26 juni 2017

DIGITALT Stenbeck in, Parker och Pärson ut ur Spotifys styrelse

MI brukar sällan skriva om bolagsstyrelser. Men när bolaget är Spotify och styrelseförändringar bland annat innebär de första kvinnorna i bolagets styrelse är det läge för undantag.

Ett halvt år innan Spotifys förmodade börsintroduktion i New York händer det saker i bolagets styrelse. Några som varit med ett tag lämnar, mest spektakulärt namn av dessa är Napstergrundaren Sean Parker, medan en ny kvartett kommer kommer in, bland dessa två kvinnor.

Ur svensk synvinkel är det intressantast att Kinnevikkoncernen blir representerad av Cristina Stenbeck. Därtill ansluter Walt Disneys f d operative chef Tom Staggs, den förre Youtube-chefen Shishir Mehrotra respektive Padmasree Warrior, USA-chef för det kinsesiska elbilsföretaget NIO.

Som vanligt har Spotify själva legat lågt med förändringarna, källorna har varit medier som Financial Times.

Ut går utöver Sean Parker även Klaus Hommels, grundare av riskkapitalbolaget Lakestar och Pär-Jörgen Pärson på svenska Northzone, Pärson har varit med som investor i Spotify från start 2008.

Förutom de fyra nya namnen ingår Netflix innehållschef Ted Sarandos och grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon i bolagets kommande styrelse.

Till webbtidningen Breakit säger Pärson om att han lämnar efter nio år: ”Det stämmer. Spotify har gått från att vara 20 anställda när vi investerade till att vara över 3000. Nästa steg är att frikoppla styrelsen mer från ägandet, vilket är en naturlig utveckling när man bygger ett bolag för de mer publika marknaderna”.

På frågan ”Vad tar du med dig från din tid med Spotify?” svarar Pärson till Breakit:

”Jag har varit med i nio år och haft förmånen att vara med på en otrolig resa. Det har varit kul att se hur bolaget alltid varit i framkant, både när det kommer till teknik- och produktutveckling, men också i rekryteringar. I princip varje styrelsemöte har jag blivit överraskad i hur kreativt och strategiskt de tänker. De har aldrig varit nöjda med den position Spotify har, utan alltid velat öka tempot, gå ett steg längre och utveckla produkten”.

Nyligen bekräftade Spotify att man planerar en börsnotering. Noteringen kan enligt bedömare komma att ske med en värdering upp mot 13 miljarder dollar, motsvarande 113 miljarder kronor. I förra veckan framkom att Spotifys senaste bokslut visar en förlust nära 4 miljarder kronor, men omsättningen steg samtidigt med 50 procent till 29 miljarder kronor.