Den Stockholmsbaserade amerikanske mångsysslaren Michael Blair är mest bekant som trumslagare, men har även ettantal tunga låtskrivarerfarenheter. I den aspekten är han även i sommaren ansvarig för en låtskrivarcamp i Orsa.
Vad är bakgrunden till campen?
–Det började med att Janne Bäckman (sångare Hellzephyrs, journalist, kommunikationsansvarig Orsa Kommun) bjöd in mig till konferensen Orsa Musik för tio år sedan. Våra workshops i låtskrivande och samarbeten fokuserar på att frigöra kreativitet, ifrågasätta rutiner, att identifiera styrkor och svagheter, och att konfrontera skrivkramp. Vi använder ett antal tekniker och lösningar för att få låtskrivarens fantasi och uppmuntrar till teamwork och generositet. Olika gästartister har fungerat som mentorer, som Magnus Carlson, Staffan Hellstrand, Lasse Lindbom och Py Bäckman. Bland årets gäster finns Peter Morén och Tommy Liljegren (Stonecake). Eventet är delsponsrat av Orsa Kommun och Dalapop.
Vad toppar ditt eget cv som låtskrivare?
– För texter och cowrite Weeping Willows album Endless Night och albumet Into med The Rasmus. Gällande låtskrivande musiken till beatlegenden Allen Ginsbergs album The Lion For Real.
Apropå utbildning i dina gebit: vad är det bästa du läst om låtskrivande och produktion?
– Jag är en sån som tänker ”how do people think?” så tipsen blir om låtskrivande: Tunesmith av Jimmy Webbhttps://www.amazon.com/Tunesmith-Inside-Songwriting-Jimmy-Webb/dp/0786884886 och om låtskrivande Behind the Glass vol 1 and 2 av Howard Massey https://www.amazon.com/Behind-Glass-Record-Producers-Softcover/dp/0879306149
Vad händer under resten av året?
– Jag håller just nu på att utveckla projekt som går ut på att etablera sätt att kommunicera och etablera ”communities” i konstsammanhang, multikulturella uttryck med naturliga berättare/trumslagare/dansare, och att skapa möjligheter för svenska låtskrivare att få samarbeta med framgångsrika internationella. Jag är alltid på jakt efter sätt att hjälpa människor att skapa sina bästa verk.
Lars Nylin
Foto Cato Lein