5 juni 2017

MI-enkät: mål på Midem 17

I veckan inleds Midem i Cannes. Numera är Midem inte samma branschmagnet som förr, men åtskilliga ledande svenska musikentreprenörer är där. MI har kollat med några av dessa vad de har för primära mål med närvaron.

Frågan: vad hoppas du på av årets Midem?

Jesper Thorsson, Export Music Sweden:

”Efter två års uppehåll utan ExMS-monter och nu med en rimlig deal från Midem testar vi i år en mindre monter och arrangerar en del andra aktiviteter. Vi gör det tillsammans med STHLM Music City. Att Midem fortfarande är relevant är det inget snack om. Vill man till exempel träffa bransch från Asien utan att resa till Asien är det ett ypperligt tillfälle då Midem inte längre krockar med det kinesiska nyåret. Jag hoppas att montern funkar bra som plattform och att mina egna möten med både gamla och nya kontakter inför kommande mässor och delegationsresor faller väl ut. Vi ser fram emot att träffa alla svenska delegater på plats!”

Elisabet Widlund, Musikförläggarna ’

”Jag går rakt på sak. Målet är en EU-lagstiftning som säger att musikskapare har rätt till skälig ersättning från digitala plattformar som Google och Youtube. Att lagstiftningen anger att de måste ta ansvar för den skyddade musik som finns i deras tjänster. Och att de måste förhandla med rättighetshavarna. Musikförläggarna är i Cannes för att träffa vår internationella organisation som har huvudkontor i Bryssel. Att möta dem regelbundet är viktigt för att lyckas med vårt lobbyarbete och de digitala plattformarnas ansvar är vår mest prioriterade fråga just nu.”
Patrik Larsson, A&R Playground Music Scandinavia AB:
”Midem är utan tvekan modern till alla musikkonferenser. Det är den man utan tvekan besökt mest under sin karriär inom branschen. Varit där sedan mitten av 90-talet. Så klart har den ändrats, som industrin i stort och ett stort misstag enligt många var bytet av datum från Januari till Juni. Det känns som att det är färre som åker för varje år men å andra sidan kanske mindre bullshit och mer business. Samtidigt har dem ändrat koncept och verkar jobba mycket mer modernt och brett inom allt från ny teknik till synch, branding och det verkar ha blivit en bra grund för nya artister att lära sig om branschen och knyta värdefulla kontakter. Åker för andra året ner för att sitta med i div paneler och har i år även involverats i deras globala Artist Accelerator Program som jag ser fram emot. I övrigt träffar man kollegor, nya som gamla, från hela världen och det kommer alltid något värdefullt ur dessa resor. Sammanfattningsvis vill jag fortsätta tro på Midem som konferens och att dem håller sig relevanta.”
Eva Karman, Smilodon/Karman Artist Law & Rights Management:

”Mitt främsta mål inför MIDEM är att sprida ordet om electro pop duon I Am Karate, som utgörs av Erika Soldh Ahlström och Marta Pettersson. De har mycket coola grejer på gång, både som artister, låtskrivare och producenter, inklusive ett par grymma features på internationella artister som vi hoppas släpps inom kort. Söker också nya partners på synkområdet för Smilodons katalog.  Rent krasst är väl MIDEM värdefullt främst som en mötesplats. Det är bra att träffa människor man ska jobba med helt enkelt. Var och hur man gör det bäst varierar beroende på vad man söker. Jag har gjort något års uppehåll, men annars deltagit varje år sedan 1997. Mycket har förändrats sedan de första åren med 10 000 deltagare, enbart musikbolag, vilket förstås speglar branschens förändringar.  Det ska bli trevligt att åka ner med lite friska ögon, och förhoppningsvis återvända med nya tankar. Försöker alltid ha rimliga förväntningar, och åtminstone väderprognosen ser väldigt rimlig ut.”

Andreas Liffgarden, Soundtrack Your Brand:

”För oss på Soundtrack Your Brand är MIDEM är ett effektivt sätt att träffa skivbolag och publishers. På några dagar kan vi göra det som annars skulle tagit veckor och dessutom spara både pengar och miljö genom att slippa ett antal flygresor. Rivieran på sommaren är så klart också en bonus trots rykten att Majestic chockhöjt priserna på GT i år…”

Inge Severin, Musikindustriveteran:

”Tycker det är bra att på ett kostnads och tidseffektivt sätt träffa branschkollegor, kunder, leverantörer och vänner från hela världen på ett ställe. Ser även fram emot att träffa så många som möjligt som jag inte känner eller har träffat förut – därför har jag aldrig en full kalender, utan lämnar utrymme för det. Jag hoppas även att Reed-MIDEM organisationen har tagit till sig tidigare kritik och fortsätter att förnya formatet för att helt ut kunna möta den nya industrin.

Johan Hargeby, Sound Pollution:

”För Sound Pollution är Midem en självklarhet. Det är där vi träffar våra viktigaste internationella partners. Faktiskt så är alla våra största och viktigaste partners där. Det är väl ett 10-tal av våra partners från världens alla hörn och samtliga kommer. Vi har sedan några år en tradition om en stor gemensam middag som på något vis blir en höjdpunkt. Det är ofta vid sådana mer informella sammankomster som man lär sig mest och knyter de riktigt långa och lojala relationerna. Jag har varit på Midem sedan tidigt 90-tal så jag har väl passerat 25 år nu och jag anser att Midem fortfarande är den bästa mässan rent affärsmässigt. Vi har över åren knutit otroligt mycket värdefulla kontakter på Midem, utan Midem hade vi inte kommit så långt som jag tycker att vi gjort inom det digitala området då det är där vi lärt känna de partners vi nu jobbar med över hela världen inom det digitala området. Det har varit och är en lång och vinglig resa, med alla ständiga förändringar. Som med allt annat gäller att ju mer man satsar och ligger i ju mer ”tur” har man.”

Lars Nylin