McDonald’s har fått Stimgitarren 2017. Restaurangkedjan får priset för att de under detta år tagit ett nytt helhetsgrepp om musiken på sina restauranger och enligt Stim visar vägen för hur man kan skapa värde med musik. Stimgitarren delas sedan 2002 ut för att hylla företag, organisationer och föreningar som bidrar till att musikskapare får ersättning.
– Det är mycket glädjande att få ge Stimgitarren till ett företag som så tydligt tagit ett helhetsgrepp kring musiken. McDonald’s har gjort musikupplevelsen till en viktig och naturlig del i besöket. Med Stimgitarren vill vi uppmärksamma företag, organisationer och föreningar som ser hur musiken tillför värde till en verksamhet och vill bidra till att musikskapare får betalt när deras musik spelas, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim.
– Vi har beslutat att se musik som marknadsföring, så att få Stimgitarren betyder jättemycket, säger Rickard Berthold, Digital Lead på McDonald’s Sverige.
Lars Nylin
Bilden: Rickard Berthold och Ulf Dannberg från McDonald’s Sverige tar emot Stimgitarren