29 maj 2018

FÖRLAG Jessica Brandt blir Director of A&R på Universal Music Publishing

För Jessica Brandt har ökad jämställdhet i musikbranschen länge varit en fokusfråga. Nu blir hon själv första kvinna på positionen Director of A&R på Universal Music Publishing Scandinavia.

Tjänsten som Director of A&R innebär utökat ansvar och förtroende att utveckla och bygga ut a&r-avdelning och roster på Universal Music Publishing där Jessica Brandt varit i tio år, varav de fem senaste som A&R.

– Det känns otroligt kul. Många hoppar ju runt mellan bolag för att växa karriärmässigt eftersom det ibland kan vara svårt att göra det internt. Men Universal har visat att de vill satsa på mig och bekräfta mig i mitt arbete. Jag har också under de här tio åren haft en chef som gett mig mycket luft under vingarna och förtroendet att prova på olika saker.

Den nya rollen intar hon som första kvinna på förlaget.

– Jag jobbar på ett bolag som verkligen tagit jämställdhetsfrågan på allvar och där ett pågående arbete för ytterligare förbättringar ständigt sker. Både jag och Rebecca Edwards, som är Head of Licensing och sitter i ledningsgruppen, har bidragit till att lyfta jämställdhetsfrågan och lyfta varandra. I dessa tider är det svårt att ducka problematiken och klimatet i vår bransch. Vi jobbar gemensamt för att göra bolaget mer progressivt.

Jessica Brandt tillsammans med Soleima (t.v.) som är det senaste tillskottet till UMP:s roster.

Även rostern blir mer och mer jämställd, och Jessica är en av dem som axlat ansvaret för det. Bland annat i form av initiativ som Rec Collective, en producentkurs för kvinnliga låtskrivare som hölls 2015, och Yes Ma’am, ett låtskrivarcamp för kvinnor, som görs i samarbete med artisten/låtskrivaren/producenten Caroline Ljungström. Yes Ma’am har genomfört två camps och ett till är planerat. Jessicas roll är att hjälpa till att engagera låtskrivare och producenter för projekten.

– Det var svårare att hitta kvinnliga producenter när vi gjorde Rec Collective än det är nu och det är en jättepositiv utveckling. Det kommer många kvinnliga producenter från Musikmakarna, där jag sitter i ledningsgruppen. Det är min vardag: Stockholm – L.A.  – Övik (skratt).

L.A. har blivit ett andra hem för många svenska låtskrivare och producenter de senaste åren. För Jessica innebär det att hon måste kommunicera med folk som vaknar lagom till att hon själv precis nattat sitt barn. Några normala arbetstider går inte att upprätthålla. Men kreativiteten anpassar sig ändå inte efter kontorstider. Jobbet är hennes liv, säger hon utan att låta det minsta ledsen.

– Universal Music Publishing fick en kvinnlig världschef för några år sen, Jody Gerson, som liksom jag är mamma och ensamstående. Det har genomsyrat bolaget. Hon är en förebild. Vi pratar mer om jämställdhet och om den humana sidan av allt vi håller på med. Vi är människor och vi måste ta hand om varandra.

Jody Gerson är själv A&R och det genomsyrar allt hon gör, säger Jessica.

– Det är “songwriters first”, i alla genrer. En annan positiv förändring är att vi har fått mer resurser till vår lokala a&r-avdelning. Det är tydligt för huvudkontoret i L.A. hur mycket talang som kommer från Sverige och vi samarbetar nu tajtare än någonsin med sessions och artistresor.

Bland Jessicas aktuella projekt just nu finns artisten och låtskrivaren GRANT, som blev en snackis efter sina framträdanden på Grammis och by:Larm. Debutalbumet släpps den 1 juni.

– Vi höll kontakt i nästan ett år innan vi sajnade. Man behöver lära känna varandra innan avtalet trillar på plats. Relationen och förtroendet är “key”.

Även Lune, som skrivit mycket åt andra artister, kommer snart med ett eget album. Amanda Winberg, som kom tvåa i Idol 2015, gör nu musik under namnet amwin och skriver för fullt på nytt material, bland annat ihop med Calle Lehmann, som Jessica jobbat tajt med ett tag.

– Med Amanda drog vi i bromsen för ett år sen och profilerade om hela hennes artisteri, för att utgå från vad hon är och vad hon vill säga. Nu har Island i England klivit på.

Rösten får liv när Jessica pratar om samarbetet med olika låtskrivare och kollegor. Hur hon och Jonas Wikström (EVP Creative /A&R Nordic) hjälps åt i sina projekt. Den familjära stämningen när både VAZ och Lune har kunnat skriva ihop med Agnes och hur låtskrivaren Calle Lehmann varit involverat i att få fram visionerna hos amwin.

– Det är så makalöst fint! Sen får man ta en dag i månaden i fosterställning och grina för att man är så trött (skratt).

Just nu är klimatet i förlagsbranschen väldigt bra, tycker hon. Hon hör av sig till andra förläggare för samarbeten mest hela tiden, något som tidigare inte varit riktigt kutym i Sverige.

– Men låtskrivarna hittar ju fram till varandra oavsett. Och det som är bäst för låtskrivaren måste alltid vara i fokus. Kreativiteten kommer i första rummet.

Christel Valsinger