Hannes Harrysson har jobbat som A&R, manager och agent för bolag somför Warner Music, Stockhouse och Live Nation. Nu startar han egna verksamheten Managemusic.
Vad kommer Managemusic att fokusera på?
– Managemusic Sweden är en A&R/Management-verksamhet för artister och för låtskrivare och producenter som fokuserar på att jobba på ett helt nytt sätt och gå lite nya vägar. Förutom standardgrunderna som en artist behöver – bokning, management och skivbolag – så kommer vi att fokusera på artistutveckling mot ny mark som bör uppmärksammas och respekteras mycket mer: ett nära samarbete med influence-nätverk, Youtube-nätverk, PR-byrårer mm, som jag tror kommer att vara en betydande del för svenska musikbranschens utveckling framöver. Dessa nätverk har redan visat hur man driver digitala projekt framåt med stor genomslagskraft.
– Vi kommer även att fokusera på att skräddasy upplägget för varje artist och diskutera vad artisten egentligen vill eftersom det blir allt vanligare att till exempel en del artister vill vara sin egen label idag medan andra artister vill/behöver ett etablerat major- eller mindre independentbolag. Artistens talan är otroligt viktig för mig. De har ju talang av en anledning, sen är det min uppgift att vägleda och få artisten att känna sig trygg i deras arbete och mål.
Vad är din egen bakgrund?
– Jag är uppväxt i Västerås och som en naiv 17-åring hoppade jag av gymnasiet efter en abstinens efter att jobba i musikbranschen och hade ett väldigt tydligt mål att jobba inom A&R och management. Efter ett år av tjatande så kom jag in som praktikant hos Robert Skowronski (A&R) på Warner Music Sweden som verkligen satte min boll i rullning rakt in i den svenska musikbranschen. Efter cirka ett år av arbete som praktikant och på konsultbasis så gick jag vidare till independentbolaget Stockhouse där jag jobbade som A&R, manager och agent i två år som sedan ledde till en snabbvisit på Live Nation Sweden som agentkonsult, innan jag bestämde mig för starta Managemusic Sweden.
Vad gör ni just nu?
– Först och främst kommer vi fokusera på att utbilda de artister jag jobbar med i hur branschen verkligen fungerar. Jag har träffat på väldigt många artister som inte riktigt har fått en chans att förstå hur alla olika delar fungerar innan de har blivit inslängda i karusellen. Sen jobbar vi även hårt med kommande releaserna och så fortsätter vi att knyta nya samarbeten för framtiden.
Om du tittar på svensk musikbransch i allmänhet, vad ger du för betyg?
– Jag tycker att svensk musikindustri håller en hög nivå samt har en nyfikenhet på och effektivitet för resten av världen och jag tycker att det är otroligt roligt att fler och fler branscher utifrån kommer in och tar plats, Men sen kan jag tycka att branschen i Sverige är lite blyg och försiktig ibland för att testa nya vägar och rullar gärna på i ett och samma spår. Utvecklingen tar tid men vi blir bättre och tar försiktigt ett steg i taget som vilken bransch som helst. Branschen i helhet får 8 av 10 möjliga!
Lars Nylin