Hov1 är den svenska akt som märks mest på singellistan och var även nära att övertrumfa Per Gessle på albumlistan förra veckan. MI har kollat med Henrik Hansson på Universal hur man jobbat med releasen.
Hov1 gick lite ”under radar” från noll till storpublik. Hur resonerade ni om lanseringen den gången?
– Ja, allt gick väldigt fort från dag ett. Redan första låten (Kärleksbrev) som vi släppte gick direkt in topp 50 på Spotify och har nått platina på mindre än ett år. Sedan start har jag tillsammans med Holly Astera (A&R för Hov1) utgått från deras corefans och arbetat för att fler människor ska upptäcka deras musik genom att hålla ett relativt högt tempo på ny musik. Vi har varit bra på att dela på ansvaret: Holly har fokuserat på att hela tiden släppa bättre och bättre låtar medan jag tänkte ut en längre digital och annorlunda strategi. Utöver det har vi sett till att fansen ska få hänga med Hov1s resa genom att till exempel släppa exklusivt videomaterial.
Hur lanserades det nya albumet?
– Lanseringen av albumet började en vecka innan release genom att vi släppte fokus-singeln Gift utan någon förvarning eller ”count-down”. Som med tidigare släpp avslöjade vi släppet första kvällen innan via killarnas egna sociala medier för att skapa störst engagemang bland deras följare. Vi engagerade även utvalda fans som fick en unik spårbar länk till låten. På så sätt kunde vi se vilket fan som skapade mest engagemang. Låten fick 240 000 streams första dagen och gick direkt in på plats 7 på Spotify och har legat kvar där sedan dess.
– Albumet släpptes en vecka senare, och även denna gång utan någon förvarning förutom en mystisk hashtag-kampanj där gruppmedlemmarna gjorde olika aktiviteter så som åka helikopter, hoppa fallskärm, tatuera sig, med mer, för att få fansen att inse att något skulle hända. Vi släppte sedan en albumtrailer dagen innan release som vi använde för digital marketing. Vår interna målsättning var höga, var att alla låtar från albumet skulle gå in Topp 50 direkt, vilket vi lyckades med. Gruppen är de första debutanterna på svenska någonsin att göra det. Albumet har streamats över fyra miljoner gånger på en vecka och i skrivande stund ligger mer än hälften av låtar fortfarande Topp 50.
Hur arbetar bandet rent inspelningsmässigt, det är väl eget material, etc?
– Ja, gruppen skriver och producerar allt själva och har jobbat nära sin A&R Holly Astera för att utveckla sitt sound. Fokus har dock hela tiden legat på skrivandet, att få fram texter som känns. Det finns co-producenter med på albumet – Martin Tinnitus, Björn Hallberg och Theo Kylin – som gruppen har jobbat en del med.
Vad pysslar du med i övrigt just nu för egen del?
– Arbetet med Hov1 har i princip bara börjat, det finns alltid saker att utveckla. Till exempel inför deras spelning på Gröna Lund gjorde vi en kreativ kampanj via Facebook Live tillsammans med Creative LABS. Sedan jobbar jag även exempelvis med duon Vigiland, som släppte sin nya låt Friday Night förra veckan och LIAMOO som släpper sin första singel efter Idol idag.