1 maj 2017

Sthlm Music House vill inspirera musichtech

Stockholm har fött några av världens mest uppmärksammade fenomen i sammanhanget musictech. Men det kan bli mer menar initiativtagarna till Sthlm Music House, en hub där entreprenörer och musikskapare ska kunna arbeta tillsammans.

Sthlm Music House är ett slags medlemsklubb i regi av initiativet Sthlm Music City med Pop House på Djurgården i Stockholm som forum. Huben/klubben slog upp portarna på första maj. Första ”hyresgäst” är Mind Music Labs, vars tänkande gitarr tog in riskkapital i slutet av 2016.

Bland initiativtagarna till Sthlm Music House finns branschbekantingen Björn Lindborg, med förlutet på bland annat BMG och Warner Music. Bland de övriga finns Grace McCallum, Stockholmsbaserad australisk journalist och Sup46-ambassadören Sarah Herrlin.

– Det finns enskilda företag som har varit mycket framgångsrika, som Spotify. Men om man pratar om musikindustrin som helhet finns det många aktörer som behöver tas in i det nya århundradet, säger McCallum till DI Digital.

Huset tillhandahåller flexibla arbetsplatser, inspirerande föreläsningar och aktiviteter samt socialt nätverkande. Ett individuellt medlemskap kostar 1 250 kronor i månaden. Företag betalar 2 000 kronor per månad och person.

– Den globala musikindustrin riktar sina blickar mot Sverige och Stockholm för att visa vägen framåt. Vi tror att det görs genom att förena ny innovativ teknik med utveckling av musikbranschens affärsmodeller. Det är bakgrunden att vi har startat Sthlm Music House säger Lindborg till MI.

Lars Nylin