25 september 2017

JOHANSSON om Alibaba, Facebook, Pandora, Youtube, Patreon mm

Kommer Facebook lyckas skapa en global avtalslicens för musik? Kommer Youtube’s funktion ”Sponsorships” generera mer intäkter till kreatörer? Och hur stora är Alibaba egentligen på väg att bli? Frågor som kräver svar…

Den amerikanska streamingtjänsten Pandora och radioaktören SiriusXM kommer allt närmare varandra. I juni köpte Sirius in sig till ett värde av 172,5 miljoner dollar i tjänsten och i förra veckan köpte man in sig för ytterligare 307,5 miljoner dollar, allt enligt den plan som tidigare lagts fram.

I samband med detta går Sirius styrelseordförande, CEO och CFO också in i styrelsen för Pandora. En tydlig signal om att SiriusXM nu är beredda att styra skutan. Det kommer bli intressant att se vad som händer med Pandora framöver och på vilket sätt tjänsten kommer att integreras i SiriusXM’s nuvarande utbud.

Pandora släppte för ett halvår sedan en ”Spotify-konkurrent”, d.v.s. on demand streaming för 9,99 dollar i månaden. Men antalet användare har inte strömmat till tjänsten, enligt Variety betalar ca 400 000 amerikaner för Premium.

—–

Facebook är på gång att lansera sin Youtube-konkurrent ”Watch”, och som ett led i detta rapporterar Bloomberg att tjänsten för samtal med rättighetshavare i musikbranschen om att lösa en global avtalslicens, för alla rättigheter. Enligt Bloomberg skulle Facebook vara villiga att betala ”hundratals miljoner dollar” för en sådan one stop shop-lösning, och diskussioner ska ha pågått i flera månader.

Det är inte första gången som Facebook har försökt hitta licensieringslösningar för spridningen av musik på plattformen, men kanske gör Zuckerberg och Co ett allvarligt försök nu när man satsar så hårt på Watch.

Samtidigt småler undertecknad lite över det omöjliga uppdraget, det vore verkligen historiskt om Facebook lyckades hitta en sådan global mega-lösning som inkluderade all musik och alla rättighetshavare. Istället nöjer jag mig med att konstatera att det inte är första gången som en tekniskt inriktad aktör plötsligt kommer på ”just ja, vi måste ju lösa rättigheterna också”, sådär lagom till release…

—–

De holländska operatörerna Ziggo och XS4ALL har blivit ålagda att blockera The Pirate Bay för sina kunder, efter att ha överklagat tidigare domar och tagit saken vidare till EU-domstolen. I juni i år avgjorde EU-domstolen att varje EU-land har möjlighet att själv besluta om operatörer i landet ska blockera sajten eller inte, och lade också till att The Pirate Bay bedriver en illegal verksamhet. I Holland ligger nu den slutliga bedömningen hos landets högsta domstol.

The Pirate Bay har sett ett uppsving under den senaste tiden och är återigen den mest besökta torrent-sajten i världen. Webbplatsen är rankad på plats 88 som den mest besökta av alla i världen, och USA står för den största trafiken. Kanske intressant i sammanhanget är att Google är den tjänst som driver mest trafik till The Pirate Bay följt av Youtube som tvåa. Allt enligt Alexas statistik hämtad den 25 september.

—–

Alibaba Group har startat en avdelning under sin Digital Media and Entertainment Group som ska fokusera på livebranschen. Alibaba köpte upp Kinas största biljettjänst Damai tidigare i år, störst inte bara för konserter utan också för sport och andra evenemang.

Även tjänsterna MaiLive och Maizuo finns med i konceptet. Målet med den nya satsningen är bl.a. att hitta synergieffekter mellan de streamingtjänster som Alibaba driver och livekonserter.

Yu Yongfu, chef för Digital Media and Entertainment Group på Alibaba, beskriver det heltäckande vertikala målet tydligt och klart: ”To put it simply, our mission is to allow those who have fun shopping at Alibaba to truly live at Alibaba. So in addition to shopping, we would like them to spend more time watching videos with us, getting information from us and listening to music with us, to come and game with us, among many other things.”

Alibaba Group blev under 2017 ett av de tio mest värderade bolagen i världen, med en värdering på över 300 miljarder dollar. Bolaget är också det högst värderade i Asien, efter att under flera år bedrivit en mycket aggressiv strategi för uppköp av andra tjänster och företag.

Jack Ma, grundare av Alibaba, hävdar att han kom på namnet på ett café under en resa till San Fransisco och genast registrerade domänen när han kom hem. Han passade också på att registrera Alimama, ”in case someone wants to marry us!”

—–

RIAA rapporterar att intäkterna till masterägare i USA ökade med 15 procent under det första halvåret 2017 jämfört med samma halvår 2016. Streaming stod för 62 procent av intäkterna, med en ökning på hela 48 procent under samma period.

RIAA gör en prognos att 2017 skulle kunna innebära över en biljon strömmar i USA, alltså tusen miljarder strömmar, inkluderat radiotjänster som t.ex. Pandora (men inte Youtube).

—–

MIDiA har undersökt hur stora de olika musiktjänsterna är i USA, Kanada, Storbritannien och Australien. Youtube är den största tjänsten för musik, men Spotify har snabbt vuxit och närmar sig. I Storbritannien har Spotify t.ex. gått om Youtube som den mest använda tjänsten för musik i åldersgruppen 16-19 år.

En annan utveckling är tillväxten hos appar som fungerar som ”music messaging”. Dubsmash har sett en kraftig ökning av antalet användare. Precis som Musical.ly kan användare av appen välja musik och sedan spela in videos till den, lägga på effekter och dela.

En grafisk sammanställning av undersökningen finns att se här.

—–

Donationstjänsten Patreon har fått in hela 60 miljoner dollar i nytt kapital. Patreon fungerar främt som ett ”lager” för mikrodonationer ovanpå befintliga tjänster, och prognosen är att tjänsten kommer fördela 150 miljoner dollar till kreatörer under 2017.

Även Youtube satsar på modellen att kunna bidra direkt med pengar till kreatörer istället för att enbart utsättas för reklam. Till en början finns funktionen ”Sponsorships” i beta inom gaming-genren, men har också utökats till att fungera för vissa utvalda musiker.

I den nuvarande testmodellen kan användare betala 5 dollar i månaden för att prenumerera på enskilda kanaler och får då exklusiva digitala goodies som t.ex. en badge som syns bredvid ens eget namn. Enligt The Verge kommer Youtube möjliggöra ”Sponsorships” för många fler Youtubers under de kommande månaderna.

Daniel Johansson