krönika.

*

Spotify har också tagit bort den begränsning på 10 000 låtar som funnits för ”sparade” låtar i sitt eget bibliotek. Gränsen finns fortfarande kvar för offline downloads och för hur många låtar man kan ha i en spellista.

—–

Lorentz bjuder in till en livesession nu på torsdag den 28 maj kl. 20:00, en konsert som sänds från Red Bull Gaming Sphere i Stockholm via Twitch, YouTube och Aftonbladet.

Livestreamen kommer finnas här: https://www.twitch.tv/sonymusicsweden

—–

BMAT har släppt en rapport där man analyserar hur covid-19 påverkat musiken främst inom broadcast, radio och TV. Det visar sig att bland de 162 radiostationer och 125 TV-kanaler man analyserat i Spanien och Italien, har musik inriktad på ”Hope & Strength” ökat kraftigt.

I Spanien ökade uppspelningarna i radio och TV av låten ”Resistiré” med Dúo Dinámico från 125 i januari till 760 i april. I Italien har låtarna ”I Will Survive” med Gloria Gaynor, ”Here Comes The Sun” med The Beatles och ”Heroes” med David Bowie ökat mycket. ”I Will Survive” gick från 89 radiospelningar i januari till 518 spelningar i april.

Samtidigt visar det sig att över 80% av radiospelningarna i de båda länderna fortfarande handlar om musik som släppts efter 2010.

Läs rapporten

—–

IQ Magazine, som drivs av ILMC och främst fokuserar på livebranschen, genomför varje torsdag kl. 17.00 onlinekonferenser för branschen. Nu på torsdag den 28 maj, medverkar bl a Ben Samuels från MelodyVR, Amy Oldham från Dice, Tomas Arnby från Locomotion Entertainment m.fl. Saker som kommer diskuteras denna gång är livestreaming, virtuella konserter, donationsmodellen och kombinationen dataspel och livemusik.

https://www.facebook.com/iqmag.net/videos/537558413799373/

—–

Vid MIT-IBM Watson AI Lab använder man sig av ljud och musik för att förstå proteiners komplexa uppbyggnad, däribland det nya corona-viruset. Genom att konvertera informationen i dess DNA och proteinstrukturer (de röda ”spetsarna” på utsidan av viruset) till ljud, får man musik som sedan kan jämföras med andra virus för att upptäcka skillnader.

Markus Buehler, professor och ansvarig för forskningen, säger:

– Our brains are great at processing sound! In one sweep, our ears pick up all of its hierarchical features: pitch, timbre, volume, melody, rhythm, and chords. We would need a high-powered microscope to see the equivalent detail in an image, and we could never see it all at once. Sound is such an elegant way to access the information stored in a protein.

Varje ton återger proteinkedjornas mönster och aminosyrornas sekvenser, och gör det framför allt möjligt att analysera de vibrationer som spetsarna utanpå viruset använder sig av när det fäster vid mänskliga celler.

– Understanding these vibrational patterns is critical for drug design and much more. Vibrations may change as temperatures warm, for example, and they may also tell us why the SARS-CoV-2 spike gravitates toward human cells more than other viruses.

—–

Chartmetric har gjort djupanalyser av hur covid-19 påverkar musikkonsumtionen globalt. Mycket intressant läsning som bl a avslöjar att de senaste månadernas alla livesändningar har lett till stor ökning av antalet följare för de artister som spelat online, något som de kommer ha användning av även efter corona-krisen. På det sättet kan artister fortsätta bygga sin karriär, även utan fysiska spelningar, genom att bygga antalet followers och fans.

Analyserna visar också att genrer som ökat rejält under den senaste tiden är klassiskt, ambient och avslappningsmusik. Samt att i många länder sjönk lyssnandet på Topp 100 drastiskt i början av pandemin, men har sakt men säkert återvänt.

Part 1: Genre
Part 2: Geography
Part 3: Live Streaming Artists

—–

StubHub, tjänsten som säljer andrahandsbiljetter, har blivit stämda i Kanada för hur man hanterar redan betalda biljetter till inställda konserter. Även i USA står StubHub under lupp, efter att man helt sonika ändrat sina regler för återbetalning när konserter började ställas in tidigare i år.

Tjänsten ändrade reglerna från att alltid betala tillbaka biljettpengar från inställda konserter till att köpare fick en voucher värd 120% av det ursprungliga biljettpriset, något som strider mot flera länders lagstiftning kring återbetalning.

Konsumentverket skriver så här angående situationen i Sverige: ”Om en konsert, en föreställning, ett idrottsevenemang, ett motionslopp eller annat ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för själva evenemanget. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören ställer in, även om arrangören hänvisar till så kallat force majeure. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

I de fall evenemanget flyttar och du erbjuds att använda din biljett vid det nya tillfället, så kan du självklart välja att acceptera det men det är inget som du måste. Detta är dock inte rättsligt prövat än med koppling till coronaviruset, så om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.”

—–

Jag skrev för ett par veckor sedan om OpenAI som publicerat en AI-modell som klarar av att autogenerera ”raw audio” som bl a imiterar sångröster av kända artister. Jag länkade också in ett par exempel för att visa vid OpenAI klarar av, men insåg efteråt att alla kanske inte riktigt hängde med på vad det var för stort med det där. De nya låtarna lät ju sämre än originalet.

Så här kommer en liten fördjupning i hur stort det här genombrottet faktiskt är, och vad det troligen kommer innebära för musikskapande inom en ganska nära framtid, vi pratar inom de närmaste 5 – 10 åren.

Vad som nu blir möjligt är att jag kan skriva en låttext och sedan välja vilken artist som ska sjunga den, eller vilken musiker som ska spela en melodi, levande eller död. Det handlar om att vi har kommit till en nivå där AI genom att lära sig all världens musik kan återge en naturtrogen sångröst, inklusive musiken bakom, instrument osv.

Vill jag att Michael Jackson ska sjunga min låt, väljer jag honom. Vill jag ha Whitney Houston, väljer jag henne. Vill jag att Elvis Presley ska sjunga min låt, men till en musikbakgrund som låter som Pearl Jam, ja då väljer jag det. Jag kan välja att själv komponera melodin, men jag kan också välja att låta AI-n autogenerera musik den har lärt sig, inklusive mixar av sångröster (en kombo av Kanye West och Eminem är ett av de existerande casen).

Säg så här, jag har skrivit en låttext som jag vill att en av världens bästa sångröster någonsin, Stevie Wonder, ska sjunga. Men jag vill att melodislingan han sjunger ska likna ett genomsnitt av Lady Gagas katalog. Samtidigt vill jag att musiken ska ha en lätt touch av Radiohead och The Arctic Monkeys.

DET är det stora genombrottet. Möjligheten att använda all musik och alla sångröster som någonsin funnits till att skapa ny musik, ett slags ny nivå av mashups, men ändå nya låtar. Och det finns inga begränsningar för kombinationerna.

Det som är viktigt att förstå här är att det är enormt stor skillnad mellan en inspelning av musik, samples, som återges och används i olika former, och en AI-baserad autogenerering av ”raw audio” som vi som människor uppfattar som musik. Det som händer när man kvantiserar all världens musik och gör det möjligt för AI-teknik att bearbeta den, är att varenda sångröst, instrument, melodi och låttext blir kod, algoritmer som sedan går att använda för nya ”program”. Det är egentligen inte ”ljud”, Elvis Presleys röst blir en algoritm.

Det tar ca 8 timmar att generera en minut musik just nu, men lita på att det kommer gå snabbare. Så, om det är någon vetenskaplig artikel kring musik du bör läsa under 2020, så är det den här:

Jukebox: A Generative Model for Music (PDF)
– 7 116 låtar genererade av OpenAI

—–

Videotips: Bloomberg Studio 1.0 – Spotify CEO Daniel Ek

—–

Daniel Johansson