Takida firar i år 20 år. Ångegruppen gör det genom att 12 år efter genombrottet med Losing och Curly Sue äntligen få lite islossning i Tyskland.
Genom åren har Takida, med totalt fem albumettor på hemmaplan, gjort flera försök att nå ut i Tyskland. Det har gått ganska trögt, fram till nu. Nya Seven gick in på 29:e plats på en marknad med fortfarande stort fokus på album.
Utvecklingen kommer kanske inte som en skräll, bandet har gjort en nystart på tyska BMG, men manager Per Kviman på Versity Music låter ändå en smula överraskad över hur pass bra det plötsligt går. Man har inte bara behövt uppgradera spelplatser i alla större städer och sålt ut i Hamburg och Frankfurt. Även singlarna från Seven rör på sig.
– Det är BMG:s mest spelade artist på rockradio Tyskland. Master gick till plats 120 på radiolistan med enbart spelningar på rockradio. Nya singeln What about me? ser ut att nå ett liknade resultat. Det är mycket ovanligt att låtar som enbart har spelningar på tysk rockradio når så högt. Singeln Master har redan sålt i motsvarande 10 000 ex i Tyskland, mestadels downloads, säger Per Kviman.
Takidas sommarturné börjar 4 juli på Skansen i Stockholm. Den tyska delen inleds 8 oktober i Frankfurt.
Lars Nylin
Foto Niclas Brunzell