29 maj 2018

JOHANSSON om Sound Royalties, Spotify, Billboard mm

Efter två års konflikt föll domen mot Spotify i en amerikansk domstol förra veckan. En miljard kronor ska tjänsten betala till förlag och låtskrivare. Det och annat från Johansson.

En distriktsdomstol i USA har beslutat att Spotify ska betala 112,5 miljoner dollar i skadestånd till låtskrivare och förlag på grund av felande mekaniska licenser. Av dessa ska 43,55 miljoner dollar betalas omgående till den fond som upprättats för att fördela pengarna.

Bakgrunden är en process som pågått ett par år, där bl.a. Melissa Ferrick och David Lowery stämt Spotify med s.k. class action, d.v.s. stämningarna gällde inte enbart dem själva utan de företrädde alla andra som var i samma situation.

Delar av den amerikanska förlagsbranschen är dock missnöjda med beslutet. Inte minst Wixen Music Publishing (Janis Joplin, Neil Young etc) som krävde 1,6 miljarder dollar, och som i ett officiellt uttalande uttryckte sin besvikelse:

”The Settlement Agreement is procedurally and substantively unfair to Settlement Class Members because it prevents meaningful participation by rights holders and offers them an unfair dollar amount in light of Spotify’s ongoing, willful copyright infringement of their works.”

Spotifys aktie gick upp något på beskedet, som innebär att Spotify behövde betala mindre än väntat till rättighetshavarna. Aktien låg i slutet av förra veckan kring 155 dollar.

—–

Apple Music meddelar att man nu har 50 miljoner prenumeranter, och fortsätter hålla takten av 2 miljoner nya prenumeranter i månaden. De senaste siffrorna från Spotify säger 170 miljoner prenumeranter, varav 75 miljoner betalande.

YouTube Music, som lanserades i Australien, Nya Zeeland, Mexiko, Sydkorea och USA förra veckan har nu en ”Kommer snart” svensk sida där man kan anmäla sig för att testa tjänsten när den lanseras här.

music.youtube.com

—–

Sound Royalties har startat något man kallar Edge Funding Program som ska hjälpa indies och artister med finansiering. Programmet lånar ut pengar i form av förskott på framtida intäkter från t.ex. distributörer och SoundExchange. Sound Royalties har tillgångar på närmare 160 miljarder kronor.

Lil Wayne är den senast i raden av artister som använt sig av Sound Royalties för att kunna finansiera olika projekt. Alex Heiche, grundare och CEO, säger:

– We have made significant gains in easing the flow of funding on the publishing copyright side of the music business. As we continue to expand in providing all things money for music, this program significantly advances our support for the master side of the music industry.

www.soundroyalties.com

—–

Från den 1 juli kommer Billboard att förändra sin Hot 100 Singles Chart. YouTube-strömmar har sedan några år tillbaka varit lika mycket ”värda” som strömmar på t.ex. Spotify, något som nu förändras.

En ström på Apple Music, Spotify, Tidal etc kommer vara värd en poäng, medan en visning på YouTube, Vevo och andra videotjänster kommer vara värda 0,67 poäng. Strömmar via webbradio som t.ex. Pandora kommer i sin tur vara värda ett halvt poäng.

Under nästa år kommer Billboard dessutom att separera mellan strömmar från premium on demand streamingtjänster och strömmar från tjänster som har en begränsad katalog eller begränsad interaktivitet, som kommer bli mindre värda för topplistan.

—–

Spotify har lanserat The Game Plan, kurser som ska hjälpa artister att ”spela spelet” bättre. Bland kurserna finns t.ex:

– Getting Your Music Up,
– Building Your Artist Profile,
– Promoting Your Work,
– How To Read Your Data.

Lärare i kurserna är dels personer som jobbar på Spotify samt andra kunniga branschpersoner.

artists.spotify.com/videos/the-game-plan

—–

Svenska Soundation, en inspelningsstudio online, har tagit in 4,3 miljoner kronor i nytt kapital. Tjänsten har 75 000 användare och grundades år 2009 av Adam Hasslert.

www.soundation.com

—–

Streamingtjänsten Mixcloud har ingått ett multiterritorialt licensavtal med STIM, PRS och GEMA genom ICE. Tjänsten har 17 miljoner användare och 12 miljoner DJ-set, radioshower och podcasts.

www.mixcloud.com

—–

Lästips: Rob Stringer Talks Spotify, YouTube, The Orchard and Sony’s ‘Aggressive Investment’ In Data Tools

Daniel Johansson