4 juni 2018

MUSIKFÖRLÄGGARNA Ny grafisk form

En flagga, ett M, en not och en blixt – Musikförläggarna har skaffat sig ny kostym.

Den uppmärksamme kanske har lagt märke till att Musikindustrins ena moderorganisation Musikförläggarna börjat smyga in en ny grafisk profil lite här och där. Förra veckans nyhetsbrev blev det första smakprovet men hemsidan får inom kort samma uppfräschning.

Den nya logon, profilen och kommande webbdesignen är framtagen av designbyrån BankerWessel. Musikförläggarna bad designern Jonas Banker att berätta hur logon kom till:

”Ända sen vi gjorde om den grafiska formen till Musikförläggarnas Pris så har vi längtat efter att ta itu med Musikförläggarnas grafiska profil. Nu har vi äntligen fått göra det. Att göra ett märke handlar om att hitta en form som kan representera en hel verksamhet på ett bra sätt. Det ska kunna fungera litet på sociala medier men samtidigt förstoras till oändlig storlek. Det ska också kunna folieras, stansas och färgas in utan att tappa i karaktär. Efter flera skisser så landade vi i att arbeta med noten. En neutral utgångspunkt. Noten utvecklades efter flera vändor till ett ’M’ med duplicerade flaggor tänkt att sprida Musikförläggarnas värderingar och verksamhet. ”

Lars Nylin

Se mer av BankerWessel på Instagram: @bankerwessel