Höst och nya satsningar från Export Music Sweden. MI har uppdaterat läget med VD Jesper Thorsson.
Vad är det största för ExMS i höst?
– Första nedslaget blir Music Matters i Singapore 16-18 september. Vi har fortfarande rabatterade delegatpass tillgängliga för de som vill hänga med. En bra mötesplats för att hämta branschinformation på länder som Kina, Indien, Sydkorea m fl. Sedan direkt efter är det Reeperbahn-konferensen i Hamburg och Export Music Swedens Matchmaking där vi kopplar ihop 15 svenska delegater från företag som Warner Chappell, Orchard, PGM, Startracks, Birds Will Sing For You m fl. med lika många tyska. Veckan efter det kör vi ett K-Pop-låtskrivarläger i Stockholm på uppdrag av Stims Promotionnämnd där vi flyger in fem tunga koreanska writers som kommer att jobba med tio svenska dito, bara kvinnor på svenska sidan. Vår coach på campet är Maria Marcus och vi ser galet mycket fram emot detta. Vi arrangerar ett ”Meet the Swedes”-mingel på Amsterdam Dance Event 17 oktober, sedan svensk monter på folk- och världsmusikmässan Womex, detta år i Tammerfors 23-27 okt. Vi räknar med 90 – 100 svenska delegater nu när den går av stapeln i närområdet, kul! I november följer handelsdelegationer till Japan och Sydkorea som har varit mycket lyckade de senaste åren. Vi är också inblandade i en mottagning på Huddersfield Contemporary Music Festival i november. I december har vi Sweden Makes Music i New York, mottagning på konsulatet på Park Avenue och spelning med ny fräsch svensk musik på Baby’s All Right i Brooklyn. Ett samarbete mellan ExMS, Konsulatet, Luger och Svenska Institutet. Sen är det ju typ jul, men ja, det var väl de största nedslagen.
Vad har hänt senaste halvåret?
– Sommaren har ägnats åt planering och kontemplation efter en späckad vår. Lyckade handelsdelegationer till Mexico City och Los Angeles. Den sista med en parallell delegation med filmmusikfokus. Svensk monter och matchmaking på Jazzahead i Bremen, Midem, Folk Alliance International i Montreal och Göteborg, Speed Meetings på SxSW med introduktion av handelsminister Ann Linde och flera seminarier signerade ExMS. Det var full rulle från midvinter till midsommar.
Hur ser det ut framåt med finansieringen?
– Tackar som frågar, mycket av min tid just nu går till just detta. Det här året är helt OK och vi har hittat ett sätt att maxa varje krona på ett kostnadseffektivt sätt. Vi är glada över att Regeringskansliet och särskilt Enheten för främjande och hållbart företagande gått in och finansierat vår mycket lyckade handelsdelegations-satsning, Samma sak med Kulturrådet som bland en hel del annat investerat i vår populära seminarieserie och Musikverket som investerat i bl. a montrar på mässor och kontaktförmedling för det fria musiklivet. Sedan har vi en kommande satsning ihop med Konstnärsnämnden där vi kartlägger länder. Samt en hel del privata sponsorer i olika projekt. Vi ska inte heller glömma våra ägare Ifpi, Stim och Sami. I sammanhanget bör nämnas att Sverige, när det gäller det statliga stödet till musikexportsatsningar, ligger hopplöst efter t ex Finland och Norge, men även många andra länder i Europa. Som exempel investerar norska staten drygt 10 gånger mer i exportstimulerande projekt. Det finns för övrigt en del orosmoln på horisonten inför 2020 som först och främst skulle försvåra våra möjligheter att jobba brett genremässigt, men vi jobbar hårt för att lösa detta.
Blir det seminarier även i höst?
– Självklart! Missa inte CRASH COURSE MEXICO – En introduktion till Mexikos musikmarknad 1 oktober i Stims Music Room. Streaming har ju fullkomligt exploderat i Mexiko och såklart påverkat hela musikmarknaden där. Vi flyger in vår konsult från vår handelsdelegation till Mexico City i våras, Mariana ’Malfi’ Dorantes, och en tung promotor, Ricardo Gómez Espinosa Mireles, från OCESA. Moderator är Ika Johannesson. Mingel och eftersnack efter. Skynda – dessa platser går blixtsnabbt. Sedan gör vi tre stopp i Sverige med vår återkommande seminarieturné ”Digital Marketing” i november/december. Mer info kommer om den.
Lars Nylin