16 maj 2017

JOHANSSON om Spotifys börsnotering, Pandora, Guvera, mp3s bortgång och annat

Om allt går som det ska kommer Spotify snart börsnoteras i USA. Vad kommer detta innebära för musikbranschen? Daniel Johansson menar i sin analys att det finns såväl stora risker som möjligheter, och passar samtidigt på att säga farväl till mp3. 

—–

Spotifys börsnotering

Under det sista kvartalet 2017, eller under det första kvartalet 2018, kommer Spotify, om inget oförutsett sker, direktnoteras på NYSE (New York Stock Exchange). Värdet som spekulerats kring är 13 miljarder dollar. Vid den senaste investeringen värderades bolaget till 8,5 miljarder dollar, och har som alla vet haft en fantastisk tillväxt under det senaste året.

Som jämförelse kan nämnas att Apples ”market cap”, dvs det totala värdet på USA-börsen, just nu är 812 miljarder dollar. Google ligger på 655 miljarder dollar. Pandora har en cap på 2,4 miljarder dollar, SiriusXM 22 miljarder dollar och Live Nation 7 miljarder dollar, bara för att nämna några få musikrelaterade bolag.

Vad kommer noteringen att innebära för såväl Spotify som för musikbranschen i stort?

Det finns självklart såväl risker som möjligheter med en börsnotering av aktien. Den första uppenbara risken är att Spotify blir direkt beroende av den amerikanska ekonomins utveckling i stort. Även om ett börsnoterat bolag med sund ekonomi kan ”stå emot” en kraftig generell börsnedgång, går det inte att komma ifrån att bolaget blir exponerat för helt andra makroekonomiska händelser.

Sedan Donald Trump blev president i USA har såväl New York-börsen som andra börser stadigt gått uppåt, även om vi har sett en stabilisering under de senaste veckorna. Många analytiker förväntar sig att den här ”Trump-effekten” är något temporärt och att många börsbolag nu är övervärderade.

Dow Jones, dvs motsvarigheten till svenska OMX30, indexet över de 30 största bolagen på NYSE, ökade från 17 888 punkter i november till 21 115 punkter den 1 mars, ett ganska historiskt rally.

Nu kommer det nog dröja ett bra tag tills dess Spotify-aktien kommer vara en del av Dow Jones-indexet, men det säger ändå något om det klimat som har kännetecknat inte bara den amerikanska börsen under det senaste halvåret, utan även de flesta andra börser runt om i världen.

Och det som åker upp, måste också…. Ja ni vet.

Spotify verkar inte ta in något nytt kapital genom nyemission av aktier vid börsintroduktionen, vilket kan tyda på flera olika saker. Ett skäl kan vara att investerare i bolaget skyndar på en notering för att få exit, och en direktnotering går helt enkelt snabbare. Flera av investerarna har varit med ett bra tag nu och söker säkert möjligheter att kunna sälja av andelar.

En direktnotering är också billigare jämfört med en notering med nyemission. Morgan Stanley, Goldman Sachs och Allen & Co har anlitats som rådgivare för att hjälpa Spotify inför noteringen, och det skulle kunna skilja åtskilliga miljoner dollar mellan de olika varianterna.

Ett annat skäl är att Spotify kanske inte ”behöver” ytterligare kapital. Sedan tidigare har Daniel Ek sagt att 40-50 miljoner betalande kunder borde göra att bolaget ska kunna visa svarta siffror, och där är man nu. År 2017 skulle alltså kunna bli det första året då Spotify går med vinst.

De nya avtalen med masterägarna bör rimligtvis också bättra på Spotifys kassa, där Spotify får behålla en större andel av intäkterna mot att bolagen i högre grad kan styra ”release-fönster” på tjänsten mellan premiumanvändare och gratisanvändare.

Men, som sagt, en direktnotering gör också aktien direkt beroende av vad som händer generellt på börsen. En kraftig generell nedgång, som kan bero på kriser och krig i världen, att den amerikanska ekonomin saktar in, eller bubblor liknande IT-bubblan och bostadsbubblan, kan slå hårt mot alla börsnoterade verksamheter.

Å andra sidan, börsvärdet som sådant påverkar inte den underliggande verksamheten direkt, det vill säga med en sund ekonomi och affärsmodell där likviditeten hela tiden är god och pengarna rullar in, är en generell nedgång på börsen inte så farlig. För den övriga musikbranschen, alltså för de olika rättighetshavarna, tror jag därför att värdet av Spotify på börsen är av mer eller mindre akademisk betydelse så länge affärsmodellen håller och intäkterna ökar.

Det positiva med en börsnotering är naturligtvis att man samtidigt som man exponerar sig för börsens generella utveckling, öppnar upp för nya möjligheter att få in kapital samtidigt som man sprider riskerna. Väl inne på börsen skulle Spotify kunna göra en nyemission någon gång i framtiden, och möjligheten finns att aktien ganska så snabbt klättrar i värde. Och trots allt, den uppgång vi har sett senaste halvåret kommer kanske fortsätta under flera år framöver.

Jag tror inte att det är fullständigt hugget i sten exakt när aktien ska noteras. Vi befinner oss i en ganska orolig världssituation med potentiella kriser både här och där. Börsen har haft ett rally, och de flesta förväntar sig ändå någon form av rekyl. Därför tror jag Spotify gör helt rätt i att anlita några av världens bästa firmor för att analysera läget. Skulle saker och ting gå kraftigt ”söderut” (som finansanalytikerna älskar att uttrycka det), kan det vara vettigt att vänta.

Hur som helst tror jag att det kommer bli en rätt volatil aktie när den väl noteras. Och en volatil aktie lockar såväl robotar som traders som baserar sin verksamhet på teknisk analys snarare än fundamental analys, vilket i sig ytterligare spär på rörelserna.

Spotify kommer därmed tvingas till en helt annan form av kommunikation mot omvärlden jämfört med tidigare. En nyhet (om en vill kalla det för det) som t ex den att Daniel Ek eventuellt har ett ”hemligt” bolag på Cypern, skulle lätt kunna påverka aktien kraftigt.

För er som följer bolag på den svenska börsen, vet ni hur ett litet rykte eller en liten diff på rapporterade siffror kan slå på en aktie. Och just den här sortens kommunikation, att kunna lugna marknaden, brukar vara en av det viktigaste sakerna ett bolag behöver lära sig när man introduceras på börsen.

Så, sammanfattningsvis, en börsnotering av Spotify är egentligen oundviklig om man vill vara uppe bland de stora och leka. Frågan handlar bara om när och hur. Det finns risker och möjligheter, framför allt möjligheter att säkra bolagets överlevnad på ett helt annat sätt än vid enbart ett privat ägande.

Samtidigt, oberoende av hur aktien beter sig på börsen (ibland är det som en virtuell parallell verklighet…) handlar det om vad som händer med antalet betalande prenumeranter framöver. En börsnotering har egentligen ingenting att göra med bolagets underliggande verksamhet och affärsmodell, och för rättighetshavare i musikbranschen är det till syvende och sidst detta som är det viktigaste.

—–

Hur går det egentligen för Pandora?

I mars släppte Pandora sin Spotify-konkurrerande tjänst, Pandora Premium. Många av Pandoras användare sa då att de skulle börja prenumerera på tjänsten, men nu, två månader senare, visar det sig att bara 500 000 betalar för tjänsten. Det motsvarar bara 0,7 procent av alla som använder Pandora.

Totalt har Pandora 4,7 miljoner betalande användare, men de flesta betalar alltså för att slippa reklam på den vanliga webbradio-funktionen.

Samtidigt verkar det som att användandet av tjänsten har minskat i USA, både antalet lyssningstimmar och antalet aktiva användare har gått ned under det första kvartalet 2017 jämfört med första kvartalet 2016.

Trots detta avslöjades i förra veckan att Pandora fått igenom en ny stor investering från investeringsfirman KKR (Kohlberg Kravis & Roberts) på 150 miljoner dollar (ca 1,3 miljarder kronor). KKR äger bl a Toys R Us och Pillarstone.

Framför allt verkar det som om pengarna ska användas för att få upp försäljningen kring just Premium-tjänsten. Tim Westerberg, grundare och CEO för Pandora, sade till Financial Times att antalet betalande av Pandora Premium var ”consistent with our expectations”.

Aktien gick upp 5 procent på nyheten om investeringen, men har sedan fortsatt nedåt och ligger under den senaste tiden på under 10 dollar aktien, en nedgång på 25 procent sedan oktober 2016. Vilket är intressant av en annan anledning, Liberty Media som är storägare i SiriusXM har tidigare sagt att en sådan nivå kan vara intressant för dem att köpa upp Pandora på.

Liberty lade faktiskt ett bud på Pandora för ca ett år sedan på 15 dollar aktien, som Pandora tackade nej till. Frågan är om det fortfarande är lika intressant. Pandoras börsvärde var i slutet av förra veckan 2,4 miljarder dollar.

—–

Tack och hej mp3

I oktober 1999 inledde jag min lilla bana som skribent och omvärldsbevakare av den digitala utveckligen kring musik. Det var några månader efter att Napster hade lanserats, och mp3.com var den största musiktjänsten. Winamp var den mest populära musikspelaren, och iPod, iTunes, Kazaa, Bittorrent, Facebook, Youtube och mycket annat hade fortfarande ett gäng år kvar till lansering.

Mp3 var det stora, och hembränningen visste inga gränser. Själva formatet som sådant var revolutionerande under 1990-talet. I samband med utvecklingen av en digital standard för video, MPEG1, hade mp3 (eller det långa namnet: Moving Pictures Experts Group 1 Audio Layer 3) skapats i början av 90-talet, precis samtidigt som CD-skivan och webben slog igenom.

I Sverige tog det sex år efter det att Napster hade släppts 1999 innan det fanns en legal tjänst med en katalog som var något att prata om, d.v.s. när iTunes Store släpptes år 2005. Sex år är en evighet i internet-sammanhang…

Så här i efterhand är det inte konstigt att de svenska masterägarna drabbades så otroligt hårt där under några år. Nedgången under åren 2002-2005 var exceptionell. Och mp3 och fildelning blev de stora skällsorden. I USA försökte t.o.m. branschen processa mot själva formatet, dvs när Real och andra spelare integrerade mp3 stämde branschen dem.

Bakom mp3 har Fraunhofer Institute hela tiden stått. Det är Fraunhofer som har licensierat ut formatet och utvecklat det i olika omgångar under årens lopp. Och nu har Fraunhofer meddelat att man lägger ned mp3-utvecklingen och licensieringen. På hemsidan står bl a:

Although there are more efficient audio codecs with advanced features available today, mp3 is still very popular amongst consumers. However, most state-of-the-art media services such as streaming or TV and radio broadcasting use modern ISO-MPEG codecs such as the AAC family or in the future MPEG-H. Those can deliver more features and a higher audio quality at much lower bitrates compared to mp3.

Beskrivningen att mp3 fortfarande är ”populärt” bland konsumenter, kan omformuleras som att mp3 idag främst används i piratsammanhang. På sajter för streamripping och självklart i bittorrent-universumet är mp3 fortfarande stort. Och kommer troligen vara så ett tag till.

Men, sannolikt är ändå att detta är början på slutet för mp3. Det är trots allt ett ganska dåligt format, och i takt med den kraftiga ökningen av bandbredd och lagringsutrymme kan vi nog se fram emot att icke-destruktiva format i större utsträckning tar över även den mer ljusskygga distributionen.

Så, det finns väl inget annat att göra än att tacka så mycket för de här närmare 30 åren. mp3 hade sin roll i utvecklingen och var med och förändrade en hel musikvärld.

Vem minns t ex inte Jens of Swedens uppgång och fall? Eller Blixtens promospelare med mp3-filer som delades ut vitt och brett i branschen? Eller eMusic som under en ganska lång period var den största legala musiktjänsten, med försäljning av mp3-filer. Eller det uppmärksammade ”mp3-målet” som är det enda case i Sverige på området digital distribution som har gått hela vägen upp till Högsta Domstolen.

Det finns en tid för allt. Hejdå och tack. RIP mp3.

—-

Notiser

Spotify USA har lanserat spellistan Top ”Sex” Songs, dvs de tio mest populära låtarna som spelas i samband med, ja, hmm, fysiskt umgänge, typ älg i skog. Exakt hur tjänsten vet att det älskas mest till just dessa låtar framgår inte helt och hållet, men låtarna ska tydligen vara de mest populära vid kopulering. På plats nummer ett finns From Eden med Hozier. Här är spellistan om någon skulle vilja prova. Lyssna menar jag. Top ”Sex” Songs

Microsoft avslöjade nyligen vid sin utvecklarkonferens att iTunes och Spotify kommer att finnas tillgänglig att ladda ned till Windows-maskiner från Windows Store i slutet av 2017.

Streamingtjänsten Guvera verkar nu kasta in handduken helt och hållet. Under det senaste året har det med jämna mellanrum kommit negativa nyheter och i förra veckan meddelade grundaren Claes Loberg att han kliver av som chef. Den största investeraren, Steve Proch, har också hoppat av styrelsen. Vad som händer nu verkar inte helt klart, men Darren Herft, medgrundare, som nu är ensam kvar, hoppas kunna hitta en väg framåt.

Dexter Holland, sångare i The Offspring, disputerade i torsdags i molekylärbiologi. Hans forskning är inriktad på HIV och han kommer fortsätta forskningen vid University of Southern California, samtidigt som projektet The Offspring fortsätter. Han skriver: My research is not meant to be a cure or even an immediate step toward a cure, but I believe that by adding to the vast amount of information that we’ve learned about HIV in the last 30 years or so, we’ll get there.

Daniel Johansson