29 maj 2017

Nya ansikten på Export Music Sweden

Export Music Sweden har förstärkt organisationen med två personer, Åsa Lagerwall, kommunikatör respektive Filip Hiltmann, projektledare.

– Dessa nyrekryteringar av konsulter är ett led i att utveckla ExMS arbete och hantera fler projekt, säger ExMS:s VD Jesper Thorsson till MI.

Filip Hiltmann har en studiebakgrund inom medie- och kommunikationsvetenskap samt musikvetenskap, och kombinerar just nu tjänsten som projektledare för ExMS med konsultjobb på Lugers marknadsavdelning. Tidigare har han även varit kreativ konsult åt Sony/ATV.
– Det känns jättebra att vara del av en så framåtblickande organisation som ExMS, och att få jobba aktivt med att främja svensk musikexport. Min roll har hittills mycket handlat om att förvalta de ovärderliga kontakter som vi knyter på mässor och under handelsdelegationer, samt se till att dessa hamnar hos rätt personer. Den kommande tiden har vi en rad spännande projekt på gång, som kommer att generera mängder av viktiga kontaktmöjligheter för den svenska musikbranschen, säger Filip. Åsa Lagerwall har en bakgrund inom design- och inredningsbranschen där hon arbetat med PR och event under flera år. Idag är hon konsult och jobbar förutom med Export Music Sweden även med den nystartade kulturföreningen Podium. Hon kommenterar det nya uppdraget:
– Det känns otroligt kul att vara en del av ExMS, särskilt eftersom svensk musikexport ser ut som den gör idag. Rent kommunikationsmässigt vill vi nu jobba för att fler inom musikbranschen i Sverige ska kunna ta del av vårt arbete och våra projekt som vi har framöver.
Sedan tidigare finns Jesper Thorsson och Sofia Thurn (projektledare) på ExMS kansli i STIM:s hus på Hornsgatan i Stockholm.
Lars Nylin
Bilden från vänster: Sofia Thurn, Jesper Thorsson, Åsa Lagerwall och Filip Hiltmann.