I en kampanj inför kommande World AIDS Day, inleder Zara Larsson ett samarbete med Durex och organisationen (RED). Kampanjen samlar in pengar till projektet Keeping Girls in School i Sydafrika, samtidigt som det uppmanar till säkert sex i Sverige.
19 procent av svenskarna har aldrig använt kondom. Det visar en ny undersökning som Durex har gjort i samband med World AIDS Day som infaller den 1 december. Den 5 november inleder kondomvarumärket en global kampanj i kampen mot i AIDS i samarbete med organisationen (RED). Från och med måndag kan svenskarna köpa Durex-produkter och samtidigt stötta kampen mot AIDS i Afrika.
Ambassadör för kampanjen är Zara Larsson. Hon menar att det finns en förklaring till varför svenskarna är dåliga på att använda kondom.
– Jag tror att många svenskar, särskilt unga som jag själv, tror att man ”kill the vibe” och förstör stämningen genom att fråga om kondom. Men jag vill hellre uppleva en pinsam sitaution än att riskera att bli smittad av en könssjukdom. Man tänker alltid att det händer inte mig, eller hur? Men det kan det göra, så det är viktigt att ta hand om sig själv, säger Zara Larsson.
Zara Larsson har spelat en stor roll i debatten om säkert sex i många år och hoppas nu på att starta en dialog bland unga svenskar.
– Jag vill gärna hjälpa unga människor att ta ansvar och förändra attityder gentemot sex och kondom. Genom att köpa valfri Durex-produkt under november skyddar man inte bara sig själv och sin partner, utan man stöttar också kampen mot AIDS i Afrika. Man kan alltså ha sex och rädda liv. Finns det något som är mer meningsfullt?
De insamlade medlen går till ett projekt i Sydafrika där 7,2 miljoner människor i dag lever med HIV. Projektet heter ”Keeping Girls in School” och syftar till att minska nya HIV-infektioner samt graviditeter bland unga kvinnor.
Durex donerar minst 5 miljoner dollar till Global Fund genom samarbetet. Samtidigt matchar Bill och Melinda Gates Foundation beloppet vilket innebär att donationen landar på totalt 10 miljoner dollar.
Christel Valsinger