3 april 2018

JOHANSSON om Spotify, Amazon, Youtube/Genius mm

Gårdagens historiska händelse, inledningen av handeln med Spotify-aktien på New York-börsen, blev en ganska intressant, men samtidigt tråkig historia. Det och annat från Johansson.

Medier runt om i världen tävlade under tisdagen med vilka superlativ som skulle användas i rubrikerna kring Spotifys börsintroduktion. Jämfört med den referensnivå som NASDAQ hintat om innan, 132 dollar per aktie, ökade värdet på aktien innan börsens öppning rejält, till 166 dollar per aktie.

Det var nog många i musikindustrin som satt klistrade vid sina devices när börsen öppnade i USA 09.30 lokal tid igår. Men, det blev lite av ett antiklimax, eftersom det dröjde tre timmar innan aktien kom upp för ”vanlig” handel och det gick att följa någon officiell kurs. Under den interna hanteringen innan lade sig aktien i spannet 165-167 dollar, vilket gav Spotify en värdering på ca 30 miljarder dollar, just då.

När aktien sedan blev tillgänglig för den offentliga marknaden, blev det lite större volym på handeln, aktien sjönk resten av dagen och landade till slut på 149,01 dollar. En nedgång med totalt 10,2 procent från när aktien gick att handla med som vanligt, med någon form av stöd kring 150 dollar. Generellt var det en mycket försiktig handel, köparna var helt enkelt avvaktande, stundtals hände det ingenting.

Grundarna, Daniel Ek och Martin Lorentzon, hade registrerat försäljning av egna aktier till ett värde av ca 6 miljarder dollar, på de inledande nivåerna. Innan du reagerar ”jag visste det, de är bara ute efter att tjäna pengar”, bör nämnas att en viss volym är nödvändig för att aktien ska bli intressant. Det kan vara så att Ek och Lorentzon lite ”tvingats” att sälja av större delar av sitt eget ägande tidigt, eftersom det kan finnas många investerare som inte vill sälja av ännu.

Men, jag ska villigt erkänna att jag blev lite förvånad över att grundarna säljer av direkt i början såpass mycket. De behåller så klart fortfarande kontrollen över bolaget, och Daniel Ek uttryckte i en intervju med CBS att det här handlar om långsiktighet. Samtidigt, ingen normal människa tackar väl nej till att få en mångmiljardåterbäring på dygnet-runt-arbete under 12 år. Det kanske skaver lite för en del i musikbranschen, men skoskav går snabbt över, så länge de båda fötterna fortsätter springa hela loppet och vinner för laget.

Tillgången verkade hur som helst större än efterfrågan när handeln öppnade på riktigt den första dagen. Totalt är det en tredjedel av ordinarie aktier som registrerats till försäljning. Telia hade redan sålt av alla sina aktier för några dagar sedan i den privata handeln, de tackade för sig i ett gulligt pressmeddelande, och är ute ur leken. Sony Music Entertainment hade valt att inte registrera några aktier alls till försäljning, vilket ur ett musikindustriellt perspektiv känns helt rätt. Det skickar en signal. Samtidigt som 15 procent av de aktier som registrerats till försäljning kom från anställda och andra privata personer, varav några säkert gjorde sig en fin förtjänst igår, och kommer fortsätta kunna göra det under de kommande dagarna.

I stort sett alla medier runt omkring i världen presenterade alltså börsintroduktionen som en fullständig succé. Och javisst, jämfört med referensvärdet blev det en god ökning. Men, varför? Kan man tänka sig att det fanns ett intresse i den inledande stängda handeln att få upp värdet rejält fram tills dess att aktien skulle ut på den ”riktiga” öppna marknaden?

Den stora uppmärksamheten kring Spotify kommer hur som helst göra att hela streamingmodellen kommer att betraktas under lupp, och analyseras detaljerat av mäklare runt hela världen framöver. Varenda liten nyhet från Spotify kommer engagera skjortor med slips och dyra skor i vareviga finanslekstuga.

Smarta ekonomiska analytiker kommer nu på allvar börja lära sig att förstå hur musikbranschen verkligen fungerar, för att se hur man på bästa sätt gör pengar på musik. Den här börsintroduktionen handlar nämligen inte bara om Spotify, den handlar delvis också om hela streamingmodellen, eller snarare prenumerationsmodellen, och i ett ännu större perspektiv om hela musikindustrin.

Känner du dig lite spänd och kanske t.o.m. lite nervös inför det nya kapitlet i romanen om den inspelade musikens historia? Det är lugnt. Det gör alla. Inklusive Daniel.

—–

Intäkterna från downloads har sjunkit mycket snabbt de senaste åren i USA. Från 1,33 miljarder dollar år 2013 till 554 miljoner år 2017. Se nedan just publicerade siffror från Statista.

Amazon meddelar därför att man den sista april kommer att stänga ned sin molntjänst för musik, vars syfte var att man som användare kunde ladda upp musik man hade köpt för att få tillgång till dem vart som helst. Men, med streamingen är den sortens tjänster inte längre lika intressanta.

Amazon meddelar också att man har dubblerat antalet betalande användare på sin á la carte on demand Unlimited-tjänst, som är en direkt konkurrent till Apple Music och Spotify. Utan att avslöja exakta siffror säger man att man har ”tens of millions” betalande, vilket i så fall skulle placera Amazon i närheten av de båda konkurrenterna.

Det är framför allt försäljningen av Amazons smarta högtalare Echo (som var en mycket populär julklapp i USA) som ligger bakom tillväxten. Steve Boom, Vice President för musikområdet på Amazon kommenterar utvecklingen:

– There’s been a lot written about streaming and about smart speakers, but still talk about it as if this is some future state. We know better than that — it’s actually happening right now. We wouldn’t have grown to this scale if it hadn’t been happening already. Our goal has been to expand the premium streaming market segment, not to run in a horse race with the other players each going after the same demographic.

—–

Genius och Youtube har tillsammans lanserat ”Song Stories”, ett sätt att skapa en berättelse runt omkring en specifik låt. Genom att kombinera intervjuer och textmaterial med innehåll från Youtube, som t.ex. live-versioner av låten, behind the scenes och annat, skapas storyn kring hur låten kom till, släpptes o.s.v. Än så länge finns endast ett tiotal Stories, men många fler är tänkt att släppas framöver.

Lyor Cohen, Global Head of Music på Youtube, säger:

– At YouTube we’re working every day to push the envelope and find new ways to enhance the overall music experience by better connecting artists and fans. This project with Genius provides a more immersive way to explore music – it’s the perfect example of innovating in pursuit of this goal.

Song stories finns tillgängligt både genom Genius mobilappar och på webben.

www.genius.com/song-stories

—–

Den 3-9 september 2018 genomförs Music Tech Fest i Stockholm, på KTH. Det är en musik- och teknikfestival för forskare, kreatörer och utvecklare att testa och utforska nya lösningar och diskutera teknikutvecklingen.

Nu är det klart att Imogen Heap kommer att gästa festivalen, och presentera några av sina egna innovationer. Hon kommer också att leda ett av labben och medverka i festivalen som moderator. Hon säger:

– I am very much gearing up and looking forward to a giant sharing of ideas at the brilliant Music Tech Fest this year, wearing my three big passion hats of creativity, technology and business with Music, MI.MU and Mycelia.

www.musictechfest.net

—–

Warner har köpt A&R-verktyget Sodatone, som samlar in data från sociala medier, streamingtjänster och andra plattformar och med hjälp av maskininlärning försöker förutsäga morgondagens lyckade artister. AI-tekniken ska användas för att hjälpa de mänskliga A&R´s på Warner att kunna ta bättre beslut.

Max Lousada från Warner, kommenterar uppköpet:

– At Warner Music, we’re creating an entrepreneurial environment where art and technology thrive together. They understand that A&R instinct has always been informed by different types of data, and have created a tool that brings new sophistication and foresight to creative decisions. As the youngest member of our growing family of brands, Sodatone will help to differentiate us in the search for the superstars of tomorrow.”

www.sodatone.com

—–

Läsvärt: Everybody’s Talkin´ – Smart Speakers & their impact on music (PDF)
En rapport från BPI och ERA (Entertainment Retailers Association), sammanställd av Music Ally, om smarta högtalare.

Daniel Johansson