15 april 2020

JOHANSSON om Spotify-lyssnande, Dirac, Andrea Bocelli mm

Sol, vind och vatten, Dancing Queen, Ännu doftar kärlek, Babblarnas Vaggvisa hör till de låtar som svenskarna i allt högre grad lyssnar på i corona-tider, och globalt har t ex Cyndi Lauper fått ett rejält uppsving. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Även om det är livebranschen som drabbats hårdast av coronakrisen, finns det blandade signaler i en del länder om att även masterägare, och därmed kontrakterade artister och musiker, också påverkas negativt. Framför allt gäller det länder som fortfarande har en stor andel fysisk försäljning av CD-skivor, men det finns även tecken på att privatpersoner ser över sin ekonomi och avslutar premium-abonnemang i vissa länder.

I Spanien gör organisationen Promusicae bedömningen att intäkterna till masterägare kommer minska med 100 miljoner euro under år 2020, jämfört med 2019. Enligt organisationen bedömer man att ungefär hälften av de minskade intäkterna kan härledas till minskade intäkter från streamingen. Undersökningen har gjorts för att påvisa för den spanska regeringen att även den inspelade sektorn av musikbranschen kan komma att behöva ekonomiskt stöd.

Samtidigt visar en undersökning av kreditkortsbetalningar i USA, av Ernest Research, att folk verkar lägga mer pengar på streamingtjänster jämfört med tidigare. Man kunde notera en ökning på 20 procent av sådana betalningar jämfört med samma period under förra året. Enligt MBW har antalet betalande prenumeranter av Apple Music också fortsatt att öka under mars månad, även om mängden musik som strömmas verkar ha gått ned.

Nyligen sade Denis Ladegaillerie, CEO för den digitala distributören Believe, följande:

– We’ve had a lot of conversations with our partners, Apple, Spotify, Deezer etc, and what we typically hear is that paid subscribers are continuing to grow, as markets have gone into confinement, a couple of services say they’ve actually seen acceleration in paid subscription uptake.

Mårten Aglander, VD för Sveriges störstas independent-bolag Playground Music, kommenterade i en tidigare MI-artikel om hur corona påverkat bolaget:

– Eftersom vi till största delen jobbar med mastersidan har vi inte drabbats lika hårt ekonomiskt som många branschkollegor ännu. Vi inser dock att vi inte vet vart detta tar vägen på längre sikt, och vi lider med våra artister som i många fall fått månader av livejobb inställda. Vi noterade att streamingvolymen gick ned i början, men vi tycker det verkar som den håller på att återhämta sig nu. Den fysiska försäljningen från butik har minskat men inte tvärstannat.

—–

Spotify fortsätter att analysera hur vår musikkonsumtion påverkas av corona-viruset, och det verkar som om vi blir allt mer nostalgiska ju längre den här situationen fortgår. Både globalt och i Sverige har man i början av april sett en stor ökning av användandet av spellistor med musik från 1950-talet till 1980-talet.

Legendariska låtar med ABBA och Ted Gärdestad är exempel på musik som det lyssnas extra mycket på just nu i Sverige, och globalt är Cyndi Lauper en artist som det lyssnas mer på. I ett översatt uttalande genom Spotify säger Lauper:

– Varje artists dröm är att deras musik ska inge en känsla av trygghet, av glädje, av inspiration. Det är därför vi gör det vi gör; för att knyta an, för att berätta delade historier som människor kan relatera till, gråta till, skratta åt, dansa och vara glada till, tröstas av. Musik definierar tid för mig. Så när jag hör en sång färdas jag tillbaka till det där exakta ögonblicket i tiden.

I Sverige hör låtar som Sol, vind och vatten med Ted Gärdestad, Ännu doftar kärlek med Marie Fredriksson, Kung för en dag med Magnus Uggla, Dancing Queen med ABBA till de låtar som haft störst streamingökning i april.

Men Spotify avslöjar också att Babblarnas Vaggvisa hör till de låtar som ökat allra mest i Sverige, liksom Känn ingen sorg för mig Göteborg med Håkan Hellström. Globalt sett har Jailhouse Rock med Elvis Presley ökat kraftigt som tillagd låt på privata spellistor, liksom Ain’t No Sunshine med Bill Withers och Take On Me med a-ha.

David DiSalvo, beteendevetare, säger följande om fenomenet att vi blir mer nostalgiska när vi går igenom kriser:

– Nostalgia is an extremely powerful force linked to memory. But it has a way of putting a rosier view on our memory. When we smell those chocolate chip cookies, it’s a link to memory that brings us back to a more stable, comfortable place in our lives. We can inhabit it in our minds and feel a level of support that most of us aren’t feeling right now because there is so much instability.

Läs mer: Spotify Listeners Are Getting Nostalgic

—–

Under söndagen genomförde Andrea Bocelli en ca 20 minuter lång livesänd konsert från en helt tom Duomo-katedral i Milano. Mer än 26 miljoner tittade på konserten live, där Bocelli framförde verk som Ave Maria och Amazing Grace. I skrivande stund har över 35 miljoner sett den inspelade videon från konserten på YouTube.

Andrea Bocelli sade i ett uttalande efter konserten:

– I will cherish the emotion of this unprecedented and profound experience, of this Holy Easter which this emergency has made painful, but at the same time even more fruitful, one that will stay among my dearest memories of all time. That feeling of being at the same time alone – as we all are in the presence of the Most High – yet of expressing the voice of the prayer of millions of voices, has deeply impressed and moved me. Love is a gift. Making it flow is the primary purpose of life itself. And I find myself once again indebted to life.

https://www.youtube.com/watch?v=huTUOek4LgU

—–

Det svenskgrundade ljudföretaget Dirac har tagit in 60 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Dirac har bl a utvecklat en app som förbättrar ljudkvaliteten när man lyssnar på musik i hörlurar, men också musikprodukter och studiohögtalare som används av musikskapare och producenter.

Jonathan Forster, som var med på stora delar av Spotifys resa från start, går in i styrelsen och kommer aktivt jobba för att skala upp verksamheten. Han säger:

– Thanks to music streaming platforms, hundreds of millions of people around the world are consuming more music than ever before. Dirac’s technology gives each of these people the chance to enjoy the experience through better sound, regardless of how they’re listening. I’m excited to help the team continue to bring this technology to market.

Förutom musik jobbar företaget också med teknik som förbättrar ljudkvaliteten i samband med onlinekonferenser, något som är extra aktuellt just nu. Mathias Johansson, VD på Dirac, säger:

– We very much remain focused on a future that extends well beyond this current climate. Challenged to rethink the way we live, learn and work, we are not shying away from the investments that are necessary to sustain our long-term growth. We hope that this message helps ignite a sense of optimism among companies and entrepreneurs across the world during these challenging times.

www.dirac.se

—–

Eric Prydz har kört exklusiva DJ-sets på Apple Music´s flaggskepp Beats 1 under ett bra tag, en programpunkt kallad EPIC Radio som har legat högt uppe på topplistorna. I fredags drog han igång säsongens mixar, och kryddade första showen med en ny låt, Day After Tomorrow.

Beats 1 startades 2015 i samband med att Apple köpte Beats Electronics och Beats Music. År 2017 sade Apple själva att Beats 1 var världens största radiokanal för musik. Apple gick nyligen ut och sa att kanalen helt och hållet skulle skötas på distans, som ett resultat av coronaviruset. Radiovärdar som Zane Lowe, Ebro Darden och Julie Adenuga kör sina shower hemifrån.

I ett pressmeddelande skriver Apple: ”To prioritize the health and safety of its staff and guests, beginning today, Apple Music hosts will record their shows with field equipment from their homes, working virtually via FaceTime on iPhone. Tune in for an array of fresh and genre-spanning shows through out the week as Beats 1 remains committed to continuing to deliver its eclectic programming to passionate music fans across the globe.”

—–

Daniel Johansson