Spotify har köpt in sig i distributionstjänsten DistroKid. Med detta tar man ytterligare ett steg mot att skippa mellanhänderna för artister som vill ge ut sin musik på egen hand. Framöver erbjuds både direktuppladdning till Spotify och vidare distribution till andra musikplattformar.
Spotify lanserade nyligen möjligheten för artister utan skivbolag att ladda upp sin musik till tjänsten utan mellanhänder. Det kom möjligen som en kalldusch för en del aggregatorer som byggt sin verksamhet på att distribuera musik från artister till digitala musikplattformar.
Fortfarande behåll aggregatorerna dock fördelen att erbjuda distribution till fler streamingtjänster än just Spotify, t ex Apple Music, Amazon och Deezer.
Nu försvinner även den fördelen då Spotify meddelar att de slagit sig ihop med DistroKid för att erbjuda artister sömlös distribution till även andra plattformar.
– DistroKid har varit en betrodd och pålitlig partner till Spotify, och är därför ett naturligt val för att förbättra upplevelsen för artister som använder vår uppladdningsfunktion. Som ett led i detta partnerskap har Spotify gjort en passiv minoritetsinvestering i DistroKid, skriver Spotify i ett pressmeddelande.
Själva uppladdningen blir gratis men intäkterna fördelas 50/50 mellan DistroKid och artisten.
Christel Valsinger