10 mars 2020

JOHANSSON om Resso/TikTok, Spotify i Indien mm

För första gången har försäljning av fejkströmmar prövats i domstol. Hur ser Spotifys tillväxt ut i Indien? TikToks nya tjänst Resso skulle kunna bli en rejäl utmanare. Det och mycket annat från Daniel Johansson.

—–

Allt fler musikförlag och musikbolag har byggt, eller håller på att bygga, användarvänliga plattformar för sina kontrakterade kompositörer och artister. Senast ut är Universal Music Publishing Group som via sin portal UMPG Window ger detaljerad information om när, var, hur musiken har spelats upp, närmast i realtid.

Förutom det erbjuder UMPG möjligheten för sina låtskrivare att få utbetalt förskott på framtida intäkter, utan några avgifter eller extra kostnader. I ett pressmeddelande skriver man:

”The portal launch sees the introduction of a brand-new international royalty ‘pipeline’ feature, enabling users to preview and access earnings as they are received around the world. Building on its popular one-click advance feature, UMPG Window now offers the unique ability for clients to request no-fee advances based on both current period earnings and international pipeline earnings.”

Under de senaste åren har vi sett en tydlig trend där kreatörer och musikskapare fått nya verktyg som är mycket mer service-inriktade, borta är tiden då bolag och förlag kunde sitta på statistik och information själva, ibland i flera månader. Den här utvecklingen ska självklart också ses i ljuset av en växande marknad för ”gör-det-själv”-tjänster på nätet, och såväl förlag som musikbolag är därmed nödgade att erbjuda användarvänliga och transparenta verktyg för att serva sina samarbetspartners.

UMPG Window finns tillgänglig som app för nedladdning via både App Store och Google Play.

—–

Den amerikanska rättighetsorganisationen Pro Music Rights, PMR, har lämnat in en stämning gentemot de största streamingtjänsterna, Apple Music, Spotify, Amazon mfl. De menar att tjänsterna har ingått en form av kartellbildning som strider mot amerikansk konkurrenslagstiftning, och då specifikt lagstiftningen i delstaten Connecticut. PMR menar att tjänsterna internt endera skrivt avtal med varandra, eller på annat sätt kommit överens om att inte hantera PMR´s katalog konkurrensmässigt korrekt.

PMR företräder verk med artister som A$AP Rocky, Wiz Khalifa, Pharrell, Young Jeezy, Lil Yachty, Soulja Boy, Nipsey Hussle, 2 Chainz, Migos, Fall Out Boy och många fler. Totalt har PMR 2 miljoner musikverk som man licensierar och samlar in pengar för.

Organisationen menar att Apple Music t ex inte har korrekta framförandelicenser på plats, och att Apple också tillsammans med andra streamingaktörer ingått ”price-fixing arrangements” för att kontrollera nivåerna på licenserna, och vill nu pröva det hela i domstol.

—–

Efter att ha betatestat streamingtjänsten ett tag, har ByteDance/TikTok nu lanserat Resso i Indien. TikTok har varit mycket populärt i Indien, och Resso bygger delvis vidare på hur TikTok fungerar, med mer sociala funktioner och mer interaktivitet jämfört med t.ex. konkurrenterna JioSaavn, Spotify, Apple Music, YouTube Music och den största streamingtjänsten Gaana.

Resso inriktar sig specifikt mot en yngre målgrupp, som ibland kallas Generation Z. Tjänsten har liksom Spotify både en reklamfinansierad gratis prenumeration och en betalvariant som kostar motsvarande ca 12 kr/mån. Det finns möjlighet att kommentera och betygsätta låtar, på samma sätt som t ex YouTube och SoundCloud.

Att ByteDance kommer satsa på många fler länder är tydligt eftersom huvudkontoret för Resso, som är separerat från TikTok, ligger i Los Angeles, och man har redan öppnat kontor också i Singapore och Indonesien.

Själva säger Resso att man är den första streamingtjänsten för musik som på allvar kommer tilltala yngre musikfans, just på grund av sina sociala funktioner. Resso har något som kallas ”Vibes”, som är animationer, videos och bilder som kan läggas till musik. Användare kan själva skapa sådana här ”vibes”, och sprida, lite som man skapar videos på TikTok.

De flesta aktörer har redan skrivit licensavtal med Resso, men än så länge saknas musiken från Universal Music Group på tjänsten. Tencent har som bekant köpt in sig till 10 procent i UMG, men har samtidigt gått in i streamingtjänsten Gaana, som är en direkt konkurrent till Resso. Huruvida det är skälet till varför UMG´s katalog inte finns på Resso från start är inte avslöjat.

—–

En domstol i Berlin har efter krav från IFPI och tyska BVMI tagit beslutet att Followerschmiede.de, en tjänst som sålt strömmar på streamingtjänster som t ex Spotify, bedriver olaglig verksamhet och åläggs därmed att stoppa tjänsten. Det verkar som om beslutet fått effekt, eftersom hemsidan inte längre finns tillgänglig på webben.

Det är det första tydliga juridiska caset där en domstol slår fast att manipulation av streamingsiffror är ett brott. Specifikt menar man att försäljningen av strömmarna haft som syfte att manipulera topplistor, och det är den aktiviteten man slagit ned på.

Florian Drücke, CEO för BVMI, säger i ett uttalande:

– We took this action as part of our commitment to protect the legitimate legal market for music and to hinder any fraudulent services seeking to undermine it. This should be seen as a signal to other manipulation services that we are prepared to take action against them.

—–

Spotify har avslöjat lite kring användningen av tjänsten i Indien. Till Firstpost säger man bl a att en analys av lyssnandet, sedan de lanserade tjänsten i Indien för ett år sedan, visar på skillnader mellan de olika regionerna. I norra Indien har K-popen en framskjuten position, medan det i Goa mest lyssnas på internationell musik.

I Gujarat-regionen är Bollywood-musik dominerande, och sammantaget visar siffrorna att även om Spotify inte är den streamingtjänst som har flest användare (både JioSaavn och Gaana säger nu att de har över 150 miljoner användare), så är det Spotify-användare som verkar vara mest engagerade och lägger mest tid på att lyssna på musik.

Enligt en undersökning från VTION, som har tittat på musiklyssning genom smartphones i några av de största städerna i landet, har Gaana 30 procent av den totala streamingmarknaden där, JioSaavn 24 procent, och Spotify 15 procent. Det skulle i alla fall kunna indikera att Spotify har vuxit en del, även om den här undersökningen var begränsad till nio städer.

Spotify har inte själva gått ut med några officiella siffror sedan förra våren, då man nämnde 2 miljoner användare.  I samband med ettårsdagen gick man dock ut och sade att tjänsten använts i 2 300 av de 4 000 städerna i landet.

Men tittar man på de officiella siffrorna från Spotify vad det gäller hur många strömmar som krävs för att hamna på topplistan i Indien per vecka (Topp 200-listan), så är det faktiskt ganska låga siffror med tanke på landets storlek. Här topp 5 låtar förra veckan:

1. Pritam – ”Shayad”: 1,031,568 streams
2. Justin Bieber (feat. Quavo) – ”Intentions”: 915,613 streams
3. Trevor Daniel –  ”Falling”: 911,100 streams
4. Jasmine Sandlas – ”Illegal Weapon 2.0”: 904,246 streams
5. Ved Sharma – ”Malang” (Title Track) [From ”Malang – Unleash The Madness”]: 888,462 streams

Det kan t ex jämföras med hur många strömmar topp 5 låtar på Spotify hade i Sverige under den förra veckan:

1. Victor Leksell – ”Svag”: 1,780,058 streams
2. The Weeknd – ”Blinding Lights”: 1,416,625 streams
3. Anis Don Demina – ”Vem e som oss”: 1,044,132 streams
4. Dotter – ”Bulletproof”: 970,323 streams
5. Hanna Ferm – ”Brave”: 936,342 streams

Som en liten parantes kan nämnas att Svag med Victor Leksell har haft hela 19,990,293 strömmar sedan releasen för 7 veckor sedan.

Ovanstående tyder alltså på att Spotify skulle kunna ha färre användare i Indien än vad de har användare i Sverige, framför allt med tanke på den tidigare nämnda undersökningen som visade att Spotify-användare har högt engagemang i Indien.

Å andra sidan kan veckosiffrorna variera en hel del, men ingen låt har streamats mer än 1,5 milj. gånger i Indien per vecka hittills under det här året. Så, troligt är att Spotify ännu har en del arbete kvar att göra för att komma upp i liknande siffror som de lokala indiska konkurrenterna.

—–

Dubset, som bl a hjälper förlag och upphovsrättssällskap att identifiera låtar som spelas av DJ´s på klubbar, men också identifierar och löser licensiering av remixer och DJ-set som läggs upp på streamingtjänster, har blivit uppköpta av Pex för motsvarande 235 miljoner kronor.

Pex är ett företag som fokuserar på rättigheter kring musik och video har  20 miljarder olika former av låtar, videos, ljud osv som man bevakar på plattformar som TikTok, YouTube, Vimeo, Twitch, Instagram osv.

Rasty Turek, VD för Pex, kommenterar uppköpet:

– Dubset is a company we’ve been interested in for some time. There are very few companies in the music business that have successfully licensed as much catalogue as Dubset, and the music rights database they’ve built is massive and rare. Our technology’s scale and speed enables broad market access by all rightsholders to our rights management and analytics services, built on top of the 20 billion video and audio files in our indexed database. We feel this will prove to be a game-changing combination.

—–

Lästips: Why Deeper Engagement Is Crucial For The Industry

Iain Funnel, från MelodyVR skriver om hur VR och nya tekniker för att uppleva musik kommer att förändra branschen under de kommande åren.

—-

Daniel Johansson