Nu ska det tas krafttag mot svarta börsen-försäljningen av konsertbiljetter. Ett sådant initiativ beslutades under showcasefestivalen Eurosonic Noorderslag i Nederländerna
Ett antal namnkunniga turnébolag och festivalarrangörer över hela Europa finns med i FEAT, Face-value European Alliance for Ticketing. Bland de som tagit initiativet finns Folkert Koopman, VD för tyska FKP Scorpio, Sverigebekant bl. a i samband med Bråvallafestivalen.
– Tillväxten och effektiviteten av gräsrotsrörelser riktade mot den organiserade svarta börsen-marknaden för biljetter i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Schweiz har varit uppfriskande, sa FEAT-företrädaren Sam Shemtob i samband med organisationens start.
FEAT är redan aktivt involverade i EU-samtal och har även sjösatt en juridisk grupp för att koordinera aktiviteter kring biljettregler och sökmotorer.
Per Kviman på svenska Versity Music, styrelsemedlem EMMA, European Music Managers Alliance, säger
– Det senaste decenniet har vi upplevt hur liveindustrin blomstrat, intäkter från konserter och festivaler har blivit den primära inkomstkällan för artister och musiker. Men med internets tillväxt har detta skett till ett pris: andrahandsmarknaden har vuxit och tagit pengar från fans, artister och musikindustri. Det är utmärkt att FEAT har skapats för att göra det möjligt att samarbeta på europeisk nivå för att dela erfarenheter och kunskap med målet att förbättra marknaden.
Lars Nylin