6 maj 2020

4 SNABBA: Mattias Lindeblad, medskapare av Bandbond

Hårdrocken har sedan länge en nära relation med sina fans. Men hårt skruvade algoritmer på sociala medier har satt hinder i vägen. Det menar Martin Brändström i dödsmetallbandet Dark Tranquillity som tillsammans med studio-kollegan Joacim Starander och journalisten Mattias Lindeblad nu har skapat appen Bandbond – som återförenar hårdrocksbanden med sina fans. 

Dark Tranquillity har närmare 450 000 fans från hela världen på Facebook. Relationen har skapats genom årtionden av skivsläpp och världsturnéer – långt innan sociala medier gjorde sitt intåg. Men när gruppmedlemmen Martin Brändström ska hantera gruppens sociala medier når han inte följarna utan att betala för inläggen. Frustrationen är stor och illsammans med studio-kollegan Joacim Starander och journalisten Mattias Lindeblad börjar han fundera på en plattform där band och fans kan få mötas utan grindvakter.

Nu är appen Bandbond född med närmare 300 band anslutna. MI fick ett snack med Mattias Lindeblad.

Hur fungerar appen?

– Man väljer vilka hårdrocksband man vill följa och får i ett flöde se alla inlägg från sociala medier, både från band och bandmedlemmar- något som tjänsterna själva stoppar idag. Vi anser att relationen tillhör banden och fansen och är inget man som band ska behöva betala för. Man kan även posta enbart i appen om man vill. Vi har även nyheter, trivia, en turnékalender, egna exklusiva intervjuer och annat. Vi tänker hela tiden på hur vi ska kunna utveckla appen för att band och fans ska trivas.

Idén föddes för flera år sedan. Vad har varit svårt med att utveckla appen?

– Det svåraste har varit att hitta de pengar som krävs för att bygga en ny plattform. Vi ville att de skulle komma utifrån och inte från musikbranschen. Dessutom från människor som respekterar scenen och inte måste göra en snabb affär. Vi har haft tur där. Vårt fokus är att skapa något som är bra för alla band. Därför kunde det varit vanskligt om finansieringen kommit från till exempel ett specifikt skivbolag eller management.

För användaren är den gratis, men hur ser affärsmodellen ut för banden som ansluter sig? 

– Vi har annonser i appen från start. Sen när vi har bevisat att vår plattform faktiskt fungerar och är en bättre plats för den här relationen så tänker vi oss någon billig form av prenumerationstjänst ovanpå den nuvarande gratisversionen.

– Band kommer aldrig behöva betala för att vara med i Bandbond. Det är ju banden som skapar merparten av innehållet. Vi ser snarare att vi i framtiden hittar en modell där banden faktiskt kan få ta del av intäkterna på något sätt.

Har ni funderat på att utveckla appar för fler genrer? 

– Det är en tanke som vi naturligtvis funderat kring. Men det är hårdrock vi älskar och hårdrock vi kan. Det är en identitet att vara hårdrockare. Fansen är omfamnande och lojala, så det känns naturligt att gräva där vi står. Man ska aldrig säga aldrig, men skjuter man för brett så missar man ofta målet. Kanske gräver vi ännu djupare i hårdrocken, istället för att snegla på vad som finns på andra sidan häcken?

Christel Valsinger