Theodora Nordqvist är ny Director of Label Sweden på Amuse. Hon kommer att ansvara för den svenska marknaden på labelsidan.
Theodora Nordqvist har en bred bakgrund i musikbranschen och har varit såväl produktchef på Sony Music som artistbokningsansvarig på P3 Guld och management för artister som Kajsa Grytt och Solen.
Till Amuse om hon för ungefär ett år sedan, då hon började som Artist Project Manager. I sin nya roll kommer hon att leda hela den svenska delen av Amuses licens-verksamhet, vilket bl a innebär ansvar för målsättningar, personal och utveckling av team och artister.
– Det känns fantastiskt! Amuse växer hela tiden och jag är stolt över att få leda ett så otroligt engagerat team och med så fantastiska artister. Vi har tillsammans väldigt höga ambitioner och som anställd på ett bolag som använder alla de nya verktyg som finns idag för att jobba med framtidens artister är jag glad att få vara en del av att förändra och ta musikindustrin till en ny nivå.
Vad har du för mål för Amuse de närmaste åren?
– Jag vill att vi fortsätter att växa och tar större andelar på den svenska marknaden. Vi har privilegiet att arbeta med ett gäng artister med en så engagerad fanbase att de redan tidigt i sin karriär kan hänga upp guld- och platinaskivor. Vi fick precis nya certifieringar för Reyn och Saliboy till exempel. Vi rivstartade även året med en grammis-utmärkelse för Simon Superti som Årets Producent. Jag ser fram emot att fortsätta på det spåret.
Andreas Ahlenius, som tidigare innehade tjänsten, är fortsatt Global Director of Label och fokuserar även på Amuse premiumtjänster och förskottstjänsten Fast Forward.
Christel Valsinger